Tips til et bra uv-filter

Skal kjøpe meg et UV-filter til 200 liter Malawi -akvarie og lurer på om noen har noen erfaring med disse filterene... ?
Uv
Aqua Medic Helix Max UV 18 W

Jeg benytter ett slikt til ett 450 liter akvarie. Du kan ha ett som er noe mindre, blir jo rimeligere i innkjøp. Pris på ett 18 watt er vel 2000 kroner. Når du har uv anlegg er det som natt og dag på vannkvalitet. Krystall klart vann, hvor du unngår svevealger med mer.
PS: Uv anlegget må kontinuelig, slår du det av, så danner det seg ny tilvekst igjen.
18w ? er ikke det mye ... hørte at det holdt med 9 w opp til 250 liter...
Jeg vet ikke om dette er et bra filter, men det er hvertfall billigere. Tenkte jeg skulle prøve dette mot svevealgene mine i 160 liter'n. (24w)
UV-filter
Uv
Som du ser innlegg fra meg, så står det du kan ha noe mindre uv anlegg. Ingen fare er det med ett anlegg som er større kapasitet på enn nødvendig. Typen som jeg benytter er selvfølgelig avhengig av utvendig pumpe. Nå er det helt klart stor forskjell på uv anlegg. Medic sine anlegg skaper en rotasjon på vannet som kommer inn, her er det en uv halogen lampe. Så finnes det jo typer som er bare vanlige rør, gir på langt nær den styrken som Medic. Hva man kjøper får bli smak og behag, hvor mye penger man ønsker bruke på utstyr.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap