Kileflekkrasbora - en rød i buken, en ødelagt finner?

okei, de siste dagene har en av de fem kileflekkene mine blitt skikkelig rød i buk-finnen! så at noen skrev at på andre fisker betyr det at de kan komme i lek.

Men iløpet av natten og dagen nå så har en av kileflekkene fått ødelagt "arm" finnene sine, de er helt opprevnet, og det ser ut som den har nesten "blåmerker" bare at de er litt røde. den svømmer ellers OK men kommer den til å klare seg? Og hva skjer egentlig?

Rødmunnstetraene mine er friske og fine. Jeg har en liten kinesisk algespiser, men den har aldri rørt fiskene mine før, (og den spiser algespiser-mat hver dag) i tilleg er den sjeldent å svømmer høyt, men koser seg nede i bunnen.

Tror kanskje kileflekkene har vært i litt bruduljer, men hva skjer med den som er litt skadet?? Må jeg skaffe flere av kileflekkene for å jevne ut antallet?
Det er mulig de har lekt nattestid i skumringen. Nå har jeg aldri hatt kileflekker, men ligner de andre stimfisk som leker så kan det gå litt hard ut over finner og slikt, spesielt om hunnene er i mindretall. Mulig den frynsete fisken din er hunn og de andre hanner så da er det nok ikke så merkelig om hun er litt rufsete. Er det bare finnene som er skadet så vil de nok vokse seg fine igjen.

Jeg vil likevel følge nøye med den kinesiske algespiseren. Det er veldig mange av de som kan bli direkte plagsomme etterhvert.
ja jeg hadde to kinesiske algespisere engang men ga den andre bort da den begynte å bli stor. den jeg har nå er enda veldig liten men jeg holder den under oppsyn. Har ingen store fisk som kanskje frister mest, da er det kileflekkene som er størst vil jeg tro, men jeg håper på å få bort den siste kinesiske også.

foresten den med rød buk ligger nå oppned og er døende. nå skal det sies at denne er "mange" år (vil tro tre fire, ...fem? var ei vennine som hadde disse, jeg fikk de for et år siden) så om det er av alder den dør eller noe annet vet jeg ikke, men jeg trodde den røde buken var at de hadde egg eller noe, arghh. De andre har det ikke, men jeg mangler en kileflekk også! tror jeg må slå på lyset og se litt bedre. uff stakkars den som ligger og kanskje pines.

jeg fant ikke noe kloke svar heller når jeg søkte på nett etter fisk med rød buk osv. Det var først mest i den nedre finnen, nå er det mer under magen. ingen av de andre i akvariet ser affisert ut


foresten: jeg fant den siste, den som hadde fått litt bank og ødelagt finner, den hadde dødd..men lagt/kommet seg under et veldig lavt blad og gjemt seg såg det nesten ut til, mens den med rød buk ble dratt med strømmen og ligger inntil pumpa (den kan ikke røre annet enn fram-finnene!). jeg tror jeg bare må koke den?? vil jo ikke la den pines, men uff så grusomt..
Det var da fryktelig synd, men det hender jo fisker dør dessverre. Rødfarget buk kan vel tyde på en innvendig skade, eventuelt en bakterieinfeksjon. Du får følge med i tilfelle det sprer seg.

Du kan gjerne avlive den som lider. Jeg regner ikke med at du har nellikolje tilgjengelig så det mest humane da er å ta den opp og legg den på et tørkepapir og kutt over strupen med en skarp kniv så raskt som mulig.

Kan anbefale at du anskaffer deg nellikolje til senere bruk. Les innlegg nummer 23 i denne tråden.
Ah okei, takker for svar. Skal ta den opp og la den slippe stakkar. Foreløpig ser alle de andre fine ut ihvertfall men skal holde godt øye! Har mistanke om at det kan være ringvirkninger fra et par uker siden, da jeg var borte i et døgn pga dobbeltskift, (mens elektrikere jobber i huset) og da hadde de ikke fikset sikringen som gir strøm til avkariet, og de hadde gått i 15 timer uten pumpe! var to rødmunnstetra og en kileflekk da som nesten tok kvelden.



Det er ikke enkelt å finne ut av alltid. Det skader jo ikke om du tar noen ekstra delvannsbytter i noen dager. Er alltid det jeg tyr til som førstehjelp når jeg mistenker at alt ikke er som det skal være. Testing av nitritt og nitrat og ph er heller ikke dumt. Da kan man ihvertfall utelukke at det skyldes problemer med akkurat de verdiene.
godt tips, kanskje jeg 20 liter idag (av 110) åsså 10 eller 20 imorgen igjen. men først kanskje jeg kan ta noen vannprøver for å være sikker!
Det høres ut som en god ide

Håper det ordner seg og at du ikke opplever flere frafall. Er ikke noe morro når man ikke helt vet årsaken. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap