Malawi i lek.

hei.

dette er sikkert et litt dumt spørsmål, men trenger du svar så må man spør Malawiene mine(to golden) tror jeg har gått i lek. Jeg satte nylig inn en kokkosnøtthule eller hvordan det skrives, i akvariet mitt. jeg har også tatt et par iskalde vannbytte i det siste. Etter alt dette så jeg at goldene svømte etter hverandre og stod og ristet opp mot hverandre. Hver gang den andre golden hannen nærmet seg dama til den andre ble den dritsur. Hannen har også "ryddet" og holdt seg mye inne i hulen med damen. Jeg lurer altså først på om de har gått i lek og hvor lenge det varer. Ser at 2 dager etter er det tilbake som normalt igjenn. Har hun blitt befruktet da?

takk for svar
Ikke godt å si om de har lekt eller ikke. Ofte så ordner hannen en grop i sanden (f.eks under en stein) og står her og rister når det kommer damer forbi. Hvis hunnen nærmer seg egglegging så blir hun nysgjerrig og sjekker hula for å se om han har gjort en god jobb. Har sett hunner som lurer seg inn og sjekker grundig før de drar videre.
Før eller senere så blir hun rognstinn og godtar hula som blir tilbudt i akvariet.
De begynner gjerne leken i hula, men etter hvert kan de ende opp rundt omkring i akvariet.
Hvis hunnen får større hake, eller hvis hun "tygger" uten å få mat, eller hvis hun gjemmer seg bort og ikke spiser: Da har hun antagelig egg i munnen.
Ofte så mislykkes leken et par ganger før de får frem yngel.
Fra eggene blir lagt til yngelen er selvstendig og blir spyttet ut så går det gjerne 20 dager, sånn ca.
Dette er mine erfaringer.
Lykke til
takk skal du ha

det hørtes veldig likt ut, med at hannen først lagde til "redet" i hulå og så kom dama og inntok hiet. Men oppfører de seg helt normalt etterpå eller holder de på slik helt til de har spyttet. Hvor lang tid tar det før hun får yngelen i munnen?
I denne filmen ser du hvordan paret gjør det under egglegging:
Yellow Lab Cichlid Spawning

Hunnen legger ett egg om gangen og tar det opp i munnen. Så napper hun etter "eggflekken" på gattfinnen til hannen, og da blir det befruktet av 'melken' han slipper ut.
Så legger hun ett egg til osv. Ser ut som at de svømmer i ring. De tar gjerne noen pauser innimellom.
Når hun er ferdig med egglegging så vil det ta 1 - 2 uker før eggene klekkes i munnen. Etter det går yngelen i munnen en uke til og svømmer ut når de er klar. Da skal de være såpass selvstendig at de finner mat selv, men de trenger beskyttelse. Hunnen passer dem gjerne noen dager til.
Etter leken så vil hun gjerne trekke seg unna og gjemmer seg ofte mellom steinene. Hannen kan jage henne noen ganger så det er viktig med gjemmeplasser. Hun tar til seg nesten ikke noe mat i de tre ukene hun går med egg/yngel.

Her er en film hvor hunnen har ferdig utviklede unger i munnen. Nesten sprekkeferdig
http://www.youtube.com/watch?v=dKwzlPgEwAs
takk!

Satser på at jeg endelig får litt lek oppi her

men er det en fordel og ha 4 golden hvis to kanskje leker? kan det ødelegge eller sette mer press på hverandre? og kan det ødelegge i leken med at jeg stapper hånden nedi og fikser litt steiner og sånt? skal de helst være helt uforstyrret?

Ser du har skrevet at du har tatt vannbytte, og det bruker å hjelpe.
Det er bare lurt å ha flere av samme art, ellers vil den hunnen som er mest kjønnsmoden bli alene om stresset fra hannen. Er de flere så har hannen flere å fordele iveren sin på. For vil de ikke så "skal" de. Eller de kan bli jaget vekk (rundt i akvariet). Sånt går jo greit i naturen, men i et akvarium er det ikke lett å slippe unna.

Går nok greit at du fikser steiner. Lager du flere huler (med sand i bunnen) så kan det også trigge til lek.
Om de ikke har lekt nå så gjør de det om ikke så lenge, skulle jeg tro. De må jo øve litt og finne ut av ting de også, og plutselig har de skjønt det
Artig med malawi, og egentlig bra at ikke alt går så fort. Så får du glede av fiskene i mange år
stemmer det, får bare krysse fingrene :P
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap