Skikkelig nybegynnerspm!

Nå har jeg satt i gang 140L min, prøver meg på salmiakk-metoden. Spørsmålet er: Skal man ha noe oppi filteret? Har sett forskjellige kuler/rør på butikken - er dette noe jeg trenger? Og i så fall; hva skal jeg velge?
Håper det er noen mer drevne der ute som kan svare
Hva er det i filteret nå?

Du må ha en eller annen form for filtermedie, f.eks. svamper, vatt gryteskrubber, keramikkrør. Det finnes haugevis med ulike ting du kan bruke. Det er ofte lurt å ha to ulike typer medie, en litt grov men med stor overflate, f.eks. gryteskrubb, keramikkrør eller bioballer. I tillegg vil du gjerne ha noe litt finere, og da er svamp vanlig. Blå filtermatte blir aldri feil Mange bruker bare blå filtermatter.

I tillegg kan det være greit med litt filtervatt. Filtervatten er ikke så mye for bakteriene, men mest for å sile ut partikler slik at vannet blir klart og fint. Filtervatt kommer i kategorien forbruksvare, men er temmelig billig. Jeg bytter filtervatten hver 2-3 måned, etter noen runder med rensing. I tillegg er det fint til å skrubbe glasset for alger med


I min 160liter har jeg veeeeeldig god plass til filtermateriale, så der er det mye rart, både bioballer, svamper, keramikkrør, en gryteskrubb og filtervatt. Det filteret har vist seg å tåle mye, lange strømbrudd og annet rart, og jeg mistenker at all variasjonen i filtermedie hjelper på det, uten at jeg kan si det sikkert. Kan bare være at det er et stort filter og blir stående med vann selv om pumpen ikke går.
I min 60liter har jeg et temmelig lite filter, og der er det bare blå filtermatte og en bitteliten snei vatt, og det har vist seg litt mindre bra, men helt fint så lenge strømmen ikke er borte så lenge
Gratulerer med nytt kar, og godt valg av oppstartsmetode!

Hvilket filter er det snakk om? Det skal helt sikkert være noe oppi der som bakteriene kan slå seg ned på, men det finnes så mange forskjellige typer med veldig varierende plass til filtermedier...
Takk for gode tips!
Jeg har en AquaClear pumpe med en sånn filterdings montert på. Inni er det filtervatt men ingenting annet. Det er jo hulrom i midten hvor det sikkert er meningen jeg skal ha noe oppi Her kan jeg altså ha blåsvamp, og gryteskrubb?
Det høres ut som en fin løsning, uten at jeg kjenner filteret så godt. Kanskje noen som har samme filter kan si noe mer, men jeg ville nok gjort noe slikt ja.
Hei

Her er direkte-link til PDF user manual til aquaclear pumpe:
Drop karbon, det har du ikke bruk for. Ellers er det i stor grad akkurat det samme som nevnt over. Det er ganske vanlig å modifisere filtere med ditt eget innhold, ofte bedre enkeltkomponenter enn de "ferdige" løsningene hver enkelt produsent har til sitt filter, og billigere er det også. Men se gjerne hva de anbefaler å ha øverst og nederst
Så flinke dere er å svare Nå har jeg dytta gryteskrupp oppi filterbeholderen, det ble ganske tett - gjør det noe?
Hvis det blir veeeeeeldig tett, og da snakker vi mye, så kan det bli litt tungt for pumpen til filteret å drive, så det blir noen mindre sirkulasjon og noen pumper begynner å bråke litt mer. Du får følge litt med, og evt. nappe av noen biter av skubben om det blir noe problem.
Det går forøvrig en tråd om gryteskrubber på det tekniske underforumet, du kan jo titte litt der om du vil, det kan jo være interesant å dele erfaringene
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap