- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Tåke i vannet mitt?
Tåke i vannet mitt?
Heisann=)
Kjøpte et 54 liters akvarium for 5 dager siden. Fylte en del sand i det, og vannet ble umiddelbart tåkete. Er det normalt at denne tåken ikke er helt borte enda? Jeg kan ikke si at jeg husker at det tok så lang tid på 40 literen min. vannet har blitt mye bedre, men fortsatt en god del tåke.
Jeg har også byttet over halve akvariumet hele 3 ganger de siste 5 dagene i håp om mindre tåke.
Er dette normalt?
Kjøpte et 54 liters akvarium for 5 dager siden. Fylte en del sand i det, og vannet ble umiddelbart tåkete. Er det normalt at denne tåken ikke er helt borte enda? Jeg kan ikke si at jeg husker at det tok så lang tid på 40 literen min. vannet har blitt mye bedre, men fortsatt en god del tåke.
Jeg har også byttet over halve akvariumet hele 3 ganger de siste 5 dagene i håp om mindre tåke.
Er dette normalt?
Postet 16.05.11 kl 18:56
Tuppelura90Heisann=) Kjøpte et 54 liters akvarium for 5 dager siden. Fylte en del sand i det, og vannet ble umiddelbart tåkete. Jeg har også byttet over halve akvariumet hele 3 ganger de siste 5 dagene i håp om mindre tåke. Er dette normalt?
Jeg fyllte ett 120 liter med sand og vann igår. Såg ikke bunnen eller bakveggen på karet en gang, men etter noen timer klarnet det fint opp.
Min umiddelbare tanke er da: La det vær i fred! Jo mer du roter med det, jo mer vil sanden holde seg oppe i vannet (den rekker aldri synke før du bytter vann igjen og igjen og igjen).
Hvilke sand har du?
Ellers så har jeg ingen gode råd
Postet 16.05.11 kl 19:40
Jeg tror jeg ville tømt karet for vann og båret det forsiktig inn i dusjen og spylt sanden skikkelig ren.
Det er jo tydeligvis mye støv i den når tåka holder seg så lenge.
Med biltema-sanden har jeg aldri behøvd å skylle noe som helst, og det har vært klart vann helt fra begynnelsen uansett hvor mye jeg har rota oppi der, men i mitt første kar hadde jeg grus som støvet og løsningen ble å skylle og skylle
Det forsvinner jo etterhvert om du lar det stå også, men det blir fortere klart om du tar jobben med skyllinga
Det er jo tydeligvis mye støv i den når tåka holder seg så lenge.
Med biltema-sanden har jeg aldri behøvd å skylle noe som helst, og det har vært klart vann helt fra begynnelsen uansett hvor mye jeg har rota oppi der, men i mitt første kar hadde jeg grus som støvet og løsningen ble å skylle og skylle
Det forsvinner jo etterhvert om du lar det stå også, men det blir fortere klart om du tar jobben med skyllinga
Postet 16.05.11 kl 19:58
Postet 16.05.11 kl 20:27
Postet 16.05.11 kl 21:02
Postet 16.05.11 kl 21:27
Jeg tok å fyllte sand i en 10 liters bøtte, men kun ca halvfull når jeg skulle skylle den. Helte sanden fra bøtten over i karet når vannet var klart (eller så klart det kunne bli), og fyllte en ny 10 liters bøtte halvfull med sand og skylte. Slik fortsatte jeg... Da gikk det mye lettere siden det var små mengder i gangen
Postet 17.05.11 kl 12:01
Postet 18.05.11 kl 15:56
Postet 18.05.11 kl 17:12
Postet 18.05.11 kl 17:54
Jeg har akkurat startet opp med akvarie (for 2 uker siden). Kjøpte Rådasand som jeg hadde oppi ei nyinnkjøpt bøtte, og fylte på med vann oppi bøtta. Rørte rundt med fingrene oppi der og tømte så av vannet. Tømte den vaskede sanda oppi den andre nye bøtta og gjentok prosessen til jeg hadde vasket nok sand. Når akvariet kom hit dagen etterpå fylte jeg sanda oppi og tømte sakte på med vann slik at vannet ikke grumset opp all sanda. Vannet ble tåkegrått og var nok det i et døgn eller to, men jeg så det lysnet hele tiden og etter to døgn var det blankt og fint. Når jeg nå tar vannbytter og fyller opp forsiktig blir det så og si ikke noe grums som henger igjen i vannet.
Tror det er lurt å skylle sanda først, for hvis den er full av mini-partikler som kan sveve rundt blir du nesten ikke kvitt det. Vannpåfylling grumser opp vannet igjen og du har samme problemet hver gang.
Tror det er lurt å skylle sanda først, for hvis den er full av mini-partikler som kan sveve rundt blir du nesten ikke kvitt det. Vannpåfylling grumser opp vannet igjen og du har samme problemet hver gang.
Postet 18.05.11 kl 18:18
Postet 18.05.11 kl 22:53
Postet 19.05.11 kl 22:43
Postet 20.05.11 kl 01:14
Postet 20.05.11 kl 13:30
Postet 20.05.11 kl 15:32
Postet 20.05.11 kl 17:06
Har du fått på bakgrunn?
Jeg hadde ikke fått på bakgrunnen enda, så akvariet stod bare vent mot en hvit-aktig (fargen heter "sans") vegg. Jeg syns vannet i akvariet var så merkelig farge på, så jeg tok ett glass for å fylle opp med vann fra akvarie og studere. Ble overrasket når jeg så at vannet var helt blankt, omtrent som jeg skulle tatt det rett fra springen for å drikke Når jeg fikk på bakgrunnen på akvariet så ble vannet i akvariet helt blankt og fint, så det var tydelig at fargen på veggen gjor noe med vannet mitt i akvariet
Jeg hadde ikke fått på bakgrunnen enda, så akvariet stod bare vent mot en hvit-aktig (fargen heter "sans") vegg. Jeg syns vannet i akvariet var så merkelig farge på, så jeg tok ett glass for å fylle opp med vann fra akvarie og studere. Ble overrasket når jeg så at vannet var helt blankt, omtrent som jeg skulle tatt det rett fra springen for å drikke Når jeg fikk på bakgrunnen på akvariet så ble vannet i akvariet helt blankt og fint, så det var tydelig at fargen på veggen gjor noe med vannet mitt i akvariet
Postet 20.05.11 kl 17:26
Postet 21.05.11 kl 01:44
Postet 21.05.11 kl 03:17