Nyinnkjørt akvarie, fiskedød, vond lukt

Som tittel sider, akvariet er forholdsvis nyinnkjørt med salmi; satte fisk i for 2 uker siden.
Har sålang mista 2 guppyer og 1 ancistrus. I tillegg er det en uffen snek av vannet, tiltross for vannbytte (ca 25-30%) hver uke. Fiskene har blitt fjerna rimelig fort, så det er ikke det som forårsaker lukten.
Ser ut som om jeg har fått kraftig oppblomstring av enellerannen type alge går jeg utifra, masse rødbrune flekker på glasset; og rødt belegg på plantene og bakgrunn. kan dette forårsake lukten?

Det som går i akvariet nå er 2 ancistruser, 10 falsk neontetra, 20+ kilebukrasbora,
3 kjempeotto og 5 corydoras gudveitka.

Akvariet er på 240l, har både orginal juwelfilter og utvendig amtop 3338; vannverdiene er fine (ingen ammoniakk eller nitritt - pH ca. 7.5.)
Hvordan er hardheten på vannet?

Jeg fikk rødbrune alger i et ciklidekar jeg hadde med høy ph. Og 7,5 er for høyt for de fiskene du har! Høy ph gir ingen vond lukt, men kan føre til fiskedød!
usikker på hardheten, må kjøpe meg en test til det. Fant ut at 7.5 såg ut til å passe bra til de fiskene jeg har (bortsett fra tetra'en, liten tabbe der ser jeg), og muligens corydoras'n da jeg ikke helt klarer å finne ut hvilken type det er.
Generellt så trives de fiskene du har med en ph på 6-7. 7,5 blir litt høyt hvis du vil at de skal trives best mulig! Selv kjører jg med ph6,5 på samme type fisker. Spring vannet her ligger på rundt ph8, og jg bruker ingen tilsettninger, bortsett fra catappa blader (bytter 50% vann ca en gang i mnd). Og fiskene formerer seg, til og med tetraene leker og d dukker opp mini tetraer innimellom! Sjekk hardheten på vannet, og senk ph litt (gjør d gradvis) og se da om d retter seg! Lykke til! Kjedelig å finne død fisk uten noen klar årsak.
takker for tips, skal prøve!
Muligens du har misforstått litt, i et innkjørt kar skal det lukte litt halvrårrent/gørraktig. Det tyder på at du (sansynligvis) har et filter
som fungerer Det skal lukte litt halvråttent.......
Det du egentlig bør se på er lystiden for å redusere alge-oppblomstringen.
I tillegg kan du redusere algene med hurtigvoksende planter, husk at de konkurerer med algene om overskuddsnæringen som er i vannet.
Muligens må du også redusere matingen for å motvirke algene.
Hardhet er egentlig ikke noe fisker vanligvis dør av. De mistrives, men...
Enda en ting : at du målte nitritt/ammoniakk til nær null, betyr ikke at
ingen av disse var til stete da fiskene døde......
PS ! ettersom det ikke finnes noen akva-info på din profil : Har du
egentlig noen planter i karet ?
Jepp, har en del planter av ymse slag. Fyllt på litt meir idag, blant annet et par vasspest. Satser på det gjør susen
Ammoniakk-forgiftning?
Mulig karet ditt ikke er ordentlig innkjørt likevel.
For meg høres det ut som om du har veldig mange fisker i et nyinnkjørt kar.
Hvis filteret ikke håndterer den store mengden avfallsstoffene de produserer, vil det dannes ammoniakk som forgifter fisken. Ammoniakk kan lukte, ja. Kan også være at du har nitratforgiftning i karet.

Et tips kan være å ta skikkelige vannbytter hver dag og lufte vannet. Det vil si å sette utblåsningsrøret fra pumpa slik at vannet går mest mulig gjennom luft.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap