Shit....overforing

Ungene mine på 3 og 4 år tømte en halv boks fiskemat oppi akvariet i morges........

Fikk tatt ut litt men fiskene er smellfeite og ligger på bunnnen og er tydelig overforte..

What to do?? Kan de sprekke?

Hvor lenge bør det gå før jeg forer dem igjen??
Mitt råd er å gjøre som følger:

1) Sjekk at ikke filteret er fullt av fôr, og fjern det du evt. finner.
2) Samme med grusen/sanda/plantene.
3) Skift vann (et sted mellom 20 og 50%).

Og la gjerne fiskene faste de neste 2-5 dagene (litt avhengig av hvilke fisk du har, hvor gamle de er osv.).
Personlig hadde jeg skiftet en 50% vann i dag, i alle fall et ganske hardt vannbytte med slamsuging. Deretter en 10-20% hver dag i et par dager fremover og latt de faste ut tiden da du vil røre opp mye småmat.
Da har jeg byttet/slamsugd rundt 50% av vannet! Var lenge siden sist vannskifte så det var i grunnen godt å få rensket opp litt der.

Fishyene ser ikke såå smellfeite ut lengre og har begynt å bevege seg mer så tror dette går bra
Rosali
Da har jeg byttet/slamsugd rundt 50% av vannet! Var lenge siden sist vannskifte så det var i grunnen godt å få rensket opp litt der. Fishyene ser ikke såå smellfeite ut lengre og har begynt å bevege seg mer så tror dette går bra:)


Så bytter du 20 % vann i morgen også, så heller du mot den trygge siden. Det er rimelig kjekt å ha mulighet for å måle nitritt og nitrat slik at man vet om vnnkvaliteten er og samt om man bør bytte vann fordi at nitratverdiene er for høy.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap