Fiskehandler-frua (side 2)

Hvis du har lyst på den andre lancen kan den godt byttes i noe Har fått oppi sommerfuglciklider nå og er redd for at ev. egg skal forsvinne!
Jeg kan godt ta den ja.
Kan heller bytte bort en oppdrettsvariant så det ikke blir overbefolket av maller.

Vet ikke hva du har bruk for nå jeg? Jeg har blåsvamp i store mengder hvis du bruker det, catappa, noen små rekekar og snart flere reker hvis de gidder å yngle litt, men jeg vet ikke om tøffe gutter gidder å drive med reker :o)
Masse posthornsnegler, brune sådan, pistia, en gullfiskbolle, en praktbikir på over 30 cm som kommer til å spise alt du har, en flaske hjemmelaget eplevin, en fiolin,
en kake... noe annet du kanskje trenger...
Nå er det bestemt! Gjeddene skal ut!

På tide å omplassere channa og polypteris. Bikiren ser ikke ut til å trives i dette karet, og slangehodet spiser alt som rører seg, noe som gjør det umulig å introdusere ungfisk eller maker til ciklidene.
Så nå er det på god tid å finne noen med stor plass og elsk for rovfisk.

Annonsen ligger ute.

Dette skal bli et fredeligere kar hvor det skjer nye ting med litt yngel og stimfisk.
For å oppfylle den drømmen samtidig som jeg beholder de fiskene jeg har nå, må jeg ha i hus en reol med individuelle artskar, og hvis jeg kjøper en reol under en måned ette at 260 literen kom i hus, så blir jeg antakeligvis skilt.

Han syns vel det er ille nok at jeg har startet opp et eget rekekar (og det er bare på 30 liter).

Var oppe hos cara79 i nannestad for å hente snegler til botiane.
Hun har forresten verdens søteste hund som smiler når de får besøk!

Det endte med at jeg kom hjem med både sandsnegler, brune posthornsnegler, kirsebærreker, pistia og et bittelite yngel som jeg tror må være en corydoras av et slag.

Det blir spennende å se om den vokser opp, og hva slags sort det er.

Hev en del snegler i det store karet. men de største og fineste fikk komme i den nye 30 literen med rekene og det lille yngelet. sjekker verdiene ofte, da det lille karet var satt opp dagen før med vann og substrat fra det store karet. håper det holder til å kickstarte filteret.

Sitter lenge av gangen og ser på de små flittige rekene som jobber seg gjennom sandkorn etter sandkorn på jakt etter noe spiselig. Det lille yngelet titter også daglig frem. Bruker gammelt fôr og dafnia som jeg finknuser.
Tinky
Jeg kan godt ta den ja. Kan heller bytte bort en oppdrettsvariant så det ikke blir overbefolket av maller. Vet ikke hva du har bruk for nå jeg? Jeg har blåsvamp i store mengder hvis du bruker det, catappa, noen små rekekar og snart flere reker hvis de gidder å yngle litt, men jeg vet ikke om tøffe gutter gidder å drive med reker :o) Masse posthornsnegler, brune sådan, pistia, en gullfiskbolle, en praktbikir på over 30 cm som kommer til å spise alt du har, en flaske hjemmelaget eplevin, en fiolin, en kake... noe annet du kanskje trenger...


Reker og rekekar er vel det som er mest interessant, hva har du? er de med pumpe, lys etc?
Tinky
Var oppe hos cara79 i nannestad for å hente snegler til botiane. Hun har forresten verdens søteste hund som smiler når de får besøk!


Verdens søteste Luna var helt henrykt av å få besøk av en baby, det merket du sikkert ;o)

Yngelen fulgte sikkert med da jeg håvet opp sandsnegler, det er en corydoras green laser. Håper den klarer seg hos deg :o)
Har pratet med kompisen min i dag og han vil gjerne overta bikiren og den andre fisken din, hva vil du ha for de? Om du er hjemme på søndag kan vi jo foreta litt bytting da?
Naturlig regulering
Nå skal det snart bli orden på ting her tror jeg.

Bikiren og slangehodet skal snart flytte, og nye ting skal inn i det store karet.
Jeg har mye grums og trådalger på plantene mine, men har sett at i reke/sneglekaret er plantene strøkne ett døgn etter at de er flyttet over. Har to praktbotia i det store karet (som jeg håper snart skal bli fler), så der kan det ikke være snegler per idag.

Har nå snakket med Badat, som jeg skjønner ut fra annonsene at kan skaffe det meste, så nå får jeg snart et 125 l avlastingskar.
Her skal det etter planene være ett lekspar med ciklider, og div. snegler.

Håper at jeg kan flytte botiane litt frem og tilbake mellom de to karene for å holde sneglebestanden og algebestanden nede i begge to.

Var bekymret for det lille green laser yngelet da jeg ikke kunne se den før jeg reiste på hytta på onsdag, men da jeg kom tilbake på søndag fikk jeg øye på han, og nå har han vokst! Ser at den har blitt tykkere og kraftigere i kroppen.

Nå har jeg jo en annen utfordring, for de liker seg jo også i stim. Det betyr jo at det nok blir flere corydoras på meg etterhvert. Jeg tror at det er tilfeldighetene som styrer hva slags fisk jeg skal ha i disse karene. Det er veldig greit, for ellers er det vanskelig å velge!

Eneste jeg har å utsette på det, er at den sorten cory jeg fikk med fra cara koster 200 kr stykket her på forumet!

Dette kan bli dyrt.
Gratulerer med et nytt 128 liter Akvastabil. Dersom du har plannen om et par ciklide i dette karet så ambefaler jeg sterkt Boliviansk sommerfuglciklider. Kjøp ca. 4-5 stk av dem og lar de danner par. Når du har fått et par kan du selger resten.

Corydoras green laser er et godt valg. Bruk de som hovedfisk. De holder seg for det meste i bunnlag. Så du trenger noe fisk i mellom og topplag. Husk å kjøpe fisk som kan gå sammen med hovedfisk corydoras.
Ja, som dere ser så har jeg kjøpt et nytt kar... Da har jeg tre...
(kunne like godt kjøpt reol med en gang

Og da tilfeldighetene råder i utvalgskomitèen går det nå seks L134 i dette karet.
Skulle bare kjøpe noen flere kirsebærreker av Erik, og så hadde han masse yngel av disse utrolig søte mallene. Da ble det ikke L144 likevel. Hvertfall foreløpig...

Venter på at bikiren og slangehodet skal bli hentet, så får vi se hva vi skal gjøre i det store karet... Heller mer mot å bytte ut ciklidene med fredeligere fisk nå, men vi får se.
Har jo fremdeles lyst til å få ett kull yngel på sebraene først, de er jo så knallsøte når de er små. Tigeren får nok et annet hjem ganske snart.
Rekekaret
Noen bilder av Rekekaret.

Rekene har Happy Meal på en malle-flake.

Det synes at jeg ikke har vasket glasset, men man får hvertfall et inntrykk av hvordan det er innredet.

Man kan tydelig se hvor effektive snegler er til å holde planter rene for alger når man ser den røde planten til venstre som har stått i karet i tre dager, mot den til høyre som er nyplantet.
Mellomkaret
L134 som forhåpentligvis snart får selskap av en gjeng cory green laser og alt av yngel som måtte dukke opp i det store karet.

Venter også en sending med røde posthorsnegler og blå/lilla eplesnegler
Har nå flyttet over botiane til mellomkaret da den ene planten jeg har fått av en venn er overstrødd med bittesmå pestsnegler. Når de har jobbet ferdig skal de tilbake til storekaret så posthornsneglene får renset nevnte plante for alger.

Gartneren (undertegnede) er meget fornøyd med denne økologiske bekjempelsen av ugress og skadedyr!

Det ligger et par annonser ute på botiaer til en grei pris, så hvis jeg er først ute på de får jeg snart en stor gjeng i storekaret. De to stakkarene har gjemt seg i et rør nesten hele tiden, den er først de siste to dagene at den ene har våget seg ut innimellom på dagtid.
Hei, hvis du vil kan jeg komme opp med lancen i kveld?
Bare kom.
Prøvde å sende deg en melding med adressen, men nettet er fremdeles nede.
Sender en mail...
Tinky
Bare kom. Prøvde å sende deg en melding med adressen, men nettet er fremdeles nede. Sender en mail...

Så det først nå, drøye det til i morgen kanskje?
Er oppe en times tid til.
Ellers er jeg hjemme i morgen etter syv
Da kommer jeg i morgen rundt åttetiden, om det passer da selvsagt.
Det er helt i orden.
Hvis det skulle dukke opp noe så ringer jeg deg.
Vi sees!
Stakkars Anders sliter med svevealger.
Jeg visste at jeg hadde hørt om noe som hjalp, og jeg kom nettopp på det.
Kuleskjell skal visstnok gjøre susen Anders.
De får man bl.a på akvariereker.no
Jeg har tenkt litt på å skaffe meg noen selv, men da må de gå i karet uten botiane...
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap