Fiskehandler-frua (side 3)

Tinky
Stakkars Anders sliter med svevealger. Jeg visste at jeg hadde hørt om noe som hjalp, og jeg kom nettopp på det. Kuleskjell skal visstnok gjøre susen Anders. De får man bl.a på akvariereker.no Jeg har tenkt litt på å skaffe meg noen selv, men da må de gå i karet uten botiane...


Har vel bytta 300% vann i 340 literen snart :p har nytt vann sivende inn i ene enden og hevert ut i andre enden.. Siste desperate forsøk før jeg investerer i UV-Filter...

Ble det noe fisk på deg i dag? Har satt opp det lille jeg fikk av deg, tror det skal bli fint etterhvert!
Jada.
Det ble en liten gjeng kileflekkrasbora, fem venner til de stakkars botiane og 10 SAE.
Pluss Kuhlii som jeg hentet til Paul, og masse planter som jeg fikk av henne.

Det var vel verdt turen til Elverum.
Må "desverre" sette opp en av de andre rekekarene jeg har :o) for å ha som karantenekar til sneglene jeg får av Paul, siden han mener de ser litt medtatte ut.

Er i grunn ikke fryktelig lei meg for dette...
Gruer meg bare litt til gubben ser at det står enda et kar med vann inne på "hobbyrommet".

Her skal jeg ha lavastein med ferskvannstang, og etter hvert bytte ut sneglene med viftereker, eller en annen reketype...
Nå er det litt tomt i storekaret.
Praktbikiren og slangehodet flyttet i går, og det var slangehodet som var mest synlig i karet.

Nå skal jeg gjøre om litt i karet og se om ikke det blir en runde med ciklideyngel før vi bytter ut alt og lager et harmonisk miljø der alle er venner.
Da må jeg først lage noen ciklidehuler som er store nok for sebraene, og så må jeg skaffe noen hunnfisk...

Fikk en hann-lance idag, så vi får håpe han liker en av de to huene så kanskje det blir mallebarn en dag også...
Lancehannen tålte ikke flyttingen og døde desverre idag.
Brukte lang tid på tilvenning i går, men det kan jo ha vært de andre fiskene som var litt bøse med den. Han lå hvertfall med buken i været når jeg kom inn på badet.
Da blir det ingen lancebarn likevel, om ikke jeg kommer over en annen hann.

Nå klør jeg det mest etter å kjøpe inn amano, kuleskjell og mose.
Har fremdeles ikke bestemt meg for om jeg skal få et kull med sebra cillider, eller om jeg skal hive de ut og legge opp til planteakvarie med torv i bunn med en gang...
Det får nok vente til høsten (hvis jeg klarer å vente så lenge...)

Jeg lider av manisk utålmodighet når det kommer til disse akvariene.
Aldri mer vasspest!
En mer rotete plante skal man lete lenge etter!
Nå er den røsket opp og kastet, og nye veloppdragne planter anskaffet.
Anubias, javabregne og javamose en møysommelig festet til den store roten, og diverse bakgrunnsplanter er bestilt.

Sliter litt med tette pumper og må skaffe meg en sånn børste eller hva det er til å rense slangene med. Jeg regner med at det er en kombinasjon av vasspest og ciklider som gjør at det tetter seg, masse plantebiter som ligger på bunn av akvariet også...

Jeg havnet desverre på sykehus før helgen og ble liggende der et par dager og fikk ikke fulgt med på det mellomstore karet.
Det endte med overforing, grått vann og fiskedød. Mistet tre små L134. Snufs.
Håper de tre gjenværende klarer seg. Nå skal det hvertfall bestilles kuleskjell!

Skal snart flytte fisk fra mellomkaret over i storekaret så jeg kan få inn litt green lazer skjell og snegler der... Har fått inn 5 algekuler og kjøpt inn kokosnøtter for å lage huler.
Skal også plukke litt gråstein til storekaret så ciklidene får flere gjemmesteder, klarer ikke å bli glad i denne røde og hvite steinen som fulgte med karet.
Nå er det liv og røre i storekaret!
Praktbotiane trives godt i gruppe på 7, og svinser fornøyd rundt og holder karet rent.
De to sebra hannene har fått selskap av tre hunner. Blir spennende å se om de danner par.

Det som mangler nå er en ordentlig stim av et slag, som holder seg i midt og toppsjiktet.
Synes SAE`ne er søte når de er mange (9stk) men de stimer ikke så godt, og de holder seg mer i midt/bunn. Ellers skulle de gjerne fått blitt mange fler.

PREMIE til den som tipser meg om den perfekte stim! Gjerne en som kan formere seg...
Fargene må jo også passe til de jeg har fra før, så ikke kongotetra akkurat...

Rødmunnstetra er jo kjent for å være en skikkelig flott fisk som stimer skikkelig, har de selv og kan bekrefte den påstanden

Sendte eller en mail til deg ,har du fått den ?
Er det to sorter av de som likner litt på hverandre?
Den ene med litt mindre rødt? Synes jeg har sett litt forskjellig i annonsene...
Og ja, jeg fikk mailen, men jeg tror den lappen er kastet.
Fikk bilde av pakken, men det var ingen avsender på den, så det kan ha vært fra noen andre. Tangen er uansett kjempefin! Bare glem den pakken du :o)
Ok,bare litt dumt jeg ikke fikk sjekket det opp ,men men glad for at du likte tangen ihvertfall

ellers så er det en som kalles for rødnesetetra
en rødmunnstetra
og en som kalles for falsk rødmunnstetra
Så det er faktisk tre stk. som ligner hverandre, men den riktige rødmunnstetraen er absolutt den flotteste.
Du spør i Ritas tråd om amanoreker, jeg svarer her jeg, så vi ikke kupper tråden hennes. Har 5 stk tuslende i karet med skjeggalger, mulig de spiser litt av dem, men jeg har en sterk mistanke om at de spiser alt mulig annet de kommer over først. Sakurareker, fiskeyngel, sandsnegler, håret på armene mine, maten Coryer og L-maller skulle hatt...
Har hørt litt om glupskheten, men aldri om levende fisk. hmmm...
Armhåret kan jeg forsåvidt unnvære.
Hadde småplaner om å forsøke å drette noen, siden mange spør etter de.
Men da skal jeg hvertfall vurdere artskar!
Sikkert bare meg som er veeldig skeptisk til skurkene :o) Men artskar eller i det minste fisk som tåler litt er du nok nødt til å velge hvis du vil drette dem, de har primitiv reproduksjon og larvene trenger en periode i brakkvann for å utvikle seg. Her er en side om saken :o)
Nå kan du gjette hvem som har lagt egg! Hvis du vil, kan du prøve å fostre de opp hos deg, du kan hente luftpumpe med "bruser" og steinen med eggene på hos meg hvis du vil prøve...
Så morro at du fikk se det før du reiste!
Tror du det går ann og ha de i det minste karet mitt?
Har en pumpe med nylonstrømpe oppi der nå, men det er kanskje bedre med luftpumpe og brusestein.

Vil gjerne hjelpe deg å få de frem, om da ikke SAE`ne har vært på de allerede.
Halvparten ble borte første natta, resten gikk i løpet av dagen... De mistet oversikten i mørket så det ut som, og utover dagen neste dag hadde pappan glemt at det var egg og ikke mat han passet på.. Med god hjelp av kuhliiene faktisk.. Siameserne så de ut til å jage bort!
Har nå testet ut en gjeng med ti rødmunntetra i storekaret.
Det utartet seg litt som det noe rasistiske barnerimet som agatha christie
har sitert i en av sine bøker. (Ten little n******)
For dagen etter kikket jeg til fiskene, and then there where two...
De ble også borte i løpet av dagen.
Sebracikidene får skylda...

Apropos sebra så har begge hannene funnet seg en make og begynt å lage fine groper inntil en rot.
Den ene hunnen la egg på rota, men så fort jeg fikk se det så forsvant alle eggene påfølgende natt. SAE og ancistrus fikk skylda.

Men så, flere dager etterpå fikk jeg se at hunnen voktet sånn over et lite hull i rota, og fikk se èn bitteliten fisk pile ut for så å bli fanget av mor og puttet omhyggelig tilbake i hullet. Så fint, da har de kanskje berget et par egg tenkte jeg...
To dager etter har yngelen fått flytte ut av hullet, og stimer nå rett over substratet.
Det er ca 30 stykker!!!

Så nå vet jeg ikke om jeg skal la naturen gå sin gang og finne ut om noen vokser opp i dette kare uten og bli spist, eller om jeg skal være myk og redde de over i et ynglekar...

Hvor mange sebraciklider trenger verden?
Da kan jeg ikke lenger se noe yngel....

Prøvde å redde noen over til rekekaret, men der bor det et par kuhli nå, så det er nok ikke "yngelsikkert" om dagen. Dessuten har den lille coryen blitt såpass stor at den nok også klarer å slurpe i seg noen små sebra-yngel...

Jaja, det blir vel snart mer lek i storekaret.
På tide å rydde litt i småkarene så det passer for de aller minste igjen.

Har et par kokosnøtter som venter på å bli huler også...

Alltid noe som skal gjøres.
Sebraene har nå hatt to kull, men all yngelen er borte etter tre dagers tid.

Jeg ønsket meg lilla eplesnegl til det mellomste akvariet, men har hatt problemer med at det tar et par dager før posten kommer frem, og da har de dødd alle sammen.
Kun to lilla og to hvite som overlevde to sendinger med 15+snegler i hver.
De to hvite er nå tomme skal. Det kan være scalaren, men jeg vet ikke.

Synes kjempe eplesneglene så søte ut, så jeg kjøpte noen av de også. I frykt for at mange skulle dø i frakten kjøpte jeg ti, fikk tolv, og alle overlevde, så nå sliter jeg ikke lenger med irriterende plantevekst i det karet...
Prøver nå å gi bort noen, så jeg forhåpentligvis kun sitter igjen med et par stykker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap