Syk malawi?? svarte prikker

Mine malawi fisk har fått noen svarte prikker over hele kroppen, og di klør seg hele tiden, ser også ut som di "hoster" eller prøver å få ut noe di har i munnen.. noe som vet hva dette er?? har prøvd å behandle med Mycopur og Ectopur.. men ingen effekt..
Kan være du forer feil. Hvordan malawi har du og hva forer du med?
Jeg har golden og afra, forer med JBL Novo rift, og av og til røde mygglarver (frosne)
ble anbefalt dette i dyrebutikken.. er det feil..? Noe annet jeg burde bruke?
Hei.
Jeg er ikke ekspert, men det jeg har lært er at svarte flekker/prikker over hele kroppen kan være symptom på noe som irriterer huden. Det kan være parasitter, ammoniakk e.l.
Se gjennom denne tråden:
Svarte flekker.
Ligner det på det dine fisker har (se f.eks innlegg 11)?
Det kan være lurt å ta noen vannprøver, og bytt 1/3 av vannet hver uke (hvis du ikke gjør det alt).
Noen sverger til salt mot det meste: 1 dl pr 100 liter (ta ut evt maller).

Jeg hadde nok kuttet ut røde mygglarver. Lag heller rekemiks selv (f.eks med en liten neve hele reker og en neve grønne erter og spinat som utgangspunkt).
ja, det er nåkk noe lignende fiskene mine har, men ikke så mye..
hva slags salt brukes til å behandle med?

vannverdiene ser bra ut, har litt lav ph (rett over 7) men det kan vel ikke vere årsaken til prikkene? kan kansje ha noe å si me kløen?

skal prøve å lage rekemix har aldri prøvd før. mn kan jo ikke skade

legger ut noen bilder av den ene fisken..
Noen som vet va det er.. skal jeg medisinere med noe?
Kent Eie
ja, det er nåkk noe lignende fiskene mine har, men ikke så mye.. hva slags salt brukes til å behandle med?

Hvis det er parasitter som plager fiskene så kan kanskje en kur jeg så på www.ciklider.se være verdt å prøve ut:

Bruk vanlig salt (uten jod).
Ta først et vannbytte, inntil 60% vann.
Tilsett 0,5 - 1 dl pr 100 liter.
Øk temperaturen til 28 - 29 grader (stod ikke hvor lenge, men noen døgn kanskje?)
Pass på at temperaturen ikke blir over 30 grader (malawi-ciklider tåler dårlig så høy temperatur).

Du kan også prøve en kur med
Esha 2000.

Fortell gjerne hvordan det går hvis du prøver noe av dette
Kent Eie
....ser også ut som di "hoster" eller prøver å få ut noe di har i munnen..

Egg eller yngel?
Takk for svar

holder på med store vannbytter hver dag nå , for å se om de blir bedre av det.
hvis ikke dette funker så skal jeg prøve den saltkuren..

tror nåkk ikke det er egg eller yngel nei. begge kjønn gjør dette..
Hadde nettop en hunn som tygget, men hun spiste alle eggene.. kansje fordi hun er syk?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap