- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus med egg
Ancistrus med egg
Postet 20.05.11 kl 21:49
Fin artikkel her inne som svare på det du lurer på..
Heldig du som har ein hann som passer på og gjer jobben sin perfekt
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2051
Heldig du som har ein hann som passer på og gjer jobben sin perfekt
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2051
Postet 20.05.11 kl 22:06
Postet 20.05.11 kl 22:28
Postet 20.05.11 kl 22:28
Det var mye jobb med dei i fødekasse. Måtte gjere det fordi hannen ikkje passet på dei sjølv. Snudde og vende på eggene og plukket vekk egg som fekk mugg på seg med pinsett.
Ser liksom ikkje poenget med å ikkje la han få gjere jobben når han er i gang.
Er ein del som velger ta ut hannen slik att han får tid til å spise seg opp mellom kvar gang han passer på egga sine.
Ser liksom ikkje poenget med å ikkje la han få gjere jobben når han er i gang.
Er ein del som velger ta ut hannen slik att han får tid til å spise seg opp mellom kvar gang han passer på egga sine.
Postet 20.05.11 kl 22:49
Dan aHallo, ancistrushannen min ligger på egg nå, den vifter som en gal. Kan den dø av utmattelse og i sted når jeg foret spiste han ikke, han bare lå i hula å viftet. Ha skal jeg gjøre og kan jeg putte eggene i en fødekasse?
Ancistrushanner spiser sjelden eller aldri når de passer egg og yngel, så fisken tåler dette. Det som kan slite de ut, er om de over lang tid blir liggende med flere kull egg og yngel. Trenger ikke overføre eggene til fødekasse, bare la ancistrushannen gjøre sin farsgjerning.
Postet 21.05.11 kl 08:55
Postet 21.05.11 kl 10:11
Hvis det er en uerfaren hann, kan det nok hende han gir opp eller ikke helt forstår å passe eggene ennå. Kanskje han åt eggene selv? Det skjer med andre arter fisk som har lite erfaring med egg.
Når fiskene har egg, er det beste å la de være mest mulig i fred, så man ikke stresser dem. Har ancistrus først begynt å legge egg, vil de nok gjøre det igjen om ikke alt for lenge.
Flyttet du hula med fisken og eggene i?
Når fiskene har egg, er det beste å la de være mest mulig i fred, så man ikke stresser dem. Har ancistrus først begynt å legge egg, vil de nok gjøre det igjen om ikke alt for lenge.
Flyttet du hula med fisken og eggene i?
Postet 21.05.11 kl 11:23
Endret: 21.05.11 kl 11:24
Postet 21.05.11 kl 11:58
Postet 21.05.11 kl 13:33
Postet 21.05.11 kl 14:38
Postet 21.05.11 kl 20:55
Ancistrus ægg:)
jeg flytta hula 5 dager etter egga var i hula til 80 liter'n, har rundt 100 yngel som er en måned gammel nå men forigje gan jeg hadde yngel på ancistrus blei de spist opp av mine blå acara og zebra/elfenben ciklider=(
Postet 21.05.11 kl 21:08
Postet 21.05.11 kl 21:42
Han virker som en flink pappa
Vi er helt ferske på å ha akvarium, så det kan hende de jeg sier ikke er helt representativt for andre.
Våre maller ble plutselig veldig sjenerte, og vi forstod ingen ting, men det viste seg at de var i lek og var opptatt med sitt og derfor ikke var særlig opptatt med å vise seg frem.
Mallefar hadde gravd seg en hule i grusen. Han var derfor knapt rundt omkring i akvariumet. For det beste ar han ikke å se, bortsett fra at grusspruten til tider stod i hjørnet hvor han hadde hulen sin. Vi forstod etter en tid at han passet på eggene.
Jeg hadde lest at han kunne bli så utmattet at han døde, så jeg var ganske bekymret for ham og prøvde å legge litt mat like utenfor hulen hans, men han var ikke veldig interesert.
Han var opptatt med å være far. Vi satt og tittet inn etter han hver dag og svært glad og beroliget når vi så halen hans i vill vifting og tenkte at dette betydde i alle fall at han var i live og at det var krefter i ham.
Så en dag etter 2-3 uker var han plutselig ute og svinsert etter mallemor igjen og da passet jeg på å tilby litt ekstra god mat til ham. Jeg tror i alle fall at han likte agurken, for han lå seg og spiste og spiste i lang tid.
Vi trodde alle eggene var døde og at han hadde gitt opp så vi bestemte oss for å rydde litt og sette ned en mallehule til ham, men da fant vi 27 sprellende yngler. Heldivis hadde vi en liten flytende yngelkasse som vi har lagt yngelen i, og det ser ut som om det går bra med de. Et par tre har rømt ut av kassen og jeg tror desverre at de har blitt cikildemat. Jeg så kakaduecikliden vår slukte en av rømlingene i dag. Så de må nok bli i yngelkassen en stund til.
Har noen noe erfaringer med ancistrus yngel?
Våre maller ble plutselig veldig sjenerte, og vi forstod ingen ting, men det viste seg at de var i lek og var opptatt med sitt og derfor ikke var særlig opptatt med å vise seg frem.
Mallefar hadde gravd seg en hule i grusen. Han var derfor knapt rundt omkring i akvariumet. For det beste ar han ikke å se, bortsett fra at grusspruten til tider stod i hjørnet hvor han hadde hulen sin. Vi forstod etter en tid at han passet på eggene.
Jeg hadde lest at han kunne bli så utmattet at han døde, så jeg var ganske bekymret for ham og prøvde å legge litt mat like utenfor hulen hans, men han var ikke veldig interesert.
Han var opptatt med å være far. Vi satt og tittet inn etter han hver dag og svært glad og beroliget når vi så halen hans i vill vifting og tenkte at dette betydde i alle fall at han var i live og at det var krefter i ham.
Så en dag etter 2-3 uker var han plutselig ute og svinsert etter mallemor igjen og da passet jeg på å tilby litt ekstra god mat til ham. Jeg tror i alle fall at han likte agurken, for han lå seg og spiste og spiste i lang tid.
Vi trodde alle eggene var døde og at han hadde gitt opp så vi bestemte oss for å rydde litt og sette ned en mallehule til ham, men da fant vi 27 sprellende yngler. Heldivis hadde vi en liten flytende yngelkasse som vi har lagt yngelen i, og det ser ut som om det går bra med de. Et par tre har rømt ut av kassen og jeg tror desverre at de har blitt cikildemat. Jeg så kakaduecikliden vår slukte en av rømlingene i dag. Så de må nok bli i yngelkassen en stund til.
Har noen noe erfaringer med ancistrus yngel?
Postet 22.05.11 kl 20:59
Min erfaring er at det beste er å la fisken være for seg selv, hvis du har fått til lek på fisker forandre minst mulig. Hvorfor forandre på noe som fiskene er godt fornøyd med.
I forhold til andre fisker, vil ofte ancistrus pappaen passe på yngelen til han tror de klarer seg. For å bevare yngel fra ancistrus har jeg et par ganger flyttet de til et eget kar, da flytter jeg hele hula med yngel og pappa inni.
I forhold til andre fisker, vil ofte ancistrus pappaen passe på yngelen til han tror de klarer seg. For å bevare yngel fra ancistrus har jeg et par ganger flyttet de til et eget kar, da flytter jeg hele hula med yngel og pappa inni.
Postet 22.05.11 kl 22:17