Corydoras

- Hvordan fisk er det?
Corydoras
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Fullt utvokst. Hatt den over 1 år
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Guppy, Platy, Ancistrus, Glødetetra, SAE, eplesnegler
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Kun tilførsel av Corydoras yngel, som ser friske og raske ut
Vannverdier:
Nitrit = 0, ellers stabilt kar uten noen tidligere døde fisk eller sykdommer
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Stort sett rolig, utenom en mannlig ancistrus som er litt hissig pga passing av egg og yngel. Ikke noe egg for tiden nå.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Bilde kommer, den har for tiden lagt seg på et sverdplanteblad for å hvile

Saken er at vi oppdaget nå nettopp at den var full i blod på den ene siden. Vi har aldri vært borti noe lignende, og dette er vår favoritt oppi akvariet, så vi er litt redde for hva som kan skje. Vi har også merket at den er større enn den andre vi har oppi. Så vi lurer på hva som kan være galt. Den ser litt sløv ut akkurat nå og ligger mye i planten, mens den andre graver og koser seg i sanden.
Hva tilsetter du i vannet ved vannbytter?

Har du noe skarpt i karet?

Lufter du vannet ved vannbytter? Huff stakkar liten
Jeg hadde noe lignende på en av mine corryer da jeg var nybegynner. Jeg hadde en ganske ru og skarp lavastein som jeg tror var skyldig. Fjernet denne og fisken ble frisk og helt fin igjen etter noen uker.
Mitt råd er å fjerne eventuelle skarpe gjenstander og være flink med vannbytter de neste dagene!

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Røtter kan også være forbløffende skummelt for disse nysgjerrigperene, hadde en mangroverot med et slags tunnellspor i. Der fant jeg en panda, bom fast og helt død, og med såre sider. Det ser jo rett og slett ut som om din har skrubbsår, er det plass for en cory i et krumspring i kalksteinene dine? Coryer virker veldig lite fleksible pga panseret sitt kjente jeg da den lille måtte fjernes, og hvis den har måttet rygge ut et sted...
Er fullt mulig at mr. ancistrus er årsaken her, har sett litt skader på mine cory som til tider klarer å rote seg inn i huler og groper sammen med ancistrusene og får litt juling, men det går ikke lenge før de er friske å raske å prøver seg igjen...
Takk for svar alle sammen.

Vi tilsetter ikke noe i vannet når vi har vannbytte, men vi lufter ikke vannet heller. Mulig vi burde begynne med lufting hvis det er årsaken til at stakkars lille pansermallen er syk.

Vi var også ganske sikker på at dette var et skrubbsår. Vi har noen steiner som mr. ancistrus ligger under og hvis coryen har svømt fort forbi der, eller svømt ned i hula hans, er det muligheter for at den har skrapt seg opp.

Det vi observerte i dag tidlig er at coryen virker ganske fin i formen. Den spiser med de andre coryene og er aktiv. Det eneste er at den er supertykk og det ser nesten ut som den ska sprekke! La også merke til at den blør fra hullet under..

Kan det være forstoppelse? Full i egg som den ikke får ut?

Skal ta vannbytte nå med luftet vann..så får vi se om det kan ha noe forskjell. Men det ser stykt ut for den stakkars lille.

L&B
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap