Problem med varmekolber

Hei,

Har to varmekolber som ikkje gjer jobben sin. Den ene på 50 W har eg skrudd på full styrke, men likevel klarer den ikkje å få temperaturen i 60 literen over 20 grader. Ligger for øyeblikket på 17-18 grader. Har prøvd å dra ut den "blå knappen", og kalibrere den, men til intet hell. Lyset på varmekolben lyser hele tiden, men ser egentlig ut som den blinker veldig fort?

Den andre er på 100 W, men problemet med den er at den ikkje slutter å varme? I tillegg dugger den innvendig når eg kobler den til strøm?

Noen som veit kva problemet er? Og om det kan fikses, eller om kolbene er berre å kaste? Begge kolbene er forresten av typen Jæger.

Takk for svar på forhånd
- Øyvind
Disse hadde glatt gått i søpla hos meg, nye kolber koster ikke mange kr lenger
Er kolbene gamle?

Jeg la inn for noen dager siden en tråd om dugg på innsiden av min Jäger-varmekolbe. Fikk da tips om å passe på at den blå ringen var over vannflaten. Etter jeg har blitt mer påpasslig med det har det sluttet å dugge på innsiden av kolben
Kolbene er noen år gamle. 50 w er ca 3 år gammel, men kun vert i bruk i 1 år kanskje.
100 w er en del eldre(fulgte med et brukt akvarie som eg kjøpte for en del år tilbake).

Har no tatt ut 50 W da den ikkje klarer å varme opp vatnet uansett, og satt inn kun 100 w'en. Har passet på at den blå ringen er over vatnet som du sier Silje, og har merka at dugget er begynt å forsvinne. Har også kalibrert den på nytt, så satser på at den vil koble ut når den skal.

Takk for svar
Bare hyggelig at det iallefall var noe jeg kunne hjelpe med enn så lenge. Jeg har kun hatt akvarie selv i en uke (!), men har vært her på akvaforum siden slutten av fjoråret, så plukker opp mer og mer småtteri underveis selv om jeg ikke er så erfaren under/i vannet selv

Heldigvis er ikke Jäger-kolbene så dyre, så streiker den så koster det ikke skjorta å bestille en ny
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap