Uforklarlig grumsete vann i 260 liter!

Hei,

Lenge siden jeg har hatt behov for hjelp fra dere på AF nå, men nå melder behovet seg atter en gang.

Vi har en 260 liter (Legger ved bilde), som har så innmari grumsete vann! Jeg kan ikke begripe hvorfor det blir slik, av følgende grunner:

Det går kun en stim rødmunnstetra der, 3 L144 og 7 corydoras Julii, og 10 veldig små SAE. Dette vil jeg si er et veldig lavt belastet kar.

De mates ca annenhver dag, eller hver 3 dag, og da i svært moderate mengder.

Men det skal nevnes at vi har veldig problemer med penselalger i dette akvariet, kan disse avgi så mye *drit*?

Ganske rådvill her.. Vannbytterutinene er forresten hver uke.
Plussmedlem
Viktig å oppgi dette om filtersystemet i akvariet. Hva slags filter bruker du?
Ble nokså fortvilet her også, har utvendig filter der filtervatten skiftes jevnlig, og normalt glassklart vann med mye større fisketetthet i adskillig mindre vann. Forsøkte alt, og fant til slutt forklaringen (fordi filteret plutselig vred seg i dødskrampe, hostet og gulpet ut guff) - slangene! De var begrodd med noe rart som drysset ut i karet, en grundig skrubb i kokvarmt vann og alt er i orden igjen. Bakterievekst? Alger? Vet ikke helt, men fiskene storkoste seg mens det sto på...
Dette er filteret, som jeg tror bør være i stand til å takle det meste.
http://webzoo.no/default.pl?showProduct=2419&pageId=561

Slangene er ganske grumsete, faktisk. Kanskje jeg skulle forsøke med en rens der. Pumpa ble renset for ca 3 uker siden, men da byttet jeg ikke noe vatt eller bioballer, fordi pumpa er helt ny.

Er det slik at den øverste filten er det som beskytter mot grums tilbake til akvarievannet?
Plussmedlem
Kan sitte mye dritt i slangene, det ser man ofte når man starter det igjen etter rens. Da spytter de ut masse guff...

Det er den fineste matten gjerne som du må passe på å rense for å holde vannet klarest mulig.

Men du er sikkert på at det er sånn dritt? At det ikke er f.eks en oppblomstring av infusorier eller noe i vannet...
Jupps Milo, det er pur drit. Når jeg satte i gang filteret etter rens nå skjedde nøyaktig det du sa: Orkan av rotten drit som ble spydd ut i akvariet. 80% vannbytte hjalp på litt. Har også bestilt nytt filtervatt nå, så da satser vi på bedre lykke fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© Liz H.
Reklame for plussmedlemskap