Hvilket fôr kan jeg gi malawifisk?

Hei,
jeg er kjemperedd for å gi fiskene mine noe jeg ikke burde gi dem.

Så jeg lurer derfor på hva jeg kan gi dem!

Discusgranulat?
Granulat generelt? (Har mye granulat, men aldri turt å gi dem det)
Flakfor? (har gitt dem det)
Frossen artemia? (Så plutselig at noen skrev dette ikke var bra for dem!)
Hvite eller sorte mygglarver?
Mark?
Kan jeg fange ting i elva og gi dem?
Noen grønnsaker jeg må styre unna?
Reke?
Fisk?
...
Noe annet?

Jeg blir kjempeglad for gode råd!

Mine Malawi elsket og få et salatblad i ny og ne. - skikkelig snacks
Ellers så skal de vel helst ha vegetabilsk basert fôr såvidt jeg har hørt, iallefall de fiskene jeg hadde.
Det er det jeg og har hørt, så gir dem agurk og denslags når jeg har =P

Men så har jeg så fryktelig mye granulat som jeg fikk med et kar jeg kjøpte, så jeg lurte sånn på om de kunne spise det uten å få mageproblemer... =/

Dessuten vil jeg ut i elva og jakte mygglarver, er det en "big no no"?
De er jo store fisk, så jeg vil jo gi dem noe annet enn sånne planteflakforting.. :p

Jeg vil finne mark til dem også! (Er dette for proteinrikt?)

Artemia kan da vel ikke være farlig for Malawi?

Men kan jeg det da? :S
Håper å få utvidet lista
Lista over det jeg kan gi Malawiene:
Salatblad
Leser på min boks med diskusbits at den inneholder 47% protein. Det er iallefall for høyt for Malawi. Vet ikke om granulat har annet prosentinnhold enn det. Men jeg har lest en eller annen plass at de helst skal ha mindre enn 30% protein i fôret, så jeg ville vært forsiktig med og fôre med det. :/

Fant denne oppskriften på fôr til Malawi.

Og denne.
Det står 47% på boksene mine.. da lar jeg være å fore med det!

Men flakforet er langt over 40% det også! :/
Det har jeg jo foret dem med siden de flyttet hit! Da har jeg jo gjort helt feil hele tiden!! De lever enda da.. Men hva fornoe skal jeg gi dem da som er lett å få til?

Jeg er forvirret =s

Salatblad
Jeg har enda en nesten full boks med vegetabilsk flakfôr igjen etter mine Malawi, du kan bare komme og hente den. )

Den inneholder 32% råprotein, det er visstnok innenfor det akseptable og gi Malawi selvom det gjerne kunne vært lavere.
Jeg finner ingenting av mine fortyper som inneholder under 45% råprotein!
Bortsett fra malletabellettene da!

Jeg vil gjerne ha den boksen dersom du ikke forer med den lenger! =D

Hvor stor er den? Vi kan jo kanskje bytte! For nå har jeg to nesten fulle flakfor XL av to typer, som det engang var 160g for i.. Og så granulat, i en like stor boks!

Og så er det bare småfiskene som var hos deg som kan spise av det.. :O

Salatblad
Vegetabilsk flakfôr
Det er en 250 ml boks.
Jeg bruker ikke flakfôr i det hele tatt her, har jo stort sett bare Coryer og maller.
Men granulatet kan jeg alltids se nytte i.

Du kan sikkert mose erter og reker og gi fiskene dine vil jeg tro når oppskrifter på Malwifôr inneholder dette.
Jeg har en 250ml boks med granulat som jeg har hatt ganske lenge... Har jo egentlig ingen fisker som kan spise sånt! Sånne små tetra og denslags forspiser seg jo bare, og sprenges! Eller, iallefall guppyer- det skjedde flere ganger da jeg først fikk meg akvarium. De spiste til magen ... jah. Så er skeptisk til typen :p

Lista over det jeg igrunn vil gi Malawiene:
Artemia
Mark
Ting fra elva (mygglarver osv)
Rå fisk i ny og ne

Salatblad
Vegetabilsk flakfôr
Reke
Erter
Agurk
Squash
Gulrøtter
Det viktigste når det gjelder proteiner er visst at det ikke kommer fra pattedyr, men heller fra vannlevende dyr. Så se på innholdsfortegnelsen på fòrboksene og sjekk om det er f.eks oksehjerte eller blodprodukter i maten. Er maten laget bare av grønt, fisk og krepsdyr så går det bra. Er protein-innholdet allikevel for høyt så er det bare å variere litt i lengden, f.eks med "malletabletter", grønnsaker, diverse tørrfòr beregnet på mbunas, hjemmelaget rekemiks osv.
Pellets, sticks og granulat for mbunas er helt OK, så lenge størrelsen passer til fisken. Jeg bruker det til yngel også, men knuser det først i pepperkvern.

Herbivore mbunas har tre ganger så langt tarmsystem i forhold til de fleste andre fisketyper, så de kan utnytte næringen fra algene de beiter på. Derfor kan de bli syke av kjøtt. Bukvannsot er typisk sykdom ved feil fòring over tid. Spesielt Demasoni-cikliden er følsom når det gjelder dette, har jeg lest.

Når det gjelder andre malawi-ciklider som f.eks Aulonocara og "frittsvømmere" så trenger disse høyere prosentandel proteiner (men fremdeles ikke fra kjøtt). Disse lever mer av krepsdyr, fiskeyngel ol så deres fordøyelsessystem blir deretter. De blir mager av mbunas-fòr.
Mine frittsvømmere får diskusgranulat av og til, og det fungerer greit.

Ellers har jeg tro på variasjon. Det sikrer at de får den næringen de trenger, og ikke blir de matlei heller (noe de kan bli hvis de bare får en type fòr over lang tid).
En ting til: Jeg har tatt livet av fisk ved å gi dem for mye av noe de ikke er vant til.
Tilvenning er viktig.
Da skal jeg ikke lete mark til dem :p
Styrer glatt unna kjøttbasert føde. Men tror ikke jeg har noe som kommer fra pattedyr egentlig.. Det står vel godt orientert om i innholdsfortegnelsen håper jeg!

Kan det da være greit å gi dem litt granulat nå og da? Sånn at kanskje de får granulat midt på dagen, og noe annet på kvelden?

Jeg liker variasjon, det prøver jeg å praktisere nå også med det lille jeg har turt å gi dem!
Er det M. cyaneorhabdos og P. crabro du har?
Litt interessant med crabro forresten. Det står her at den lever av parasitter som lever på maller, og av mallenes rogn:
Pseudotropheus crabro Så hvis det er tilfelle så tåler den proteiner bra, skulle jeg tro.

Hvis granulatet du har er sånn noenlunde riktig sammensatt så er det bare å gi dem det.
Jeg tror iallefall det, er disse artene jeg har kommet frem til at jeg har etter diskusjon i forumet og bildetitting! Jeg kjøpte dem privat hos noen som ikke visste hva slags fisker det egentlig var..

Innholdsfortegnelse: cereal, molluscs, crustaceans og yeasts - og mye vegetabilskt.. googla det og det ser ut til å være gress og sjødyr alt.. så da går det jo kanskje bra med den granulattypen min selv om den består av 47.5% proteiner?
Ser jo ut som du kan fôre med granulatet likevel, så bra.

Men du skal bare komme og hente flakfôret hos meg om du vil ha det, jeg har ikke bruk for det uansett.
Lisa-S:
Det blir jeg nok å gjøre! Men har mer enn nok granulat, så kan ta med litt i bytte likevel!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap