- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sandsnegler?
Sandsnegler?
Heisann. Jeg har kjøpt et brukt akvarie som var i drift da jeg kjøpte det, og har fått med masse snegler på kjøpet. Her er bilde av noen av dem. Er dette sandsnegler? Jeg synes selv de ligner på bildene jeg har sett i databasen her på akvaforum, men siden jeg aldri har sett de "på ordentlig" så spør jeg dere med mer erfaring enn meg Jeg har enormt masse av disse i allefall, og tenker å bytte bunnfylll fra grus til sand, og lurer da på om det er lurt å prøve bevare en del av sneglene for å ha noen sandsnuere i karet. Etter hva jeg leser på akvaforum så sier disse sneglene i fra at det er på tide med vannbytte når de kravler oppover glasset. Hos meg kravler de aller mest like etter et vannbytte. Noen som har en formening om hva dette begyr? I tillegg så kravler en gjeng av disse opp ca hver kveld når lyset slukkes for å ligge å duppe en del i vannflata før de slipper seg ned igjen.
Postet 23.05.11 kl 03:32
Dette er sandsnegler ja. Det er ikke uvanlig at de kryper litt på glasset, spesielt om det er mange av de. Det at de kryper på glasset på kveldene etter at lyset er av er helt normalt.
Og ja, det er kjekt med noen sandsnegler som graver i sanden, så jeg ville tatt vare på noen. De rengjør jo litt i akvariet selv om du har grus, så det er gode innbyggere.
Har ikke selv noen erfaring med at de kryper på glasset ved dårlige vannverdier, men har hørt at de gjør det. Nå har jeg ikke vært plaget med dårlige vannverdier noe særlig heller...
Og ja, det er kjekt med noen sandsnegler som graver i sanden, så jeg ville tatt vare på noen. De rengjør jo litt i akvariet selv om du har grus, så det er gode innbyggere.
Har ikke selv noen erfaring med at de kryper på glasset ved dårlige vannverdier, men har hørt at de gjør det. Nå har jeg ikke vært plaget med dårlige vannverdier noe særlig heller...
Postet 23.05.11 kl 06:58
Ah så bra da, da slapper jeg litt mer av med disse sneglene. Var litt bekymret siden det står i skalldyrbasen her at "Hvis de ikke er under grusen, men begynner å krype ut av karet så er det et hint om at det er på tide med et vannbytte, eller at det er blitt for mange snegler i forhold til akavriumstørrelsen." Etter hva jeg kan se er vannverdiene helt greie, men skal gå til innkjøp av en bedre vanntest enn det jeg fikk med karet mitt. Vurderer også om jeg skal kjøpe mineralstein eller noe siden sneglene mine har ganske porøs tupp på skallet, og selv om de jo ikke er hoveddyr i karet så vil jeg jo at de skal ha det greit.
Postet 24.05.11 kl 02:58
Mine går i ganske bløtt vann til snegler å være (hardhet rundt 6), men vokser og har store, helt glatte skall. Bruker ikke mineralstein, passer kun på at vannet ikke blir for bløtt. Og det har gått brillefint frem til nå i alle fall! Har det heller ikke overbefolket i karet, men en gang eller to i løpet av dagen sniker noen av de største seg opp en liten tur (selv om de da får litt vel mye uønsket oppmerksomhet fra de andre beboerne.. hihi).
Nydelig valp forresten! Welsh?
Nydelig valp forresten! Welsh?
Postet 24.05.11 kl 08:37
Postet 24.05.11 kl 10:05