Lage eget filteropplegg til dam.

Er det noen her som har erfaring med å bruke, eller kjenner til om Avfallsbeholdere er egnet til å bruke som filteranlegg til hagedam?
Disse beholderene er laget av HDPE Polyethylene plast.
Kan selvfølgelig bruke plast tønner, men vil helst ha noe med rette vegger, dette for å få tette gjenomføringer, som tåler litt håndtering.
Disse beholderene er veldig dyre, koster 420 + moms, men kan jo hende jeg klarer og få tak i brukte, tenkte 3 slike på 120 liter.
Har tenkt å lage et filteropplegg som er demonterbart, det for å kunne bruke det ute om sommeren, for deretter å flytte inn å bruke det inne om vinteren.
Skal begynne i år med en dam i kjelleren på ca 3500 liter, samt å få ferdig filteropplegget.
Så når våren kommer få gravd ut en hagedam på ca 8-9000 liter.
Filteret må jo da være dimensjonert for dette
Hvilken dimensjon bør jeg ha på rørene mellomm dam og filter?
Trenger jo en hel del rørdeler, gjennomføringer, bunndreneringer, og ventiler.
Hva slaks ventiler/ kraner er best egnet?
Glemte å si at det er Koi jeg tenker å ha i damen.
Mener jeg leste om en som hadde brukt slike dunker på gullfiskene.net. Du får prøve å søke, ellers så er det bare å lese i vei :P Mange gode tips der hvertfall, og en side jeg stadig var innom i begynnelsen av 'damkarrieren' min...

Er ikke helt sikker, men tror eazypod'en min tar ca 100-120 liter, og har vel en 40-50 liter k1 materiale i den. Det er akkurat passe for vår 7500l dam, men skal kunne klare en 10000 liters koidam eller 20000l hagedam... (Vår er hagedam m/koi).
Hei Trond.
Ja jeg prøver å søke på nettet ang Koi dam. Står blandt annet litt på Koi.no
(redigert, ser jo du skreiv du har koi dam)
Har tenkt tanken, kanskje ikke nødvendig med så stort volum på filteropplegget, men samtidig så er det bedre med for stort en for liten.
Men hva den endelige løsningen blir vet jeg ikke enda.
Tips meg gjerne om dere kommer over brae sjølgjorte løsninger her på net.
Ja, det er forsåvidt det beste du kan gjøre: å lage filteret så stort som mulig med en gang... En ting er helt sikkert; litersyken gjelder også med dam!
Vi begynte med en liten dam på 1500 liter, som fort ble til 2 små dammer til, og som så ble til enda en stor dam, så stor som vi hadde mulighet til med tomta vi har (7500l).
Når man først skal grave og legge duk etc, er det like greit å gjøre det stort med en gang, så slipper man å grave opp for å lage større med alt det arbeid det medfører. For oss passa det bra med størrelse på dammen i forhold til størrelsen på EPDM duk (6 meter bredde tror jeg) så vi slapp å sveise den.
En annen ting: legg bunndren med en gang! Vi gjorde klart for bunndren men koblet ikke til alt av rør og filter før etter en stund... Big mistake... 7500 liter i dammen, og så koble på rør... Det vannet som lå i rørene var mildt sag råttent, og spruten sto over en meter til værs, og der var hodet til Alf på norkoi Haha, vi stinka, og hadde vi filma hadde det nok blitt en hit på youtube :P Så, moralen blir: gå hele veien med en gang så sparer du deg selv for mye bry og frustrasjon...

i denne tråden er det brukt søppeldunker til filter...

rør mellom dam og filter bør foresten være 110mm.
De beste ventiler og kraner etc får du hos en av butikkene som driver med dam. Du trenger kvalitet, for du vil ikke at de ryker til h... Betal heller en 50lapp ekstra og få kvalitet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap