Mine akvarium (side 15)

Da har jeg fått 10 dronningrasbora i 54literen min! :'D De var viltfanget så det er vel en fare for at de blir litt større... men jaja, vi får se. Forhåpentligvis er det stor nok svømmeplass for de. Kileflekkene jeg hadde var ikke de mest aktive i lang-distanse, det var litt mer på kryss og tvers. Tror jeg vil ha flere inn etterhvert.. med mindre jeg er suuuperheldig å får yngel! jeg har mine tvil da :\

Dårlig videokvalitet, men det var så sinnssykt mye sollys i vindue, (luksusproblem!) kan se om jeg får bedre bilde utover kvelden.


Grapejuice
Igår merket jeg at den ene coryen var veldig slapp, og det så ut som den hadde noe slags blod-utredelser i starten på ryggfinnen. Var rimelig klar over hvor dette skulle ende, men hva skal mangjøre... Hadde en dag igjen med Esha exit.. kan det være medisinen som har tatt for hardt på?


Det der ser ut som en rygge-skade Grapejuice! Vimsene kan kjøre seg fast på de utrolige steder i sin nysgjerrighet, og er elendige bakoversvømmere. Fant en av C142-ene bak et filter, helt avskrapet og blodig med netslitte bukfinner av kavingen mot blåmatta, har plukket avdød pygmaeus ut av tett javamose, en virginiae stupte så kjapt ned fra overflaten at den satt bom fast i en stor sverdbregne, og mistet to pandaer før jeg forsto at de kunne sette seg fast i et hull i en rot. På din var rygfinnen splittet, og det kan ha blitt for mye for en utslitt fisk som har revet seg ut av en felle...
Ahhhh, uff så kjedelig! Ja denne vimsingen deres er jo så innmari søt men ser ut som den kommer med en pris siden så mange ender opp med å skade seg. Jeg har ikke sett et sted som ville vært "naturlig" å skade seg på heller så hvor den har havnet må gudene vite.. usj, men nå skal det ikke inn flere coryer her altså, selv om de er innmari skjønne. Får bli avstandsforhold, hehe
Tjoho, jeg er rimelig frelst på disse dronningrasboraene! Må helt klart ha flere av disse, hehehe...tro en hel gjeng på kanskje 20stk alene i karet! Lurer på om jeg er heldig nok til å få yngel på de.. kanskje hvis jeg tar et lite vannbytte annen hver dag?

Jeg som ikke får yngel på de simpleste kan vel bare drømme om yngel på disse, haha men jah det er jo lov å drømme Legger ved et bilde av 54literen. Håper jeg får den plantenæringen snart, for plantene smelter rett og slett!


(foresten vil jeg så inderlig ha pistia i dette karet... tror de kunne fått det mer koselig om det var litt dunkel belysning)
Og rekedamene har sadel på ryggen men ingen av rekeherrene virker interesserte.. de har fått hyppige vannbytter med temperert vann, og uten varmvann fra vannkrana, de har fått mygglarver, dunkel belysning, ikke noe tilsetninger i vannet (annet enn gh pulver) og en OK temperatur...men ingenting!

Hmrff! Jeg lurer på om de kan bli forstyrret av during av pumpa? Det bordet akvariet står på er stødig men vibrasjonene sprer seg i hele bordet.. det merkes ikke på vannet slik jeg kan se men jeg merket det godt i bordet når jeg sitter ved det. Kunne kanskje flyttet akvariet til kleskommoden. humm..humm.
Det kløøør i fingrene etter å lage noe slags bakgrunn til et lite akvarium. Jeg fant masse kjempegamle røtter som har stått i kjellern i et ti-år nå! De flyter jo som korker men noen har store flater, kunne vært så stilig å fått de "skavet" og skrudd fast i plexiplater. Ahhhhh.. åsså har jeg jo litt andre røtter liggende også.. Kunne tenkte meg et lite reke-kar med bare en sånn bakgrunn med litt kvister stikkende ut, litt mose her og der, og flyteplanter! Kanskje tilogmed røtter som bunn istede for sand Hmm.Hmm, jeg har jo 5liters -quaboxen enda forsåvidt, men jeg har ripet det opp så forferdelig mye på noen sider (får prøve å snu den kanskje? haha), åsså er det jo minimalt med plass til en filtepumpe. Bah! Men hadde vært tøft å kunne teste litt ihvertfall... Fillern! Har jo ikke plexi liggende uansett, tenkte å bare fuge rett på glasset, men kan vel ikke fuge i tre-verk uansett. Hmm.

btw, kan man bytte en sånn engelsk støpsel med en "norsk" ? Har vi samme volt og sånt?

Tenke høyt, tenkte høyt
Herreguuuud!! Er det mulig. Skulle ta et heftig vannbytte idag i 110literen. Ettersom jeg nå har bunnplanter fremst så blir det så mye bøss imellom syns jeg, (i forhold til hva jeg er vant med når coryene svinser neddi sanda hele tiden)

Brukte slangen jeg ikke har brukt på en stund, passer på at coryene ikke forsvinner oppi, vil jo nødig at DET skal skje igjen.. passer på at coryene ikke kommer for nært, uaktsom et lite øyeblikk mens jeg roter litt i sanda for å få bøsset opp fra mellom plantene (med god oppdrift!)

Syns slangen suger så dårlig, men visste at jeg sugde opp en moseklump og litt sand, jaja bøtta var nesten full uansett.

Står i dusjen og tømmer og ser en cory!!! sitte klemt INNI slangen. Stupte over til akvariet, stakk slangen neddi vannet igjen, og jeg som ellers HATER akvarievann i munnen, blåste til i andre enden, måtte et skikkelig magadrag til før coryen i ei ukristelig fart blåste ut på andre siden. Det dÈr går aldri bra. Og den virket helt katatonisk og død i ei god stund, men etter vannbyttet var ferdig var det *litt* liv i den, og den ligger nå i en liten plastkopp... når de er såpass ferdig så syns jeg de kan få være litt alene så ikke alle sneglene kaster seg over fisken. UFF det var så trasig et syn, herregud.. forgrømmade slange som er akkurat stor nok til at halvvoksne coryer kommer seg inn, og de skal jo absolutt snuse helt oppi slangen.
Huffda, det der var leit
Har gjort akkurat det samme selv før med en cory-yngel, og nå har jeg alltid begge hendene nedi karet når jeg slamsuger, holder slangen med en hånd og veiver med den andre for å holde fisk unna.
Bleh, jah det er så leit å være litt grøvlete når det går ut over andre! :x


Wupp, idag har jeg kjøpt flere dronningrasbora! men den ene har et stoort bulende øye. Det er bare på den ene siden.. jeg er litt redd det skal være sydom men fisken er OK ut ellers, (bleik men ikke mer enn de andre) de er enda i posen, har akkurat byttet litt vann ut med akvarievannet.

Øyet er bulende og ser slørete ut, men er bare på den ene siden. Er redd det skal være noe smittsomt, men da skulle vel strengt tatt resten fra butikken også ha hatt dette?
Det er nok en skade vil jeg tro...
Jah det virket litt sånn også, (åsså ser det ut som en kileflekk på stripa men jaja, den får nå lov å være sammen med de andre, hehe)
Jepp, ser ut som en kileflekk...
Senere idag skal jeg ta et vannbytte i 110literen og kanskje sette inn flere røtter.. er ikke heelt fornøyd med det gresset i bunnen, det samles mye møkk rundt og det er ikke mørkt nok til kardinalene, syns jeg. Om jeg har, skal jeg sette inn ei til rot og så flytte litt av gresset til et område...skal se det litt ann, kanskje gresset blir penere når det kommer ei til rot ned.

Kileflekken i 54literen lever enda, men det øye med skade gikk desverre tapt, eller så hadde den allerede mistet det og at den (sopp?)-hinnen forsvant når såret var grodd.

Den er virkelig rustrød i fargen så ellers ser den helt OK ut.
Ble veldig fornøyd med den siste roten jeg la ned, det ble ikke så innmari klodrete med alt gresset, og det ble litt mørkere i bunnen for kardinalene sin del... ahh det er godt å være fornøyd med akvarie, da er det straks mye gøyere å se inn i det.

og et lite bilde av 54literen med dronningrasboraene også. Der er det overgrodd, slik jeg liker det.
Inaktiv bruker
kjempe flotte akvarier.
Takktakk Jørgen!

Fikk reker i posten idag, juhu! Nå mangler jeg bare et till akvarie, men det er ikke så lett å få tak i brukte akvarier her og i rett størrelse.

Fikk tak i ei liiita flue i vindue idag, og dyttet den neddi vannet til dronningrasboraene.. der var det en freidig fisk som fikk tak i den (og storkoste seg).

Er det rart at jeg får dårlig samvittighet? Det var så gruelig å se fluen kave neddi vannskorpa, så pirket jeg på den for å få den til å "synke" - og den kom seg nesten opp igjen, men så kom jeg og spolerte det, med fluedød til følge.. Esj jeg er for svak for sånt, hahah uff det var så morbid vet det "bare er ei flue" men.. nja, det er jo et levende vesen.
Nå klør det jaggu i fingrene etter et nytt akvarie altså, og jeg har så lyst å flytte 15literen inn på rommet mitt men det er overhodet ikke plass, spesielt siden jeg har TO dører her, ahhh. Dvs jeg trooor jeg kunne fått plass et sted men det blir litt kronglete, og jeg er usikker på om døren kan bli i veien, eller at det blir ledninger over alt osv.

Hmmff..Jeg håper dyrebutikken har et godt tilbud når de åpner på ny plass, på en 30 liter så jeg kan ha til rekene ihvertfall. I "verste" fall kan jeg legge ned 15literen om jeg hadde fått plass til 30literen inne på soverommet. Og den døren åpner jeg jo strengt tatt aldri, ikke mer enn noen cm når en katt står og skraper :P

*målemålemåle* Jeg tror det ville gått, såvidt, men kanskje. Sukk!

Hmm, sitter og vurderer å knerte en dronningrasbora som er ved veis ende. Det var en fullvoksen fisk som igår begynte å gjemme seg litt smått, og puste tungt. De får vannbytte minst en gang i uken, to denne uken, og de andre er ikke brydd på noen måte. Regner med det er en "gammel" fisk da den var fullvoksen og VF da jeg kjøpte den. Usj, syns det er så trist at de skal lide, men jeg kvier meg for å ta livet av de også.. men det er vel kanskje til det beste for fisken.
Inaktiv bruker
Ser du har samme problem om meg. :P Plass skulle vært billigere! ;P
Jeg må bygge meg reol så jeg får opp 70L

Så trist at dronningrasboraen er ved veis ende. Jeg har en eplesnegle som er svak, han er gammel og fikk seg et vannsjokk.
Uffda, jah det er kjipt, til tross for at det "bare" er fisk/snegle hehe.. at de pines er jo aldri gøy. Jeg var akkurat å skulle fange den opp for å legge den under storkniver, men da svømte han så desperat rundt for å bevise noe. Så jeg har den i en stor kopp med akvarievann og en lite dråpe av litt Esha 200 og Esha Exit. Bare sånn i ren medlidenhet. Så ser vi hvordan det går. (selv om jeg vet hvordan det ender) :p

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap