Mine akvarium (side 2)

spørs hvor mye de andre trives da? må finne en fin balanse, hehe. Skal se litt på hva resten av bunten tåler! Hvis det går, så får jeg øke GHen litt

I tillegg er jeg i tvil på om jeg skal flytte fisk..flytter jeg eventuell kileflekk gjeng har jeg jo ingen i topp-sjiktet...flytter jeg rødmunnene så hmm..nja vet ikke,de er jo så morsomme. Og ottoene må jo ha plass ihvertfall, de trenger jeg jo haha. Blir vel rødmunnene som må ut derifra så det ikke blir for mange...vil jo ikke overbefolke baljen.


tjopp: da har jeg sjekket alle boende i 110litern og alle tåler en god slump GH så da kan jeg trygt øke den! :'D ute og kjøpe mineralstein eller hur?
Jiihiiii, ut og kjøpe mineralstein! Fnis :p Det er ikke store mengden fisk som skal ha bløtere vann enn ~6.. heldigvis. Hardheten falt drastisk i Mannekaret så der gikk det dessverre en snegl.. gørrkjedelig når sånt skjer :-/
Uffda, ja kjedelig! vet jo ikke om de pines eller hvor sakte de dør osv, uansett er det jo ganske kjipern å bøte med livet uansett om man er snegl eller due liksom, haha fin sammenligning? nuvel klokka er fire på morran. nå må du legge deg!! det skal jeg. I mellomtiden får jeg prøve å øke gH med litt eggeskall..hmm har prøvd å snu døgnet til å passe med nattevakt stilen så :'D
Legge seg? Nææh Stod opp fordi jeg var sulten (åt en gang i morgest men det teller ikke.. høhø) også glemmer jeg å spise, vips sier det.. desto dårligere :p

Nei sovna i ni-tiden i kveld.. så våkna jeg.. så skal jeg dorme litt.. døgnrytme er overvurdert!
Haha herrefred, såpass.. men ja sant, eneste grunnen til at jeg følger normal døgnrytme er så jeg ikke blir mer utskudd enn jeg er haha!

Har lagt oppi et tomt eggeskall nå i akvariet! Typisk at INGEN ville ha egg, så jeg måtte kaste plommen. Kunne jo spart den men vet at det ender opp med at ingen vil ha det uansett.

Så duppet jeg oppi litt agurk, og rødmunnstetraen var såklart først i matfatet.

Den ene kileflekken i det tomme karet lever enda, dog bleik. Skal se senere idag om skjellene strutter like mye, uff stakkars kar. Svømmer normalt enda, enn så lenge. Håper den klarer seg altså.
Usj, nå sitter jeg og sikler og leter/drømmer etter sånne nanokar, kanskje et på bare knappe 5 - 10 liter maks. Tenk å hatt det i det eneste ledige hjørnet på soverommet mitt. viiiits. :\ vil ha!

og søstera mi flirer av meg og sier jeg kan få et sånt nanokar til å henge på PSPen min som pynt. Med en liten marflo oppi... så lo vi begge to over at jeg kunne bruke sånn juletre-lyspære til lys, og et blått et til moonlight. Så for oss sånn kort-avleser fra banken-størrelse på greia, haha for en humor midt i natten.
Har nå flyttet begge kileflekkene over til eget kar. De har mistet alt av farge, er mer eller mindre gjennomsiktig. Den som er mest ille ute ser ut som skjellene strutter på ryggen, men vanskelig å se. De er ihvertfall begge helt tafatte. Annet enn mistet matlyst og strutteskjelll (på ryggen ikke buken) til den ene så er det ikke annet som tyder på bukvannssott.. men så er det heller ingenting annet det tyder mot, så jah. Har bestilt medisin så håper den dukker opp før begge går under. Men at de lever enda skjønner jeg ikke. Jeg vurderte å avlive den ene for et par dager siden, men jeg ville se det ann om den klarte seg (i tilfelle det bare var sopp)

Skjønner ikke at de lever, haha.. men så er det jo tyyyypisk meg at jeg har sagt det nå og finner de død når jeg står opp (ja ja sen leggetid, nattevakt!) Ikke lett å være fisk! De andre fiskene tuter rundt ihvertfall. Og gleder meg til plantene mine dukker opp!
Hva slags medisin er det da? Kan hende jeg har, samlemani på akvarieting vettu :p
Okei! Du kan få låne av meg inntil du får i posten så får jeg bare flaska di. Har en splitter ny og uåpnet flaske liggende. Tar den med på jobb i morgen så kommer du nå innom hvis du rekker.. må ikke dø, stakkars fiskusene! :p
Ah ikke dumt. Når er du der, jeg er ferdig på jobb klokka sju om morran, så jeg sover nok til i ett, to tiden ellernoe :')
Haha huff, gotta love nattevakt! Er bare å poppe innom hjemme i kveld hvis du føler for det altså Kan se ut til at butikken blir å ta inn Esha, blir litt greiere med krisesituasjoner da :p Jobber ni til fire!
d'oh, er på arbeid nå jeg...til imorra tiiidlig skal se om jeg ikke klarer å suse innom byen imorra da :'D
uff, den sykeste av kileflekkene takket for seg tidligere idag. den var absolutt helt fargeløs stakkar. Hadde vel ikke forventet så mye mer av den, men håper den ikke led så forferdelig ihvertfall. Hadde som jeg tror jeg har nevnt, satt oppi den andre kileflekken som også var sykelig.. den hadde også mistet all farge og spiste ikke.

(u)heldigvis er det så innmari varmt her nå, (sikkert 30+ her inne!) så jeg har koblet ut alle varmekolbene, da det er nesten 30 grader i vannet.

Satte på boblefres imorres i det karet med den (nå) enslige kileflekken, og iløpet av disse tolv timene så har den nå fått mye av fargen tilbake, og den virker mye piggere, og gjemmer seg ikke lengre. Aner ikke hva det er som foregår, men får håpe den holder seg til jeg får en ny flokk. Herrefred så uheldig jeg har vært med alle kileflekkene i det siste! Stakkars små ;_;
Ååååh...kjempebra, kjempebra... Har det så varmt i leiligheten, det er seriøst ulevelig der inne! Type godt over tredve grader. Rommet med de to små akvariene har vindue åpent 24/7 (alle vinduer er åpne 24/7), og jeg har dekt til vinduet med pledd (mandag - innkjøp av persienner til ALLE vinduer, sol vik fra meg!) - og uten varmekolbe i det hele tatt.

Var vel rundt 32 i akvarie atme 22litern, og hjelpes meg det andre litt varmere kjentes det ut som. Den kinesiske algespiseren i 22litern var ganske bleik og flyttet seg ikke før jeg pirket i den.. herregud stakkars kar. Byttet uhmmm 6, 7 liter tipper jeg til noe kaldere vann, og jah er vel like ille med så stor temp forskjell men uansett, hadde oppi rimelig kaldt vann, i alle akvariene. I 110litern var det 30 grader, og en stund etter ca 10liter kaldt vann gkk det ned til 28. Og først nå fikk triliene fart på seg! Ellers er det bare metallpanserene som tar helt av når jeg bytter 1,2 liter med kaldvann.

Typisk hvis algespiseren også skal krenge om...Ikke fordi jeg har så spesielt lyst å beholde den, men jeg vil jo at den skal ha det bra ihvertfall (spesielt med tanke på hvor lite akvarie den bor i), og ikke pines. Utrivelig å se den så blass og slapp, når den egentlig er helt hyperaktiv og umulig å få tak i.

Ellers er ikke coryene, rødmunnene og ottoene så brydd av varmen, men jeg blir jo litt bekymret over sånne tall når jeg ikke kontrollere det selv annet enn med ekstremt kaldt vann. Greit coryene syns det er gøy men spørs om rødmunnstetraen og ottoene synes det er like gøy.

Foresten ser det ut som pestsneglene elsker disse temp-svingene, de har jo skikkelig fart bortover røttene.

Kokte foresten røttene mine igår, fordømret rødalge busker i hytt og pine. Syns de er litt kledelige på røttene men er jo livredde for plantene, og det blir sånne "sporer" på glasset i form at øhh... ikke akkurat tråder men sånn.. som om noen kjempetynn strå har "landet" på glasset. (er bare å stryke over så er det borte men unødvendig) - anyway etter at jeg kokte røttene skyllte jeg de i iiiiiiskaldt vann, - med resultat i coryer som syns røttene var ekstra spennende.
Og her trodde jeg at jeg hadde flytta til sydligere strøk, men her er det bare regn og regn og regn, og så ser jeg at dere der hjemme i nord har bare solskinn og fint vær. Kan jo få hjemlengsel av mindre :p
Hehe, jah nå har vi hatt regn ganske lenge, så da sutret jeg over det og nå når det er varmt vil jeg heller ha tyve minus. livets sirkel. :p

snakker om livets sirkel, istad tok den siste kileflekken kvelden. Skjønner ingenting, den var i full vigør tidligere idag, og hadde tilogmed bynt å få fargen tilbake.. men kan vel være varmen som tok rotta på den. Kaldtvannsbytte utgjorde så lite i den evinnelige varmen som står og koker på husveggen fra halv elleve til god utover ettermiddagen. :\ stakkars kar, hadde virkelig trua på at han skulle komme seg (okei egentlig ikke men jeg håpte sterkt!) Akk og ve, helt tomt akvarium!

Nå har jeg faktisk ingen kileflekker igjen, og ingen andre topp/midtsjikt fisk. Rødmunnene suser jo sammen med coryene, og ottoene svømmer jo ikke mest, de bare flyter og svirrer fra objekt til objekt. Hmrf. Har problemer med å vite hvordan jeg skal fordele fiskene, uten at jeg må jage og mase på de i timesvis ..arghhh

i 110 litern min har jeg
6 rødmunnstetra
3 pansermaller
5 c. trilineatus
2 ottoer
1 eplesnegle
2 sandsnegler

kunne tenkt meg noen toppsjikt også, og kanskje tre eller fire ottoer til. MEN da snakker vi vel om overbelastning?? rødmunnene holder seg nederst og omtrent i midsjiktet, og mallene nederst.. ellers er det jo rimelig tomt...men avfallsmessig. Om jeg skulle få flere coryer, altså ved yngel så blir det i det tomme akvarie mitt.. der har jeg ganske åpent landskap i bunnen også.

Kunne tenkt meg neontetra, selv om jeg liker kileflekker, mennehh... jah. neontetra er jo litt mindre og mer farge i. NOE må jeg jo nesten ha i begge akvariene i toppsjiktet. Eller, må og må fru blom.
Mine neontetra er i midtsjiktet, så vil du ha noen i toppen er det vel bedre å se etter øksefisk, nannostomus eques, klovnekilli eller noe sånt... Og det går nok fint med noen småfisk til i karet, avhengig av størrelsen på filteret selvfølgelig
Hm, vet faktisk ikke hvilket filter/pumpetype det er, det kom med Juwel 110liters karet mitt. Eneste jeg vet er at det freser godt nok til å skape rødalger haha.

Skal sjekke de fiskene du nevnte
... og se fremdeles ikke bort fra at du kan få en duo med s.chacoensis om noen uker, avhengig av hvor godt de vokser. For en uflaks du har, skulle tro du var ment å aldri ha kileflekker, haha!
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap