Mine akvarium (side 25)

Endelig dukket varene fra webzoo opp, men jeg har fått tabimin istede for plecomin.. hjelper meg veldig lite når det er til algespisende fisk.

Ursj leste akkurat om noen gutter som puttet ei katt i vaskemaskin på 90 grader...katten måtte avlives. for å si det mildt hadde det ikke hjulpet om de var 14 år om jeg hadde ferska de.
Nesten ikke BGA igjen i 110literen, bare et par små flekker her og der...håper jeg klarer å knerte den helt snart. Det hjalp veldig å klippe vekk mesteparten av mosen. Pussig altså.

Ellers har jeg satt ut et par (ho og hann) med dvergtannkarper i 110literen. Ville bare se om det var "trygt for alle", så fik jeg tilfeldigvis en av hvert kjønn i håven og da tenkte jeg, de får bare teste sammen - kanskje et blir yngel i 110literen? Har ikke sett et eneste yngel i 54literen, og der går de jo bare sammen med reker.

Så satte jeg et par reker (en gravid ho og en hann tror jeg) i 160literen også. Skal se om reker trives oppi der også, og hvis de gravide klarer å føde fram masse rekebarn hadde det vært flott også - så vi får se!

Ellers blir jeg såååå frustrert på 106literen. Den trollhasselkvisten har fortsatt slim og sopp, har sikkert tatt den ut og skrubbet med kokende vann fire ganger minst men like ille enda! Og vannet blir så ekkelt av dette syns jeg.. Ursj, det får jo sånn overflatebelegg og virker ikke særlig deilig. Jeg skal se om jeg får til å sette den utvendig pumpa på hylla under bordet - da kan jeg kanskje få utblås og innsuget på hver side va karet, - føler liksom at det blir rart fordelt når begge står helt inntil hverandre. Grr. Håper bare at pumpa ikke bråker der den blir stående. Hmrff.

Skal se om jeg får tid å ta et vannbytte idag, vi har nemlig en flatpakke å sette ihop, og det ender som regel i krig og grusomheter, haha.





Vannbytte i 160 literen..liiiiitt forsinket men pyttpytt. Fant foresten en liten dronningrasborayngel igjen! ååååååhhh ble sååå glad! Den er så liten enda men vokser fort! :'3

Rekene lever enda i 160literen og dvergtannkarpene lever enda i 110literen!

Ottoene mine er søkk vek tror jeg huff
Det er TO dronningrasborayngel!! ååååh :') jeg blir så glad av slikt. iih.

Så en otto her for noend dager siden - men nå har jeg ikke sett snurten av noen av de! Usj..forstår det bare ikke. De må jo ha gått hen for lengs da? Finner ikke spor av dau fisk heller. Hmm.

Kjenner at jeg blir litt oppgitt av og til. Igår var det masse små rekeyngel som koste seg med mat, dronningrasboraene storkoser seg ser det ut til, fryd og gammen. Men jeg sliter enda med visse problem.

For eks BGAen i 110 literen. Det er visse små punkter hvor det dukker opp hele tiden. Det er ikke mye, men det er vel der for en grunn? Og sessilifloraen hemmes av dette ser det ut til. Jeg klipte de jo ned rundt jul og de har fortsatt ikke nådd vannskorpa! Vanligvis måtte jeg jo nesten luke en gang hver andre uke ellernoe.. De ser fyldige og fine ut, men de vokser så himla sakte. Og det samme med pistiaen! Jeg har pistia i alle tre karene, men den vokser ikke i NOEN av de. De bare forblir slike bittesmå knøtt som slipper en og annen "ny plante" men det blir aldri noe av.
Ikke danner de røtter heller. Skjønner ingenting. Sukk!

Jeg har bestemt meg for å ha pygmecory i 110literen, og forhåpentligvis kommer de neste neste uke/uken etter der. Sist jeg hadde corydoras var for ett år siden, og selv om det da var lenge siden jeg hadde hatt corydoras, så knerta jeg samtlige der også. Et par var min egen feil men flesteparten døde en og en i hytt og pine. Akkurat som gangen før der. Hvis jeg har noe sånn "corydoras-sykdom" i karet så MÅ den vel ha blitt borte iløpet av dette året? Huttetu.

160literen begynner å bli tilgrodd og fin. Men jeg sliter så innmari med å få bildet! Kan være at jeg har lav vannstand, for det er lyset fra armaturet som liksom "stikker ut" mellom vannet og toppen, og det blir speilbildet av alt i rommet og bare baluba. Helt klin umulig å få et bra bilde. Så det er derfor jeg ikke har lastet opp noen bilder heller, haha.

Ser også at penselalgene kommer tilbake i 160literen og de har begynte å sette seg på varmekolben, og innsug-slangen, ja og glasset da. Har nesten lyst å skaffe meg siamesiske algespisere men de blir jo så himla svære og jeg vil helst ha dette karet med bare dronningrasbora. Hmrffff.


Her er ihvertfall bilde av 110literen ifra igår og 160literen ifra idag.

[External Image]

[External Image]
Ser ikke noe til yngel av dvergtannkarpene i 110literen men de ser ut til å trives - og de kan trygt svømme rundt de glupske vinkeltetraene, og de liker visst vannbytter. De skal så absolutt komme flaksende rundt når jeg slamsuger og bytter vann osv, hehe.

Microorm-kulturen min nekter å få fart igjen! Jeg har tilogmed spedd det ut i to bokser for å se om det hjalp men nei, de nekter plent. Det er liv der men de blir liksom ikke mange. Grrr! Dronningene vil ha mat, haha.

Idag tok jeg vekk det utblåset til Eheimen i 160literen. Den har irritert meg fra dag en og jeg trodde jeg burde bytte den ut til noe annet men det fungerte like greit å bare ha den plast-bue tingen istede.

Men innsuget plager meg noe så inn i hampen enda. Plast-stangen er for lang så innsuget ligger og trøsker neddi sanda, og det GÅR ikke å heise den opp igjen fordi sugekoppene klarer ikke holde den. Åååh det plager meg. Jeg må ha et nytt innsug men jeg finner ikke noe som passer logisk. Røret er greit nok i formen men jeg skulle hatt det kortere rett og slett.

Det begynner å bli flust av rekebarn i 54literen også, hurra! Ingen eplesneglebarn derimot.

Jeg bestilte pygmecorydoras i dyrebutikken for noen uker siden..men det ble det visst ikke noe av, som vanlig. Jeg tror jeg skal prøve honninggurami en dag når jeg ikke har vinkeltetraene lengre. Blir litt mye grå/svarte fisk hehe.

Imorgen skal jeg prøve å ta litt bilder. Jeg har foresten røsket ut nesten ALL mose i 110literen. Startet på nytt med bare en dott. Hvis ingen vil ha mosenpå fb-gruppen så setter jeg den inni 160literen i hjørnet. Men først må jeg jo prøve å "salte" vekk all bgaen og penselalgene. Ursj. Så ble det så grått og ekkelt i 160literen etter at jeg tok ut det utblåset.. hmm håper ikke jeg har kludret det til!
Innsugsrøret ditt går det fint an å korte ned med en fintannet sag.
Bare husk å heller kutte for lite, og flere ganger, enn for mye :p
(Gjett hvordan jeg har funnet ut av det)
Ah, ja det var ikke dumt - og billig hehe!

Igår fant jeg en en NY liten dronnigrasbora-yngel. Awww, så koselig! Den svømmer trygt sammen med de andre to som er litt større. Så det er tydeligvis litt fart i dronningene selv uten levendefòr.

Jeg har kjempelyst å prøve meg på honninggurami i 110literen. Vannverdiene stemmer, og nå er det tynnet ut litt i rekkene av de svakeste (innskrumpa, litt bøy i kroppen o.l) av vinkeltetraene, så jeg tipper de er ...maks 15? Jeg er litt usikker. Jeg var sikker på jeg hadde rundt 25 av de men det ser ikke ut som de er flere enn 15 nå og det er ikke 10 stk som har dratt til det store hav. Ikke som jeg har sett ihvertfall. Jeg har ikke sett flere enn tre, fire.

Ja, uansett! Jeg har sååå lyst å prøve honninggurami. Men jeg tror kanskje jeg må bytte ut pumpa igjen da. Den med 1000 liter i timen står og blåser ut i veggen og jeg opplever ikke at det er så mye fart i vannet så det kan vel gå. Plantene svaier ikke ihvertfall.

Jeg vet dyrebutikken har hatt honniggurami for en stund siden, og jeg vet jeg så EN stående i et hjørne og gjemme seg sist jeg var der, men jeg vil jo ha et par. Det hadde vært interessant.

Jeg fant en otto i 160literen som jeg klarte å fange, den skal tilbake til 110literen. De trives nok ikke i 160literen for noe mer apatisk er det umulig å finne tror jeg. Jeg fant bare en av tre - og de holdt bare til akkurat ved røttene, kom aldri ut for å spise algetapellets, algeflak, erter eller noe som helst. Stakkars! huff de er så søte jeg blir så lei meg når de ikke trives. Skjønner ikke hva den har levd av!

Jeg har også fundert på å lage et sånnt DIY filter av blåmatte+pumpe+poseholder i 160literen og gå ifra utvendig filter til det. Jeg er glad i det utvendige filteret, det føles trygt fordi det er såpass "kraftig" - men det er kanskje litt overkill også, når jeg bare har et tyvetalls dronningrasbora. Det er jo samme mengden ca som når jeg hadde 54 literen. Og der var det heller ikke nitrittproblem.

Jeg føler at det utvendig tar litt plass, i at det er slanger overalt, det står litt keitete til - og ja, jeg vet ikke, det er litt klønete. Jeg skal se om jeg finner ut hvor jeg kjøper sånne poseholdere og lese litt om DIY filter. Jeg kunne godt avsett en stor porsjon av hjørne/ene veggen for å få et brukbart innvendig filter.
Litt diverse bilder idag! Igår luket jeg i 110literen. Så nå ser det mildt sagt lite vakkert ut oppi der, haha. Finnes det noe grellere enn et ihjel-luka kar hvor man da får fram de stusseligste planter? Huiameij det ser ikke ut. Nakent!
Men jeg tok bilder av noen lange hornbladstengler et par dager før det. Akkurat nå har jeg de bare i karet for å ta næring som ikke algene skal få - og jeg syns de er skikkelig fine planter..men de irriterer meg litt når de bare ligger i en klump og dupper. Blerh. Jaja.

De har en fin tekstur foresten, veldig sånn hard gummi nesten. Her er en av de lengste jeg fant!

[External Image]

Så tok jeg fram tapetkniven og klarte å skjære vekk lyset i lokket til 15literen. Den gikk ad undas for lenge siden, hele sikringen gikk osv så det var sikkert kommet fukt inn der. Skal jeg noen sinne bruke dette karet igjen så blir det nok med noe slags LED lys eller noe slikt. Bare en sånn strips man kan lime på.

[External Image]

Her var den ene ottoen jeg fant i 160literen. Finner ikke de to andre så de er nok i de evige elver og koser seg.

Men jeg er usikker på typen. Hoppei?
[External Image]

Skulle kjøpe meg sånn plastposeholder, men der kom mamman min meg i forkjøpet, sikkert som takk for litt pc-hjelp igår. Den er litt for høy da! Så jeg lurer på om jeg får til å sage av litt. Lurer på om det finnes skarpe nok kliptenger til dette? Filtermedie er bestilt så jeg er spent på om jeg skal hive meg uti og prøve diy-filter! Det ser ut til at denne kan romme rikelig med filtermedia ihvertfall!

[External Image]
Hmm, jeg merker foresten at 54literen min ikke er like spennende som før. Som er rart fordi nå kryr det jo av reker der! Jeg sitter nå av og til og titter innom men jeg vet ikke, kanskje fordi jeg ser at rekene i 160literen begynner å øke i antall og de ser ut til å leve like trygt som de i 54literen. Både små og store reker holder til sammen der uten at dronningene enser de. Kan godt være at de spiser de aller minste men det er stort sett reker der i alle slags størrelser.

Noen ganger svømmer det en reke rett inn i stimen - helt ignorert haha!


Eplesneglene kunne bo i 110literen igjen, der det var ment at de skulle være. Så ja, jeg vurderer nesten å legge ned 54literen, selge litt reker og kanskje litt planter. Men så kunne jeg kanskje ha hatt noe annen fisk der istede. Hadde vært spennende med noe parfisk eller en underlig, fargerik liten gruppe med fisk. Men så husker jeg at da må jeg sikkert vente i månedsvis før de tar den inn i dyrebutikken og at det ikke er vits. Dessuten står det litt teit plassert, ikke akkurat et oppholdsrom. I framtiden blir forsåvidt det rommet en del av soverommet mitt, og da planlegger jeg å skaffe meg et større akvarie uansett. Det kan jo bli årevis til, eller et halvt år så det er vanskelig å vite.

Hmmmmmmm. Men det er jo litt stas med eget kar for reker. Blerhh. Jeg skal ta et vannbytte og se hva jeg syns.
[External Image]

Har saget av litt av plastposeholderen, og det gikk jo faktisk helt smertefritt. Venter bare på blåfilteret og slangene fra Aquamanias nå. Hadde tenkt å fuge filteret rett inn i karet men tenker jeg skal satse på sugekopper. Eller å fuge en stein i bunnen så det ikke flyter. Kanskje begge deler, haha.

Finner bare to av de tre ynglene i dronningkaret. Den ene av de største er forsvunnet! Håper den bare har funnet seg et nytt gjemmested etter at jeg flyttet på noen røtter.

Tror foresten jeg skal satse på mer vrihassel og ta ut noen av røttene. Eller jeg vet faktisk ikke. Syns ikke det ble helt det store med den vrihasselen jeg har. Det ser mer teit ut enn noe annet. Kanskje hvis jeg hadde hatt bare en svææær rot istede for alt jeg har nå. Men det er ikke bare bare å finne. De har ikke solgt røtter annet enn noen små mopanibiter her på månedsvis. Ikke finner jeg noe smart treverk i naturen her heller, det er for det meste bare mykt trevirke.
Det har vært litt opp og ned i akvarielivet i det siste. BGAen ser ut til å bli borte, spesielt kanskej da eplesneglene er kommet tilbake i 110literen. Jeg ser aldri at de faktisk spiser BGA men hvem vet! Det hjalp ihvertfall å fjerne mosen, gi masse næring i vannet, og knipe vekk mye av sessilifloraen. Altså, knipet vekk det stygge og satt ned de fine. Bare synd det ser så grusomt ut nå, hahaha. Den er virkelig ikke noe å skryte av.

Jeg har fjernet litt av hornbladene også, selv om den er nyyyydelig så er det liksom ikke vits å la den overskygge sessilifloraen helt. Vasspesten har virkelig funnet seg tilrette i 110literen, jeg elsker når det blir sånn jungel av den

Tidligere fant jeg jo en overlevende otto i 160literen, og tok den tilbake i 110literen. At den levde var et mirakel. De nektet å spise i 160literen, og ikke var det noe spesielt av alger de kunne gumle heller. Huff, de var helt apatiske. Men jeg fant da en og tenkte at den burde få komme tilbake i 110literen. Og den har spist seg tjukk og god!!

Så plutselig fant jeg en til i 160literen et par dager etterpå. Jeg hadde hatt lyset avslått noen dager fordi jeg hadde vært litt opptatt, og når jeg slo på lyset hadde den sneket seg fram! Fikk tak i den etter mye rot, og den har også fått spist seg tjukk og god i 110literen! Hurra!

Her er et bilde av den første. Jeg er fortsatt usikker på art.

[External Image]


Ellers leter jeg etter en svær mopani rot, type "stubbe", eller noe. Jeg vil nemlig ha en slags "stubbe" form midt i 160literen og vrihassel på sidene. Men ikke har Plantasjen vrihassel/trosshassel lengre, og de har ikke tatt inn på månedsvis. Møkkasjappe, og mopanirøttene på dyrebutikken er bare sånne små flate slintrer.

Jeg skal øke med litt mer dronningrasbora når jeg finner, de har jo så stor plass, litt kjedelig med bare litt over tyve stk! Innvendig filter har de også fått idag, etter mye krøll. Og det er altså så futt i den pumpa med 1000liter timen, det er storm i akvariet nesten. Men dronningene er ikke av den sjenerte typen. I tillegg sprakk dekk-glasset fordi katten var og gikk på den, så katteføtter og halve glassplaten gikk rett ned i akvariet. Tror fiskene berget seg. Under glasset satt det en kirsebær-reke og spiste og brydde seg fint lite om glasstaket hun hadde fått, hehe. Merkelige reker altså.

I 110literen som har fått tilbake 400liter i timen virket de fornøyde. Nå kunne de endelig leke i utblåset igjen, og det benyttet de sjangsen av. Sneglene må heller ikke tviholde på huset sitt når de skal snegle seg forbi.


Hvis jeg skal ha honninggurami i 110literen må jeg nok ha flere røtter der. Jeg har bare en liten med masse javabregne, du verden så den bregnen gror på den. Men dyrebutikken har som sagt ikke noen fine fasonger. jeg vet ikke hva jeg vil ha engang. Jeg vurder å bare bruke kokosnøtter som dekor. De røyter ikke som disse mørke røttene gjør, og de er nå ganske OK å se på. Kanskje det blir bra. Jeg vet ikke helt. Det er liksom ikke helt plass til stooore røtter som kan gi gjemmested, og små greinete røtter er jo bare bortkastet mtp guramiene. Kokosnøttene har tre store hull så der kan de svømme igjennom og kose seg, og kanskje vasspesten blir bra nok skjul og slikt? I tillegg har jeg fått amazonian frogbit, og hvis den trives i 110literne blir det en bonus.

I grunn veldig slitsomt å prøve å innrede når dyrebutikkene mangler det essensielle


edit: for å sette det litt på spissen angående BGA algene. Nå ser jeg en eplesnegle med masse BGA på skallet sitt. Ahhhh, må bare eeeelske denne algen. Jeg blir målløs.
BILDERAS! (klikk for å se i full størrelse, som vanlig!)

[External Image]

Vinklene i 110literen. De liker å sno seg rundt i vasspesten.

[External Image]

Oversiktsbilde fra 110literen. Som dere ser, mine elskede sessiliflora er helt ødelagte. De VIL liksom ikke vokse og bli fine! Sånn har de vært lenge. Eller, de var fine i flere måneder, men de vokste ikke! De vokste et par cm på flere måneder. Arghh! Jeg har nå knepet de fineste og satt de ned, og tatt bort det styggeste.. Og alikevel ser det slik ut, haha uff. Håper de gror seg til i sommer. Det ser helt på halv åtte ut.

Den echinodorusen i høyre hjørne har endelig skutt fart! Den har stått sikkert i et halvt år og vel så det og vært bitteliten, men så plutselig fikk den fart! Har de kanskje en hvileperiode? Den fikk litt hard medfart i posten tror jeg, med kuldesjokk og slikt.

Kokosnøttene er jeg ikke heelt bestemt på. Jeg har flyttet de begge til hjørnet nå. De ser kanskje bedre ut når/hvis sessilifloraen vokser til, og javabregnene setter seg skikkelig på den ene. Jeg vet ikke. haha. Men jeg har ikke bra nok røtter å sette inn, bare sånne flate planker. Bleh!

[External Image]
Dvergtannkarpe! Jeg fikk sett et DVERGTANNKARPEYNGEL for noen dager siden, huihui! Det har jeg ikke sett før - så jeg ble glad. Da trives de ihvertfall. Foresten har alle yngelene i 160literen strøket med tror jeg Etter at jeg flyttet så mye på røtter osv og store vannbytter. Tre stykker var de!

[External Image]

Litt mer vinkeltetra. De er på en måte litt kjedelig men jeg syns de er utrolig fine uansett.

[External Image]
Javabregne på rot. Denne syns jeg har klart seg skikkelig godt. Vanligvis får jeg ikke til slike! Den slipper stadig sånne små tuster som vil prøve å feste seg rundt omkring. Det er vel litt trangt på roten, hehe. I bakgrunnen ser dere en vinkeltetra med lange slør.

[External Image]
Det innebydge filteret i 160literen. Pumpa var så inni det grønneste sterk, den har blåst bort sanden et stykke i karet, men jeg skal uansett prøve å finne en stor rot å sette litt framfor utblåset.

[External Image]
Flyteplante i 160literen

[External Image]
Mer flyteplante! (hydrocotyle leucocephala og amazon frogbit "limnobium laevigatum")

[External Image]
Oversikt 160literen. Ser litt skralt ut men blir forhåpentligvis bedre når jeg får røtter og slikt slik jeg vil. I tillegg har jeg bestilt vallisneria for å ha på kortsidene og litt i bakgrunnen. Tror jeg må skaffe mer Dronningrasbora også. I en 160liter er det for ille å bare ha 20 +. De skulle bare vært minst dobbelt så mange! Og virkelig kost seg ilag!

[External Image]
Litt skråbilde. Må bare improvisere. Det er så mye lys som kommer inn i rommet mitt så det er umulig å få et skikkelig bilde, haha!
I de siste to-tre ukene har karene blitt litt forsømt! Det gikk sikkert to uker mellom ett vannbytte, det hadde vært kjempevarmt og lysene hadde vært avslått - Så når jeg slår på lyset i 160literen var det en rasbora som hadde fått seg en slags rygg-knekk ellernoe slags misdannelse. Og en som hadde fått sopp!! De andre har ikke blitt smittet og jeg kjørte på med esha 2000 og esha exit - men hadde bare nok til en dag med esha 2000, typisk! Så den har blitt dyppet i saltvann også i håp om at jeg klarer å knerte soppen.

Heldigvis er mesteparten borte - men det er enda litt igjen. Husj, blir fort sånn idet jeg starter jobben igjen ettersom jeg må snu døgnet flere ganger i løpet av en uke. Men nå har jeg fått "normale" natteskift så jeg kan komme i rytme igjen, hehe.

Pumpa i 160literen, den som drar 1000 liter timen tror jeg rett og slett er for sterk her også. Det er storm i alle plantene og de bleikner og mister blader. Fiskene pælmes veggimellom når de kommer for nært utblåset også. Så jeg har bestilt "Aquarium System Micro-Jet MN 606" som kan ta opp til 570 liter timen. Greit jeg vil ha slam vekk fra bunnen men det får være grenser!

OG! Etter en lang natt på jobb kom jeg hjem og la meg i senga. Så ser jeg inn i det mørke karet.. og bare "er det der en otto på glasset!?" Joda. Ut av senga og fange inn en otto. Så da levde alle tre hele tiden i 160literen. Jeg som har endevendt karet hundre ganger og rota og styra oppi der, skråsikker på at ottoene må ha dødd. Men neida, nå er alle tre i 110literen. Jeg skjønner ikke bæret. Lurer på hva de har spist!

De så litt avmagret ut men når de har vært i 110literen en stund får de litt tykkelse.

Ellers har jeg bestilt:
plecomin, håper det blir det denne gang og ikke tabimin.
tetra delica
JBL nowoprawn
JBL ferropol


Sessilifloraen i 110literen ser FORTSATT grusom ut, til tross for at jeg har fjernet en god de hornblad nå. Kan ikke forstå at de nekter å samarbeide. Hulk!
Hva i herrens navn.... fanget opp en del reker og satte de i en akvarieplastboks, fra 54literen. Har bestemt meg for å avslutte reke-karet og heller ha de gående i 160literen. De som er der fra før ser ut til å trives og jeg hadde ikke helt den store interessen for et "tomt" kar med lite annet enn reker.


Men bare en liten stund etter de har stått i koppen begynner de å daue?! To gravide reker lå på rygg og var livløse, med mindre jeg flyttet koppen litt. Da spratt de alle veier. Det var en til som også virket helt livløs på rygg. Har de fått noe sjokk eller? Jeg ga de vanlig tilvennig - litt nytt akvarievann nå og da. Kan det ha vært stress? Skjønner ingenting. Har hatt reker som ved uhell har blitt ploppet oppi helt nytt akvarievann uten problemer, reker som overlever 30+ grader, uten pumpe og med sabla nitritt osv men å bli flyttet på var tydeligvis nok for noen. Ahhhh, så kjipt!

Jeg har også tatt ned det utvendige filteret. Det ble et vannsøl men heldigvis mindre enn jeg hadde trodd. Det sekunder jeg stoppet strømmen til pumpa så flommet det vann ut av den. Den drog antakeligvis ut vann uten å pumpe ut. Huff. Jaja. Det ble plutselig så god plass i hjørnet der så nå kan jeg ha hyller der! Skviste så godt jeg kunne mesteparten opp i 160literen så det innvendige DIY filteret kan ta få det. Har fått ny pumpe der, 600 liter timen og ikke lengre tsunami!

Håper jeg kan ha flyteplanter nå uten at de flakser veggimellom.

Trist med de rekene...håper det bare var noe slags stress-oppførsel.. men tviler litt. Hmmmmf, synd for to sprenggravide reker kommer godt med!

Det utvendige filteret står til tørk på altanen og akvarievannet er helt SCHVART av grums, hehe. Skal ta et vannbytte om en stund men vil helst at pumpa skal få sirkulert litt av det så filtervatten kan ta til seg noe.


Fortsatt ingen fisk hos dyrebutikken. Faktisk var det nesten ikke en eneste fisk der i det hele tatt. Blir liksom bare med tankene disse guramiene og coryene, aghh.

Den ene gravide reken og en liten en døde av flyttingen. Dvs de var som sagt allerede rimelig halvdaue før de fikk kommet til nytt vann. Kan ikke forstå hva det skulle være som knerta de. De må vel ha vært svekket fra før. :\ Det var ganske leit å se de stakkars rekene ligge langflat på bunnen.

Ellers ser det ut til at det ble bra med den innvendige pumpa! Kanskje flyteplantene har en sjangse nå, hehe.

Føles rart å skal legge ned det rekekaret, men samtidig litt godt. Skal se om jeg får solgt plantene og gitt bort sandsneglene.

Prøver fortsatt å få tak i ei svææær rot, type stubbe som jeg kan ha i 160literen men det er jo helt.. klin umulig
Dyrebutikken har fått fisk! Men de kommer ikke ut av karantene før helgen, og jeg jobber natt så jeg får ikke tid å se de før da uansett. Håper de har det jeg vil ha! Altså, honninggurami og corydoras pygmaeus. Eller ihvertfalll honninggurami. Håper de også har fått inn nye røtter. Er så lei de stusselige slintrene de har liggende. Er jo bare opptenningsved.

Sessilifloraen min VIL ikke lengre. De har absolutt helt stagnert. Skjønner ikke hvorfor. Buskene blir bare algebefengt, gule og knøttsmå. Det er en og annen som klarer å bli grønn og fin men som helhet er den rent stygg!

Men vurderer å ta mesteparten vekk og sette ei stør rot ellernoe i midten og heller innrede med javabregner og cryptocoryne og vasspest. Lage en skikkelig jungel. Ettersom soverom-akvariets kal ha mest vrihassel og "åpent" svømmeområde med cryptocoryner og flyteplanter.

(Mora mi var på Plantasjen her for å høre når de fikk inn mer.. de hadde hverken HØRT om vrihassel eller trollhassel... kjempebra.) Det er så innmari frustrerende og håpløst, føles jo regelrett klaustrofobisk å ikke skulle få tak i noe her!

Tror jeg har fått unna alle rekene i 54literen, men det er så himla mange sandsnegler. Ikke var det noen som villa ha gratis sandsnegler her heller. Føles så slemt å bare kaste de i søpla liksom. :-S



Corydoras pygmaeus hadde de ikke bestilt denne gangen heller. Slik jeg forstod det hadde de ikke "bestilt" noenting men fikk en slags "vanlig" fiskeliste istedet. Ingen dronningrasbora engang! Røtter hadde de fått! Ikke noen store uheldigvis, men de hadde slike mangrove-røtter som var rimelig store. Dyre også! Godt over tre hundre for noen medium-størrelser. Grøss.

Uansett, jeg har bestemt meg for å prøve meg på corydoras paleatus. Skal jeg ha noe fisk overhodet så får jeg bare innfinne meg i å ta av det de har. Tror ikke de kommer til å bestille pygmaeus i nærmeste framtid uansett, argh. Mener å huske at de hadde noe av denne flekkete coryen så jeg skal dra dit imorgen/idag (etter litt søvn) og se opm jeg kan kjøpe/holde av noen hvis de har. Åhhh nå blir jeg lei meg hvis de ikke har, hahah. De har hatt denne typen før, og ganske lenge også.

De har perlegurami men ikke honning, men der må jeg nesten bare vente og vente og vente... syns perleguramien blir litt stor og er redd den skal være litt kranglete. Honningen er mindre og visstnok også litt roligere.

Bilderas kommer når/om jeg får fikset med røtter osv!
Bittelite bilderas

Kjøpte noen nye røtter. Var ikke heelt fornøyd, men det får så være.

110 literen min før jeg satte i nye røtter:

[External Image]

Rett etter nye røtter:

[External Image]


Lot det klarne litt, samt at jeg snudde den roten til høyre så det ikke bare var ei "glatt" side mot oss. Hadde egentlig tenkt å ha den siden fremst men poenget med røttene var å få bygget opp planter til mer i midtsjiktet.

[External Image]

Vinkeltetraene mine.

[External Image]

[External Image]

Så sånn blir det foreløpig. Nå trenger jeg bare vente på at vasspesten vokser enda mer til, og at forhåpentligvis noen av plantene helt bakerst kommer seg opp. (ser på deg sessiliflora!)

De hadde ikke corydoras på dyrebutikken. Jo, de hadde faktisk noen pandacoryer tror jeg. Denne gang til hele 25 kr stk. Vanligvis har de ligget på 79,- minst. Men pandaen vil vel gjerne ha kaldere vann, og det har jeg ikke mulighet å gi. Tilogmed uten varmekolbe. :\

Så var jeg veldig dum igår. Jeg medisinerte med Esha Exit og Esha 200 i dronningkaret for det er en som har noe slags ekkelt slør på kroppen. Kom hjem fra jobb til en rekemassakre. Det var utrolig leit og jeg ble liggende med skikkelig skyldfølelse.. huff. Det var minst fire som lå lett synlig. Jeg så en to-tre stk som levde, men huff.. jeg har jo forsåvidt en dag igjen i medisineringen men jeg vet ikke om jeg skal sløyfe den. Jeg bruker jo uansett litt plantenæring med kobber så det blir vel det samme om jeg gjør det nå eller senere. Ahhhh, sorry små elskede reker! Jeg trodde ikke det skulle være så himla kraftig. Dere overlever jo ellers så mye rart.

Foresten har moren min skaffet meg vrihassel sørafor! De kommer hjem på mandagen, hurra! Riktignok ikke de mest "krøllete" kvistene, men de var LANGE så da kan jeg sikkert brekke de og få fler i antall. I tillegg har jeg lagt oppi ei lang tykk og "vrihassel-aktig" rot jeg hadde.. som NEKTER å synke. Den skal få lov å ligge der nå til blir medgjørlig. Og rasboraene ble selvfølgelig kjempenysgjerrig. Nå flokker de rundt den, kjempefascinert. :P

Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap