Mine akvarium (side 26)

Ikke bilderas idag, men ett bilde ihvertfall! Har fått to stoooooore vrihasselgreiner fra mamma, og de knakk jeg i to og fikk fire! skrubbet med kokende vann, så nå venter jeg på at de skal synke. Har en liten rot med javabregner på og en kokosnøtt som holder javamose. Nå ligger vrihasselen og skal synke snart håper jeg... og den store rota som nekter å synke.. den MÅ da vel synke den også etterhvert? Tror fiskene synes det var spennende! Nå må jeg bare belage meg på sopplukt og diverse, haha. Jaja!

[External Image]
Da var 54 literen lagt ned. Så nå har jeg bare to kar, det på 110 og det på 160.

Valgte å flytte på roten i 110literen igjen, jeg ble liksom så frustert over at jeg ville ha flere planter i høyden men vant ikke helt ut hvordan. Nå ble jeg rimelig fornøyd og gleder meg til røttene dekkes helt av javabregner.

Ser kanskje litt rart ut men pyttpytt, vi håper det blir bedre når det gror til, hehe.

[External Image]

Noe av sanden fra 54 literen har jeg hatt oppi 160literen, så der ble det fullstendig tåke igjen. Tok et vannbytte og det hjalp vel litt. Håper jeg ikke må vente så veeeeldig lenge på at vrihasselen og roten skal synke. Kanskje jeg skulle hatt mer vallisneria imellomtiden. Bakgrunnen ble litt "tom" hehe.
To steindøde reker igjen. Hva i all verden.

Jeg hadde bare bittebittelitt flytende plantenæring (med kobber regner jeg med) i 160literen. Vallisnerian var litt blek og jeg prøver å få den til å gro.

Det merkelige er at hver gang jeg har hatt vannbytter (med kobber/Esha med kobber) så har jeg også prøvd det helt nye fòret Novoprawn.

Da jeg hadde de i 110literen, for leenge siden, overlevde de plantenæring og gud vet hva. Men hiver seg ned på bakken, steindau hver gang jeg har hatt litt plantenæring i 160literen.

Eller, det var jo absolutt min feil når jeg medisinerte med Esha OG hadde plantenæring i.

Så lite som jeg hadde i nå skulle vel egentlig ikke ha knerta de med mindre det er mye rester igjen fra sist, men plantene skulle vel ha sugd til seg næringen/kobberet.

Enten er det noe mystisk her eller så er det noe helt sinnsykt Zyklon B greier jeg har fått som plantenæring. Var foresten ikke det jeg hadde bestilt men webzoo var antakelig tomt for den plantenæringen jeg egentlig skulle ha. arghh.
Er du helt sikker på at det ikke bare er naturlig avgang som spiller deg et puss? Kirsebær når vel ikke metusalem-alder, og sakuraene her har overlevd kurer med eSHa Exit, eSHa 2000, HappyLife algin extra og regular i tillegg til WormerPlus, Flukesolve. På toppen får de daglig tilsetning av Happy Plant, Ferro og Carbo med noen dråper eSha Crypto plus - selv i 12-literen koker det likevel med reker. Resirkulert kloakk og gråvann i brønnen tok heller ikke knekken på et merkbart antall, og kobbertesten var skremmende blå...

Godt mulig en og annen knelte før tiden, men seks ble til flere hundre før jeg lot dem stå natten over på armaturet i en liten boks og forsov meg...
Det har jeg jo faktisk ikke tenkt på!

I 54 literen så jeg sjeldent, om så nesten "aldri" døde reker (de ble vel "tatt hånd om" før jeg merket de) og noen av de største hoene kan godt ha vært steingamle i reke-leveår ihvertfall. Hmm. Men jeg vet sannelig ikke.

At det gikk en fem-seks stk i synkron-dødsfall på bare noen timer må jo ha vært min egen feil. Det var store og små som rett og slett var strødd som i ei slagmark. Kanskje ble det et sjokk å gå fra et vann uten annet enn litt gh/th+ og catappa, til et hvor jeg tok vannbytte med plantenæring og esha exit og 2000.

Forsåvidt hadde jeg ikke så mange reker heller, desverre. De fikk en god del avkom etterhvert i 54literen og det var stadig masse småttiser som spratt rundt, men den idiotiske lille Eheim pumpa gikk tett oftere enn jeg hadde trodd, og jeg fant den mange ganger såvidt piplende vann. Regner med dårlig filtrering knerta en del rekebarn for det var absolutt ingen av de når jeg fanget inn rekene - men tre høygravide reker. Som alle gikk bukken i 160literen. Ahh :\

Fant ingen komplett innholdsliste av hva som er i Ferreal Spureal og Floreal Iod, men har sent mail til Aqua Medic.

Haha, metusalem. :P Det er jo forsåvidt sant da, hvis de største/eldste jeg hadde var av den eldre garde så var deres time kommet ihvertfall.
Masse sopp på trollhasselen, grrrr. Men tar de ut av og til, skrubber med kokende vann så det går vel over etterhvert. De har også begynt å synke.


Ser ikke ut til at soppen plager fiskene derimot, for jeg har fått TO dronningrasborayngel, wooooo! De var plutselig synlig etter to dager med avslått lys. De ser rimelig unge ut, kan ikke være mer enn noen dager gamle.


Håper de klarer å gjemme seg til de blir store nok!
Gratulerer med dronning-yngel! Dronningrasbora er en av mine absolutte favorittfisker! Har en stim av de i den ene 110-literen her. Veldig pent akvarium forresten, synes det er veldig artig at du har kun Rasboraene oppi der, og ingen andre fiskearter.

Og ang. trollhasselen; jeg hadde sånn slimete, soppgreier på trollhasselen i rekekaret mitt jeg også, men det gikk over av seg selv etter en stund. Trengte heldigvis ikke skrubbe eller vaske de for at det skulle gå over.
Takktakk! Ja men trenger vel strengt tatt ikke å skrubbe vekk soppen, men jeg føler at den er litt næsti, hehe.
Igår kom det ti nye dronningrasbora i hus! Det ble livlig stemning i akvariet, og de gaflet innpå med mikro-orm så fort de fikk sjangsen. Idag blir det vannbytte - og så skal jeg prøve å få festet armaturet over toppen. Syns det er så ekkelt at det står og vakler på kanten når jeg ikke har dekkglass, og kanske flyteplantene liker det bedre

Venter enda på honninggurami. grrr :\
BGAen har foresten endelig trukket seg tilbake i 110literen. Det er en grønn flekk på den ene roten, men den har ikke blitt verken større eller mindre så jeg lar den være.
BGAen gikk faktisk bort etter at jeg hadde "glemt" å ta vannbytte på sikkert 2, nesten tre uker! Mellom jobb og masse annet styr så ble det hele tiden forskøvet.


Derimot har jeg fått grønne trådalger tror jeg. De snurrer seg inn i vasspesten helt øverst i vannskorpa og plager vettet av meg. De lukter faktisk likt BGA algene! Hmmm. Jeg luker ut så mye jeg får tak i hver dag men det kommer tilbake igjen. Lurer på om jeg skal la være med plantenæringen ved vannbytte en stund, og se om det blir dempet. Kanskje nye lysrør også gjør susen. Men mener å huske de ikke er ett år enda!
Lenge siden jeg har vært innom og skrevet noe! Har virkelig bare ikke hatt orken til å skrive, så har jeg heldigvis hatt litt jobb også så da har det bare falt bort. Ikke at jeg hadde noe fornuftig å skrive uansett. Fikk tak i honninggurami for en stund siden, men de er litt blasse i fargen. Tok en god stund før de ikke var så redde også - litt sky enda til tross for en jungel av planter, men absolutt mindre enn før!

De ble foresten solgt som Perlegurami (og blir det enda tror jeg) Jøssenavn altså.

Har fått festet lyset til 160literen i det "taket" over akvariet nå, slik at det ikke lyser så hardt ned in plantene og brenner de. Så ble det litt dunkelt også for fiskene. Nå er det en del mer lys i rommet mitt da - haha - så foreløpig har jeg ei papp-plate jeg bare setter på kanten av akvariet. Utsetter noe bedre løsning for den funker så fint.

De har fått inn corydoras paleatus i dyrebutikken, men jeg er usikker på om det faktisk er den typen! Det står jo såklart ikke noeeee info om de. Grrrrr. Men jeg tror det er den typen. Lurer på om jeg skal ha de med dronningrasboraene. Mon tro om disse coryene liker såpass surt vann? Jeg som har vært så uheldig med corydoras, men de er så nusselige! Hadde vært morsomt å hatt noe som snuset rundt i bunnen av akvariet også!

Bilderas (bare de to siste er nyere bilder)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Flyteplantene VIL bare ikke i 160literen! Ikke engang Pistiaen vil ta helt av. Har en og annen stikling som ligger der og dupper og syns synd i seg selv, grrrr!
MEN her er det kommet ut noe på hydrocotylen ihvertfall Jeg vil jo ha det smekkefullt av denne! ;\

[External Image]

Tatt igår. Ser litt udelikat ut, men pyttpytt... dronningene viser seg fram for hverandre ihvertfall og koser seg.

Ellers sliter jeg enda med disse grønnalgene eller hva det er i 110literen. Lange grønne tråder som fester seg i vasspesten og alt annet den kommer borti. Manuell fjerning og alt mulig, den nekter å gi seg! ARGH. Lurer på om jeg må ha nye lysrør kanskje? Det er det eneste jeg kan tenke meg. Vasspesten gror jo kjapt og burde tatt overskuddsnæring, 30% vannbytte hver uke, lite foring, har prøvd uten lys i en uke osv.
En liten haug bilder!

[External Image]
fin frøken (går jeg ut ifra)

[External Image]

Og en gang til.

[External Image]
mine kjære vinkeltetra.

[External Image]
Trenger litt "opprydding" her etterhvert. Har planta roten til en ny sverdplante. Vil ha litt mer "blad"-planter og litt mindre vasspest etterhvert som jeg får bukt med algene.

[External Image]
Syns han forandrer farge hver dag jeg. Noen ganger viser han sånn hunnkjønn-stripe, andre ganger er han oransj og fin. Hmm. En litt skranten sak kanskje? Forvirret?

[External Image]

[External Image]
Dronningene er bare å glemme å prøve å ta et bilde av, haha.

[External Image]
Så mange måneder med Hydrocotyle her, og dette er alt jeg klarer å frembringe. Argh!

[External Image]
Spent på resultatet her.

[External Image]
Ferska!

[External Image]
Bolla syns vannet her er aller best.

[External Image]
Namm!

[External Image]

Et siste fra 160literen. Har lyst på flere dronninger her. Har som sagt også lyst på corydoras her, men er redd det skal "skremme" dronningene så de ikke brifer seg for hverandre lengre. :-s
Kanskje akvarievann smaker bedre enn springvann . Har i allefall en liten hund så helst vil drikke av akvariebøttene ,når ikke opp slik din pus gjør

Når det gjelder Hydrocotyle så vokser den hos meg som bare det for så plutselig å dabbe av , tror de er litt humørsyk he he
Hehe, ja jeg lurer på om akvarievann liksom er dyreverdenens juice/is-te


Ellers driver jeg og ønsker meg mer fisk, som vanlig. Dvs, jeg har planer om et større akvarie en dag om vi slår ned den ene veggen på soverommet mitt slik at jeg får større soverom. Men dette skjer nok ikke før om noen år. Så det er bare en sånn plan i bakhodet. Da skal jeg ha et akvarie på rundt 200 - 300 liter med masse kinesisk værål!

Men i mellomtiden har jeg lyst på kuhlii ål! Eller corydoras. Eller forsåvidt begge deler. Har veldig lyst på en bitteliten cory art, men vet ikke i hvilket akvarie jeg vil ha den i.
Helst 110literen - for i 160literen vil jeg helst ikke at dronningrasboraene skal "forstyrres" uten at coryene er de mest forstyrrende, hehe.

Men så har jeg lyst på kuhlii også - men de tror jeg ikke blir å trives så mye i 110literen.. Eller? Det er ikke så stort bunnareal der pga mye planter og greier - og jeg er ser for meg at kuhliiene kan "skremme" honningguramiene?

I 160literen tror jeg de blir litt for ville for rasborene, og der har jeg heller ikke lokk så om de hopper så havner de vel litt overalt.

Så da tenker jeg, skal jeg starte opp et 54liters akvarie igjen for kuhlii ålene? Det er litt kjedelig fordi akvarie blir stående på et rom som bare fungerer som en "mellomgang" med mindre jeg får faren min til å snekre meg ei smart løsning hvor jeg kan ha PCen stående, TVen på soverommet, og akvariet i ei hylle osv. Det hadde jo vært mulig. Hmm. Det fristet faktisk veldig. Men å ha et akvarie i ei hylle ser da litt knotete ut? Må liksom snike hendene inn for å komme til?
Kuhliier trenger ikke så mye åpen bunn, for de virrer rundt inne i vegetasjonen. Tror ikke de er i stand til å hverken skremme eller forstyrre noen som helst, så det trenger du ikke tenke på...
Hmm, takk for innspill! Kanksje jeg skal prøve de i 110literen. Det er der jeg har mest lyst på forskjellige fisker å se på - mens det på soverommet der tror jeg at jeg skal øke rasborastammen igjen. Har man først 160 liter fritt spillerom så er det jo bare å peise på, haha!
mange fine bilder her !! Du har noen flotte akvarium
Jeg misunner alle her inne med sine flotte akvarium, jeg er i innkjørings fasen på mitt første akvarium
Takktakk! Tålmodighet kommer du langt med i akvariehobbien, hehe! Blir nok så bra atte.


Flere som hater den følelsen av å ikke komme seg til dyrebutikken fort nok? Jobbet natt igår og 2vakt idag, så jeg fikk ikke gjort annet enn å stå opp og stikke rett på arbeid. Når jeg aller helst ville dratt til dyrebutikk og sett etter fisk. Ahh!!
Igår ble det 30 liter vannbytte i 110literen og 10 liter vann i 160 literen. Burde egentlig bytte vann der også, tror jeg. Så kanskje jeg skal gjøre det ikveld. Steike så jeg plages med sånne grønne trådalger der. Har hatt lyset av i en uke, og bare på et par timer i et par dager mellom forrige runde med 7-dagers mørke. Grrr, men den gir seg ikke. Nå har jeg også byttet lysrør. Det var noe gro-lux greier sist, men jeg orket ikke bruke så mye penger, så jeg kjøpte bare lys hos Biltema. Er jo tross alt bare vasspest og slikt som gror der uansett, ikke noe spesiplanter. Håper nye lysrør kan hjelpe mot algene. USJ.

Nå har det begynt å bli kaldt her!! Jeg har ikke varmeovn på rommet mitt, der 160literen står. Så der var det 17 grader omtrent her en morgen. Ifølge akvarie ihvertfall. Fyttikatta, så kaldt. Så da slo jeg på varmekolben. Den er egentlig akkurat litt for svak til 160 liter, så jeg burde kjøpe meg en til - på minst 150 watt, slik at denne på 100watt kan komme tilbake til 110literen. Der har de ikke varmekolbe, og det går greit om vinteren, for da fyrer vi med en skikkelig kraftig vedovn - men nå på høsten blir det ikke alltid like mye vedfyring. Der er vannet nå kanskje 21 grader.

Blehhhh, så mye pengebruk i det siste. Huttetu. Jaja, får vel bare hoste opp noen hundrelapper til varmekolbe. OG varmeovn til megselv. Hater å sove/våkne et kaldt rom, hehe.

Ellers var det halv pris på fisk i dyrebutikken igår - så da snasket jeg til meg de siste 5 dronningrasboraene (mistenker at den ene er kileflekk, men det er helt i orden), og de har kommet seg til rette i 160literen. Så har jeg også bestilt kuhlii ål og en "liten corydoras art, mindre enn pandaene" - og forhåpentligvis svarte mygglarver også. Åååh, jeg håper alt kommer. De skulle ikke bestille inn før kanskje to uker minst.

Drømte foresten at 160literen sprakk! Uten at det ble stor krise, for det var visst dobbeltglass, og det var bare det ytterste som sprakk - haha. Det var skikkelig kjedelig uansett da. :P
Herreguuud jeg har ikke fått tatt vannbytte i 160literen enda. Ups! To uker uten vannbytte - og bare med 10 liter "ekstra" vann. Nå er det jo bare en 25 - 30 dronningrasbora der så det et jo ikke akkurat overbefolket, men alikevel.

Når jeg kommer hjem skal jeg gjøre klart vann til i morgen. Vet ikke om jeg faktisk skal ta og slamsuge litt denne gangen. Ser ikke helt vitsen. Det er så sjukt mye grums, og det blir grums uansett om jeg så slamsuger hver dag. Røttene og vrihasselen røyter så sinnssykt mye i dette vannet, det ligger liksom rett og slett dotter med "bøss" i haugevis overalt. Men så tenker jeg, så lenge det bare er "trevirke" grums og ikke skitt og råtten mat, så er det vel ikke så nøye. Det trenger være så pent og pyntelig for min del. Hvis det blir mer "ekte" av grumsete røtter osv, så kan det jo egentlig bare være slik. Cryptocorynene ser ikke ut til å bry seg, og hvis det blir litt coryer oppi her etterhvert så har de vel noe å henge finnene i, hehe.

Har foresten bestilt kuhlii-ål og en "liten corydoras art" hos dyrebutikk. De kunne ikke love noe, og kuhliiene ble på over 40,- pr stk - men vi får se. Blir sikkert 59,- for stk for coryene også, det er en pris jeg ser de tar ofte for vanlige coryer her. Huttetu!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap