Mine akvarium (side 28)

En akvarist sier da ikke nei til mer plass for vann.... hehe
Hehe, nei ikke sant!!

Her er foresten enda en liten foring-video av mine dronningrasbora. Kan enda ikke legge til youtubeembed videoer, så det får bli bare linken: (husk HD kvalitet!)


http://youtu.be/ROdvOWg1WSM


foresten, jeg fant denne også på youtube, SJEKK så mange rasborer!! Åsså så fint det ser ut. Tipper dere det er mange liter? Min stakkars skarve flokk på 20 ser tafatt ut i forhold, hehe. Dette er helt lekkert!

http://youtu.be/W-l8OUtUjDA

får virkelig lyst å ha flere rasboaer i mitt kar.
Grapejuice
Hehe, nei ikke sant!! :D Her er foresten enda en liten foring-video av mine dronningrasbora. Kan enda ikke legge til youtubeembed videoer, så det får bli bare linken: (husk HD kvalitet!) http://youtu.be/ROdvOWg1WSM foresten, jeg fant denne også på youtube, SJEKK så mange rasborer!! Åsså så fint det ser ut. Tipper dere det er mange liter? Min stakkars skarve flokk på 20 ser tafatt ut i forhold, hehe. Dette er helt lekkert! http://youtu.be/W-l8OUtUjDA får virkelig lyst å ha flere rasboaer i mitt kar.


Er et ordentlig flott syn ja om man har en god stim Ønsker å ha danios her i en stor flokk, men rasboraen kunne selvsagt vært ett alternativ også....
Ja, hadde vært kjempekult å hadd en så stor flokk!


Jeg har idag sett, ehh tre eller FIRE dronningrasbora yngel!!! De har fått masse micro orm de siste dagene, men det er litt lite microrom å hente nå ettersom jeg har laget en ny dose, og da tar det litt tid før den kommer seg igjen. Igår hadde jeg lyset helt avslått da jeg var borte hele dagen, og idag ser jeg helt tilfeldig en del yngel midt i akvariet. Håper alle klarer seg! Har gått gitt bittelitt micro orm og masse finknust flakfor. Åååh, så koselig. Har aldri hatt så mange på en gang! Ikke i den størrelsen ihvertfall. Som regel har bare en overlevd. Tror jeg skal ha det mørkt litt nå framover så de klarer å skjule seg for foreldrene. Med så mye slam som det er rundt i det akvariet burde det vel være godt med mikro organismer å spise.
Grapejuice
Ja, hadde vært kjempekult å hadd en så stor flokk! Jeg har idag sett, ehh tre eller FIRE dronningrasbora yngel!!! De har fått masse micro orm de siste dagene, men det er litt lite microrom å hente nå ettersom jeg har laget en ny dose, og da tar det litt tid før den kommer seg igjen. Igår hadde jeg lyset helt avslått da jeg var borte hele dagen, og idag ser jeg helt tilfeldig en del yngel midt i akvariet. Håper alle klarer seg! Har gått gitt bittelitt micro orm og masse finknust flakfor. Åååh, så koselig. Har aldri hatt så mange på en gang! Ikke i den størrelsen ihvertfall. Som regel har bare en overlevd. Tror jeg skal ha det mørkt litt nå framover så de klarer å skjule seg for foreldrene. Med så mye slam som det er rundt i det akvariet burde det vel være godt med mikro organismer å spise.



Grattis!
Hadde du bodd nærmere, så har jeg i overflod av microorm du kunne fått...
De formerer seg fortere enn hva jeg klarer å bruke her..
Jeg har heldigvis masse masse micro-orm igjen! Det bugner i begge boksene mine nå, jippi! Så det har blitt overflod av micro orm de siste dagene nå hos fiskene, hehe.

Ellers har det vært litt opp og ned i akvariehobbien. Hadde en vinkeltetra i 110literen som plutselig fikk strutteskjell og store øyne, osv. Den døde i karantene. Jeg vet ikke helt hva det kom av, men det var en av de aller eldste (og største) vinklene, så kanskje bare alderdom? Dette var noen uker siden. For noen dager siden døde også honninggurami-hannen, helt sånn tilfeldig. Det så ut til at han fikk problemer med noe innvendig, da han ofte havnet helt "loddrett" med munnen opp og halen ned. Så veldig pussig ut.


Så nå har jeg to fargeløse honninggurami damer svømmende rundt. Vet ikke om jeg skal gidde å satse på en til hann? Hmfff..

Så er det en sånn skral liten dronningrasbora i 160literen som har fått en stor klomp sopp på halen tror jeg! Så det idag. De andre svømmer rundt og brifer, og yngelet lever også enda. Ihvertfall ser jeg en av de! En av fire, blehh. Men bedre enn ingenting. For bare noen dager siden så jeg flere, så kan hende de bare er gode på å gjemme seg.

Har satt inn ei til pumpe i 110literen. Lurer på om det er litt oksygenfattig. Den nye pumpen ble vel tatt imot ihvertfall. Coryer, vinkler og ottoer stuper og leker i utblåset, og det ble skikkelig fart på de. Honningdamene er ikke så imponerte over utblåset, forståelig nok, men de gjemmer seg heldigvis ikke eller ser videre forstyrret ut. Men tror at hvis jeg skal ha coryer her så må det nok være litt strøm i utblåset.


Skal ta en del 10litersvannbytter hver dag nå framover i karene, og håpe at det blir litt bedre. Virker spesielt som om noe plager de i 110literen. Ser liksom ikke noe konkret, men føler at det er litt misnøye og apati der.

Jeg som har jagd etter honninggurami sååå lenge, tenker det blir litt dumt å selge/gi bort honninggurami-damene, men ser at jeg får ikke noe yngel på de uansett, og de er så fargeløse og tafatte. Har nesten litt lyst på cherrybarbe, haha.

Bare for å få litt farge i karet. Vinkeltetraene og coryene er jo bare grå! Men er veldig usikker på hva jeg vil ha. Vinklene er jo liksom "stimfisk" bare at de stimer ikke, de står bare og later seg i ei klynge, eller jager på hverandre når de vil ha lederstilling.

Kunne tenkt meg noe med knallfarge i midtsjiktet. Hmm. Men vet ikke om jeg ønsker meg noe smått eller "stort", stimfisk eller ikke. Hadde vært fint med et "par-fisk" som ikke har behov for å svømme store lengder slik stimfisk ofte vil. Eller bare bittesmå stimfisk ala rubintetra som føler 1 meter er hundre mil. :p

I 160literen vil jeg ihvertfall ha flere dronningrasbora. Er kanskje ikke så kjempemye boltreplass, men de kunne nok sikkert vært tjaaa, 10 stk flere? Rundt 20 dronninger på hele 160 liter føles litt tomt. Men kunne også tenkt meg noe som roter rundt i bunnen, uten å forstyrre dronningene. Noe smått og anonymt som tåler type ph 5 og bløtt vann. Skakke værra lett!


Har to skrale dronninger med sopp, så kjører en Esha kur med dobbel dose pga lav gh i 160literen, og du verden så ville de blir?! De har alle funnet ut at de skal leke med speilbildet sitt (tror jeg) i det ene front-hjørnet, så de svømmer opp og ned om og om igjen og leker og svinser. Hmm.

Det eldste yngelet ser ut til å leve enda, har ikke sett de minste på ca to dager. Grr.

Dyrebutikken hadde verken flammetetra eller cherrybarber, bare masse platy og guppy. Ikke visste de når det ble bestilt neste gang heller, så mer fisk i 110literen må jeg bare vente med. Aghh!
Idag blåste jeg bort litt penger jeg fikk i julegave, og kjøpte inn 10 stk dronningrasbora til 160literen, og fire (de siste de hadde) corydoras paleatus. Så nå har jeg vel, ehhh ti? corydoras.

For et surr når jeg skulle drive med tilvenning og slikt. For det første, enda så forsiktig jeg var, så mistet jeg en dronningrasboa neddi vasken. Og jeg merket ikke det før jeg hadde kommet tilbake til kjøkkenet. La plutselig merke til noe som rørte seg i vasken. Det var jo såklart denne lille krabaten som sprellet for harde livet! Og å få en bitteliten våt fisk opp fra vasken var lettere sagt enn gjort. Jeg måtte bare prøve å få tak i den idet den sprellet. Og det gjorde jeg.

Spurtet bort til akvariet der de liksom skulle tilvennes, men jeg hadde jo knytt igjen posen og greier, så jeg måtte bare la den hvile litt i hånden i akvarievannet. Den var litt i sjokk først, men så virket det som den kom seg litt, og etterhvert svømte den ut av hånden min. Regner nesten med at den ikke klarer seg, gudene vet hva den har vært borti nede i vasken, hahah huff. Klønete av meg! Enda så tenkte jeg "vær nå forsiktig!"

Så skulle jeg endelig slippe ut alle rasboraene. Måtte bare sette fra meg koppen jeg oppbevarte de i. Tenkte "for all del, ikke velt den" - Joda. Smekket til koppen så den dasket rett i akvarietvannet og skvulpet veggimellom. Heldigvis ramlet den ikke såpass at vannet og fiskene veltet uti! Merkelig nok.


I går merket jeg at coryene var litt ivrige på hverandre. Fikk det ikke på film, men idag fikk jeg en liten brøkdel av flørtina på film.

Det er nå mest de ti første sekundene som er noe å se på.

Æsj og æsj, vi hadde strømbrudd her i overgår. Det vil si, strømkabelen ut fra huset til strømstolpen gikk amok, så vi måtte stenge strømmen og vente på elektrikere som kunne fikse oppi stolpen.

Tror vi var rundt 2 - 3 timer uten strøm, noe akvariene ikke satte stor pris på. Akvariet på stua virket ganske uaffisert, merkelig nok. Det på rommet var det ganske annerledes med. Det er nok ganske oksygenfattig fra før, og med et så stort filter som kanskje super til seg mye oksygen for å overleve (??) så var fiskene kjempestressa og bleke etterpå.

Men de kom seg fort etter et vannbytte. Så blir det mer vannbytte nå utover dagene som kommer. Håper ikke det blir alt for krise, men det vil vel vise seg.

Jeg har faktisk fått BGA igjen i stueakvariet. Det kom nesten tvert etter at jeg matet med en ny type fòr! Men den sprer seg heldigvis ikke, den bare ligger helt under Pistiaen, av en eller annen grunn. Ser ut som det blir mindre når jeg bruker den derre Happycarbo-etellerannet guffa.

Ellers har jeg tenkt litt, og jeg har såååå lyst på kinesisk værål når jeg får større soverom, men så tenker jeg at det blir egentlig å ta mesteparten av plassen, som jeg sårt trenger. Så jeg lurer på om jeg bare må minimere det litt. Ikke en 160 liter med værål, men kanskje en liten 50 liter med kuhlii? Vi får se. Jeg tror egentlig ikke det blir noe større enn 50 liter, for jeg må absolutt ha plassen. :-o Men det er nå forsåvidt lenge til uansett.
Så enda et innfall, kanskje jeg heller vil lage et vivarium istede for kuhlii og greier? Hmm..
Igår satt jeg ved spisebordet for en gangs skyld, mens jeg spiste. Da fikk jeg være vitne til to vinkeltetraer som drev å hakket litt på hverandre. Ikke noe alt for voldsomt, men de har jo vel noe slags rangordning som de driver på med. Ihvertfall fikk jeg faktisk sett at de bet hverandre såpass at jeg så to biter av "hud" eller skjell som ramlet av. Det glitret sånn i lyset, haha. Ser av og til en og annen vinkeltetra som har fått seg et lite hogg, men har aldri vært vitne til det.

Ellers sitter jeg og funderer på om jeg skal kvitte meg med sverdplantene og heller ha noe slags mose. Kanskje sette inn noe stein og feste mosen på. Vurderte også å kanskje lage en sånn DIY filter av sammenlimt stein. Hmm. Men da må jeg fjerne den Juwel-kassen som allerede er limt inni der, og jeg vet ikke om det er noe jeg tør satse på.

Men da kunne jeg hadd en sterkere pumpe som ikke drar inn luft.

Sverdplantene er jo så store og fine, de trives visst kjempegodt. Men de ser liksom litt malplassert ut syns jeg. Det er litt trangt for de, og jah, de kunne nok passet et enda større kar. Jeg tror jeg kanskje vil ha en (jeg har to eller tre) - så kanskje selge/gi bort de andre to. Hadde vært gøy med en fin type mose som dekket mesteparten av hjørnene der sverdplantene står nå. Vokse oppover en steinhelle av noe slag.

Burde kanskje ha noen bilder her også. Har vært dårlig å ta bilder i det siste. Men er så umotiverende når man bare får blurry bilder.

Idag ble det noen flotte bilder av den ene honninggurami-damen!

Men først, slik ser det ut etter et vannbytte i 110literen. Som sagt ønsker jeg å ta bort de sverdplantene og kanskje erstatte med mose på stein ellernoe. Slik det er nå er det sp mye rot av forskjellige blad-planter syns jeg.

[External Image]

[External Image]

Kunne tenkt å ta bort to av tre, eller alle tre av sverdplantene som står i hjørnene her, slik at det blir mer ryddig. La en fin mose gro der heller. Tror også jeg skal ta bort litt av saggitariaen, den er litt i veien syns jeg. Men flott plante!

[External Image]

Et gammelt bilde av en otto jeg hadde liggende! Kan godt hende jeg har postet det, det er fra desember eller noe, men hvis ikke så er den nå her ihvertfall. Fin! Skulle gjerne hatt flere.

Så var det honningguramidama sin tur. Flott dame. Om ikke "litt" for naturfarget (grå, haha) så har hun ihverfall fin gulfarge på finnene.

[External Image]

[External Image]


[External Image]

Gikk ikke opp for meg før etterpå at 160literen var blitt veldig uskarp på bildet. Så er det så himla vanskelig å få bildet av karet, pga lyskilder overalt. Argh!

[External Image]

Etter et tips fra Niesar om hvorfor planten ikke ville vokse, så tok den HELT av. Det var utrolig godt å få fart på den igjen! Og bare med litt plantenæring. Ikke verre enn som så! Nyyyydelig plante. Men får litt brunalger på bladene her og der. Jaja, det er ikke den verste sorten alge syns jeg. Gulgrotgresset vokser helt hinsides også. Nesten ikke plass til fiskene her altså.

[External Image]

Ovenifra. Her har det fordampet en del vann, igjen. Har nå førti liter stående og skal tempereres til imorgen. Må nok skaffe meg flere bøtter, så jeg kan ta 60 eller 70 liters vannbytte etterhvert kanskje. Eller, nja, er kanskje ikke krise. Som regel må jeg fylle på minst 20 liter iløpet av en-to uker i tilegg til vannbytte.

Så var det å prøve å finne en smart løsning til DIY filter i 110literen. Plastposeholder var utrolig snedig, men kunne godt tenkt meg et enda større ett. Men jeg vet ikke enda. jeg må tenke på det. Jeg ville helst ha brukt hele den ene kortveggen slik at jeg lettere kommer til pumpe og diverse. Men å fuge under vann er vel nyttesløst så der må jeg finne på noe enda smartere.

Lurer på om det hadde gått å lage en vegg rett og slett av sammenlimt stein. med "åpninger" her og der for innsug og utblås.
Honning dama er nydelig. Syns finnene kommer mye bedre frem da ikke hele fisken er like gul.
Ottoer ja, du kunne fått noen av meg om du bordde nærmere har 15-18 stk som ikke gjør noe annet enn å late seg og spise maten som lander foran dem.
ååh! Ottoer er såå søte. Ja mine er også ganske late. De venter på grønnsaker og vil ikke ha noe annet, hehe. Eller, de spiser vel alger, men jeg har ikke så mye av den algen de vil ha så dermed driver de bare å later seg.

Syns de er så kostbare i butikk da. Her oppe koster de vel rundt 60 - 70 kr pr stk sist jeg sjekket!
:s Det var dyrt ja, jeg betalte vel 15kr stk.
wow! det var litt av en forskjell, ja! :-o
Ettersom jeg var litt usikker på de steinene jeg hadde funnet (pluss at jeg får aldri til å innrede med stein) så gravde jeg bare frem noen gamle røtter jeg hadde istede.

Tok ut de sverdplantene og WOW så svære de ser ut når man tar de ut av vannet!! Har noen som kanskje skal sette opp akvariet, så det blir startgave, haha. (De får bli liggende i bøtten en stund nå hvis ikke så setter jeg bare opp et av de tomme 54literne så plantene ikke råtner. (får helt noia av å selge på fb grupper, pluss at det er ei der som er så nebbete mot meg at jeg gidder ikke. skjønner ikke hva hun hogger for, jeg skriver jo knapt der engang)


uuuuansett. Sverdplantene, saggitariaen, og et par cryptocoryner ble tatt ut. Satte inn til sammen tre røtter med javamose på. Den ene ble ganske OK, ser ut som en tre-stubbe i hjørnet. De andre to.. ehhh, rimelig på halv åtte. Så det ser ikke noe videre bra ut foreløpig. Men håper når mosen gror seg til at det blir mer "fyldig" og at røttene ikke ser så teite ut.

Coryene så ut til å syntes det var gøy med mer plass.

Og nå mot vår og sommer er det jo klin umulig å få bildet av akvariet mitt. Det er lyskilder i hytt og pine. AGH!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Ble ikke fornøyd med dette, men håper det gror seg til. Tror også jeg skal fjerne noe av pistiaen (men kanskje ikke all plantene samtidig) - den ville ikke gro i 160literen, og i 110literen ser det bare så rotete ut. Hhmrf!
Syns det ble fint jeg. Digger den store rota med plantene.
Vet alt om å aldri bli helt fornøyd etter makeover i karet.. Sukk.
Jahjah, BGAen er kommet tilbake i 110literen. Det started med at jeg hadde kjøpt et nytt fiskefòr for lenge siden, et slags høynæringsgreier. Fiskene elsket det, men bare dagen etterpå syns jeg det virket som BGAen hadde oppblomstring. Uten at jeg vet om det hadde noen sammenheng. Så etter det har jeg slitt med BGAen igjen. Vannbytter og catappa og gjødning og happycarbo osv, men den vil ikke gi seg! Argh! Jeg kastet kjempemasse pistia også, ettersom den er mest ivrig helt i vannoverfalten, eller rundt røttene på pistianen. Til gjengjeld fikk jeg noen STOOORE pistiaplanter når de fikk spillerom. Det er noen skikkelig kraftplugger som har fått vokst. Jeg har også vasspest og gulrotgress og den derre hydrocotylen eller hva den nå het. Alikevel klarer BGAen å overstyre. Den ligger liksom og lurer, grrrrr.

Jeg har vært veldig sløv med 160literen. Der må de få seg noen skikkelig vannbytter snart. Det har bare blitt sånne små i det siste. Men nå har jeg fått tak i flere bøtter så det blir enklere!

Jeg hadde en bøtte full av planter etter at jeg tok ut de store sverdplantene fra 110literen, og den bøtten har blitt stående noen uker nå. Syns det var så dumt å kaste de. Så mamma foreslo "kan du ikke bruke et av de tomme karene og sette opp på loftet?". Vi har et gjesterom der, så jah, hvorfor ikke? Jeg tenkte å bare bruke ei gammal Eheimpumpe der men jeg kom på at jeg hadde noe små sånne glass lister, slike man bruker som deksel på ting til mikroskop, haha (kjøpt på Ebay pga dukkehusgreier) :P og jeg ville da prøve å lage et DIY hjørnefilter. Nå når jeg hadde sjangsen med et tomt kar.

Så jeg tok noen bilder i anledningen også. Men jeg glemte å ta bildet FØR jeg hadde sand oppi. Jaja. Forsåvidt kunne jeg nok hadd mer sand, men pyttpytt. Det var nå bare for at plantene skulle få litt hold.

[External Image]

[External Image]

Det var ikke det sterkeste glasset, men vi får håpe det holder. Jeg prøvde å ikke legge press på glassbitene, og også ha såpass silikon på selve akvarieglasset så blåfilteret nesten ble "stoppet" litt av silikon og ikke ble hvilende rett på glasset.

[External Image]

Andre siden (kortsiden)

Jeg hadde litt silikon på tuppene av bitene også slik at man ikke skulle skjære seg. Ikke at de var SÅ kvasse, men i tilfelle.

[External Image]

Jeg brukte selve pumpehodet til et AquaEl filter, som visstnok tar 320 liter i timen. Glemte å se til at den sto på "max" men ersj, det får holde.

[External Image]

Stappet oppi plantene og litt plantenæring. Har ikke brukt filtergrums fra de andre karene enda. Er litt redd jeg skal forpeste det med algesporer. Ikke at disse plantene var algefrie, men hmmmmm jeg er så usikker. Jeg tror jeg bare lar det stå en stund så kanskje jeg skviser en dæsj oppi etterhvert.

[External Image]

Fant fram den gamle bakgrunnsbiten av tapet, men må ha litt svartteip for å feste den. Så mangler jeg bare lys. Jeg har armaturet men det er bare et skall. Skal se om jeg finner noe slags lysrør å fuge fast inni der.

Foresten drev corydorasene mine å lekte her en dag etter at været hadde vært skikkelig merkelig/svingende. Men det ble ikke mange egg i første omgang, og jeg vet ikke om de var befruktet. Jeg fikk bare tak i ett men det ble ikke noe av. Hvis de får flere egg skal jeg la eggene få vokse opp i dette plantekaret. Såframt at det er innkjørt til da.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap