Mine akvarium (side 3)

hahah!! ja skjer med at de bare krenget om en etter en. Hadde skjønt at det var "logisk" innen noen dager av en sykdom, men dette.. syns jeg har holdt på med disse kileflekkene nå i ukesvis og mesteparten av tiden var de jo sammen med andre fisker som ikke har noe slags tegn til skavanker, og la oss ikke glemme den ene eller de to katten stakk av med, haha for et liiiv. Tror jeg har prøvd å kjempe mot skjebnen her altså.

lol åh jah det var den "simpsons" familien eller hur, hahah! :'D

Ehhh, da hadde min enslige kinesiske algespiser også takket for laget. Hadde et lite vannbytte på den igår og da var den levende.. ellers ANER jeg ikke hva han krenget om av.. altså, det eneste forskjellen han har opplevd i det siste er det ekstreme vannbyttet her endagen når vannet dens var så varmt. Skal den kunne gå så lenge med "sjokk" av kaldvannet?

Jeg finner ingen tegn til opphovning, prikker, sår eller noe som helst annet. I tilegg har den jo bodd alene - så sykdom, tjaeh..


Kan jo forsåvidt være at den har bodd så trangt? Leste et sted engang i tiden at slike ting kunne forårsake growth stunt og diverse andre ting. Hm.

Ellers har jeg fått litt flere planter til det nyeste karet.

Og et bilde av noen ottoer som koser seg idag, haha.
Æsj, disse mystiske dødsfallene! Noen har jeg funnet svar på i etterpåklokskapens kalde lys, men en del gåter må stå uløst mens man gleder seg over alt som tross alt fungerer :o)
Haha, ja så lenge 110litern og de som bor der går som ei klokke, så liker jeg å tro at de andre to karene bare har tilfeldigheter som ble utløst av diverste ting, for eks varme, (og allerede mistrivsel hos algespiseren, 22liter er jo ingenting til en liten kinesisk algespiser!)

kjenner jeg blir mektig frustrert over at coryene ikke yngler! de blir liksom veldig yre av kaldtvann og alt det der, men det blir ikke noe mer. lurefisk! og når jeg ikke var klar for noe slikt i det hele tatt, da var det to eller tre ganger at jeg fant cory egg!

har prøvd alt for å trigge det av tips, men kan vel være at det er generelt for varmt i vannet? får det ikke ned nå i varmen, så det ligger på 26 grader minst. går vel ned en eller to grader med kaldvannsbytte men det utgjør jo ikke det store. >:\

OG jeg er dritlei av disse penselalgene, ikke at det florerer men de setter seg på visse planter og på glasset! Sååå jeg kom på at det er en slags skyve-ting under sanden ved filteret, og lurte på om denne kanskje styrer trykket på utblåset. Dyttet litt på den og trooooor jeg kjente at utblåset ble litt mindre, så vi får se. Det var jo veldig mye strøm i vannet, så jo faktisk litt teit av og til når plantene foran utblåset nesten lå vannrett og svaiet og tryglet for livet.
BUUUU, angst! Kom hjem fra nattskift og finner en død metallpansermalle!! ;_; det var en av de yngste, så det KAN ha vært bare naturlig frafall, den sterkestes rett osv.. Hvis ikke så sliter jeg litt med å finne årsak, for det ENESTE jeg har gjort som er annerledes i karet nå på lenge, er at jeg stappet litt plantegjødsel dypt under sanden. I tilegg tok jeg bare små doser i forhold til hva det sto på pakken som første-gang gjødsling. Fant ingen tegn til sykdom eller skade på stakkarn, den hadde bare stupt fremst i akvariet, under en plante. Ååhh kjedelig, og ikke gidder jeg å begynne med noe alkemist-prosjekt nå når det er leggetid. BAH! humbug. Mente jeg leste et sted at det var flere som var bekymret for cory sammen med sånn bunngjødselkapsler. Hmm.
Hva er nå dette slags snegle som har funnet veien inn i mitt akvarium? Har sett den voksne nå i det siste og først trodde jeg det var en sånn pestsnegle som ser ut som en posthornsnegle, så trodde jeg det var en eplesnegle, men nå ser jeg jo formen på skallet. Har ingen andre snegler av denne typen, som jeg har skaffet meg vitende ihvertfall. Søt!

Ligner på ei blå/lilla posthornsnegle kanskje?
oioi er det de som spiser på friske planter også?
Jepp. Vakre da, og spiser alger først. Og så går de over på ting som ligner salat. Og når de er unnaspist finnes det sikkert noe annet smaskens de kan forsyne seg av. Hvis du lar dem få lov. Jeg tar nattrunden med lommelykt. Hver natt ;o)
Såpass! Hm ja skal holde oppsyn. Har litt alger på roten min, og så får jeg heller passe på at de får litt agurk i ny og ne. =)
Daaa har jeg idag fått "hydrocotyle leucocephala" fra sissmor og noen sandsnegler fra amanthea her på forumet. Tjoho! Sandsneglene har fått plass i det tomme (foruten om pestsnegler) akvariet på ca 50 liter, og hydrocotylen har fått flyteplass i 110litern. DET likte fiskene! Rødmunnstetraene fikk en enda kraftigere farge i ansiktet (kan være lyset) - og triliene rok rundkast i sanda opptil flere gangen, helt ville! Og de var flere ganger og snuste oppi flyteplanten. Herlig å kunne gi de litt skygge også, så håper den gror raskt og mye!

Har også stappet oppi en kvist med vrihassel i det tomme (foruten snegler) karet. De hadde visst vært tørr noen år, så får håpe den synker snart, har lagt ei lita skiferplate på den for at den skal holde seg. argh blir så utålmodig av sånne vente-ting.

MEN jeg syns ikke kvisten var "fin nok" ..den var kjedelig men det var det eneste de hadde i den butikken (så så jeg senere på en annen butikk at de hadde MANGE varianter, tyhyhyhyhypisk)
Sugekopp i enden, skrudd på plass med syrefast skrue. Løser alt fra flass i håret til fotsopp.

Titt på hva Sølvi har gjort med vrihasselen, hun har nok brukt en og annen skrue hun også. Bli'kke kjedelig med litt klipp og lim :o)
Oi så klart!! Så lettvint, det kan jeg jo prøve! Fant ingensted her hvor det sto hvor lenge det tok før vrihassel sank da, men forhåpentligvis ikke så alt for lenge
22literen har fått noen rester av en vrihassel kvist. Trengte ikke veie de så mye ned da det er en kant over vannet bakerst (der innebygd filterfunjskon skulle være) så de står stablet under der.

50literen har også fått en vrihasselkvist, som jeg veide ned med en skiferplate inntil videre.

OG 50literen har fått sånne små hvite mark i vannet, fysj så hetta jeg fikk med en gang, men tjahh de må vel bare være der foreløpig. Karet har jo bare snegler enda. Tror nesten jeg må se etter noe fisk å ha oppi der snart. Og om bare leopardcoryene kunne få fart på lekinga si!
Og 110literen! Her er blant annet plantene jeg fikk fra sissimor også!

Den ene planten her har da bestemt seg for å voksne gjennom et hull i rota
aaaaner ikke om dette faktisk er et egg eller noe rart, men jeg surret noe mose rundt litt vrihassel igår i 110literen og idag fant jeg dette!

Legger det som en URL da et vanlig input av et bilde ødelegger teksten, og jeg ville ha et stort bilde så folk kunne se. Det ser ut som en slags "sky" med en liiiiten boble/egg inni.

Har sett coryegg men ikke på denne måten. Ellers har jeg rødmunnstetra, ottoer og snegler (ja og corydoraser da)

Du kan legge det inn helt selv fra Photobucket, bare kopier adressen og bruk bildeknappen istedet for link...

Hva der er hadde det vært moro å finne ut, ser ikke ut som noe jeg har sett :o)

[External Image]
Så er det sikkert et skikkelig krypdyr som overtar karet og spiser alt og blir stor som ei krokodille, haha neida.

ah se der når du legger inn bilde så fungerer det. Dvs det gjør det til meg og med nettleseren Opera, men i internet explorer så blir teksten makulert når jeg legger ved bilde
Tror den ene otten min har fått sopp! Stakkars! Håper da inderlig det går bort av seg selv ved litt vannbytte. Trodde kanskje det kom fra vrihasselen, enda det er bare to små pinner på str. med en pekefinger men jeg kokte de for å være helt sikker.

Hadde ett vannbytte på ca 30 liter for to dager siden, men det var ikke før etter dette at jeg så det! Ellers virker den ikke så brydd, får bare håpe det gir seg uten at jeg trenger å medisinere
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap