Mine akvarium (side 4)

Den har sikkert skrapet seg på noe stakkars... Du kan jo ta en kur med Esha 2000 om du har det, sånn for å hjelpe litt på.
Jepp, det har jeg! Ja kanskje jeg bare ska ta det ved roten før det blir verre
Jeg så noen gamle bilder fra grus-tidene og du verden så mange og høye planter jeg hadde. Savn! Uansett så flyttet jeg litt rundt på stilk planter og fant dette. Sikkert helt normalt men syns det er litt finurlig. Om jeg ikke tar heeelt feil så ser det ut som cabomba aquatic og en anne plante (fikk den fra amanteah her på forumet) - som gror på samme stilk. Kan godt hende begge er en slags cabomba? Men den ene (den som ikke er så buskete men heller har tykkere stilk) er ihvertfall ikke en jeg har kjøpt som cabomba, hehe. Det er det eneste jeg vet. Egentlig hadde jeg mest lyst å trø alle cabomba plantene mine i søpla, for de er ganske krevende, men de trives ihvertfall sånn passe i 110 literen.
Mange stengelplanter gjør det der, sender ut utløpere og blir buskete og fin når du kniper toppen. Det er derfor det er smart å plante stilkene med litt avstand, det ser teit ut til de når vannflata første gangen, men så blir det flott. Er enig med deg i at Cabomba er litt masete, det blir "nåler" over alt, og når man bor midt i skogen er det nok nåler i resten av huset. Så jeg sverger til Limnophila sessiliflora, like grønn (bortsett fra i veldig sterkt lys, da blir den rødlig i tuppene) og minst like villig, men litt grovere så den tåler at en fisk svømmer forbi uten å røyte...
Du har nå fått litt sessiliflora mener jeg. Har noen andre buskete planter også jeg kan dra nedover hodet ditt etter omplanting. Foretrekker sessilifloraen selv da den ikke er lite pinglete som cabombaen. Cabomba er en sånn plante man enten får til, eller så får man den ikke til. Kjempegøy med et filter som er fullstendig dekket av blader, jooohooo. :p

Stengelplantene mine holder seg absolutt finest når jeg kniper litt av dem av og til. Nå har jeg gått over til å ha mye bacopa og lobelia i mine kar da jeg synes den er litt greiere, men endel sessiliflora har man da. En frisk og bustete cabomba som trives er et nydelig syn, men mange går på en smell da den sturer lett hvis den ikke har det heeelt sånn som den vil ha det. Vannplantenes svar på husfred, vil jeg tro! :p
Jessjess, sessifloraen har jeg enda! Og jah den tar seg bedre ut enn cabombaen, selv om den ikke akkurat mistrives. jeg bare syns den er så snodig, den på bildet.. Har aldri sett at cabombaen har forgreinet seg slik som på bildet. Ser jo ut som to vidt forskjellige planter, den ene slik cabombaene mine alltid ser ut, og den andre delen (til høyre på bildet) ser jo helt.. ut som noe annet, haha.

Har enda ikke sett at sessifloraen blir rød i toppen, selv jeg har kraftig belysning, men pyttpytt har nok av andre røde planter.

Medisinerte med Esha 2000 igår, dag 1 sto det 25 dråper per 100liter vann, så det var dette jeg brukte igår. Fulgte dag 2-antallet idag.

Idag fant jeg den tilsynelatende friske ottoen, død inni noen plantestilker. Den som hadde sopp ser ut til å ha det bra, sopp-hinnen ser ut til å flasse av og under hinnen er det ikke noe synbart tror jeg.

De andre fiskene har ikke reagert på medisinen, annet enn at leopardcoryene stuper kråke i sanden. metallpanserene og rødmunnene ser ikke spesielt brydd ut. Ikke ottoen heller forsåvidt.

Kanskje denne ottoen bare var uheldig og kom i "kryssilden" der medisinen ble dryppet? Tja eller ikke lett å si, de tåler vel ikke all verden disse ottoene :\

Ottoen som hadde fått sopp ser fin-fin ut nå!

Såklart glemte jeg å slå av lyset her for en dag siden, og TRO om fiskene var stressa da jeg kom hjem fra arbeid, usj rødmunnene pilte att og fram, likbleike.. i tilegg står sola og glinser i kanten på akvariet så jeg får algevekst der. Men har begynt med å legge ett pledd foran.

Idag fant jeg en leopard cory som var veldig pjusk imorrest. Og senere idag sprellet den som om den hadde anfall, vred seg og snurret rundt som et lite helikopter...helt til den mistet all energi. Nå har jeg den i et lite plastbeger med litt sand og en flyteplante. Vet ikke hvor lenge oksygenet varer (kanskje 1 liter eller mer i koppen?) hadde en liiiten dråpe Esha 2000 i vannet men tror nok den allerede er dau (fin timing når jeg skulle på arbeid!) - men jeg er så redd for å ha den i 22litern eller 50litern.. pestsneglene lever fint i 50litern, og sandsneglene.. men i 22litern der er det bare planter som overlever (trooor posthornsneglen tok kveld igår etter kaldtvannsbytte i 22litern..eller så har den bare gjemt seg, den er inni skallet men lukter ikke noe!)

Om mulig så vurderer jeg å få søsteren min til å ha den coryen i 22litern ... om den lever enda.. stakkars fine coryen. Har ingen skader, ingen blasse farger eller noe rødsprengte områder. Kan det ha vært for mye stress med lyset på hele den dagen? det ble jo 8 timer mer enn normalt.


Hadde 20prosent vannbytte igår og rødmunntetraene er fin i fargen og de andre coryene er ut til å ha det bra også.
Helt ærlig så hadde jeg ikke flyttet den. Det kan ofte være mer belastning enn avslapning for en fisk å havne i karantene, og da spesielt noen så nervøse og sosiale fisker som de coryene der. Såfremt den ikke ser veldig angrepet ut av noe, ha ham sammen med de andre, så får naturen løse det. Har du sjekket at du ikke har forskjeller i springvann og akvarievann? Det har nemlig jeg hatt plager med nå om våren, har vært nødt til å justere verdiene manuelt da jeg ikke ønsker å legge meg på 5 i pH. Mye stress for våre søte små hvis slikt noe skurrer vettu! Ønsker fiskusene god bedring uansett
Jah tenkte på det, spesielt med tanke på at de kan skille ut sånn stress-gift eller noe? Men jeg fikk byttet vann et par ganger i begeret før jeg dro. I ett, to tiden hadde den visstnok svømt litt rundt ifølge søsteren min (den var mer eller mindre død når jeg dro, rørte seg knapt, lå bare slik den "falt" liksom)

Regner med den er død når jeg kommer hjem, men tok den mest ut i tilfelle den døde ganske kjapt slik at den ikke lå død i akvariet. Den har ikke noe tegn til å ha blitt angrepet av noe sykdom på utsiden (ingen hevelser, sår blasshet i farge, stive ledd, røde flekker osv)

Hvis den lever når jeg kommer hjem, (tviler sterkt egentlig) så har jeg vurdert å flytte alle til 50literen da jeg separere cory-artene.

Er helt håpløs med sånn alkemistprosjekt, så har ikke testet spring-vannet, men testet akvarievannet for uhmmm to uker siden? tre? har ikke tidsbegrep lengre, haha. Nitritt var det ikke da ihvertfall er det eneste jeg husker. Men hva skal jeg isåfall se etter og hvordan fikser man de store forskjellene?
Akvariealkymi, en blondineversjon:

Ammonium (NH4) og Nitritt (NO2)er de store fiskedreperne, det vil vi ikke ha. Punktum. Dukker det opp, er det full rulle med vannskift og om mulig filterguffe fra et annet kar som gjelder.

Nitrat (NO3) vil vi ha for plantenes skyld (men man må altså tilsette litt gjødsel for at plantene skal kunne bruke det). Alt under 20 er bra sier jeg til meg selv, som helst vil ha rundt 20 hele tiden fordi jeg er så glad i alt for mange planter og gjødsler med begge hender.

Springvann fra vannverk er som oftest nokså stabilt, men det er gøy å teste pH en gang iblant, for den verdien er det smart at er jevn. Med brønnvann og jojo-pH tok jeg knekken på en del fisk til å begynne med tror jeg, pøste på med litervis med sur guffe, og da de virket skrale pøste jeg på med litt til for sikkerhets skyld fordi skral fisk=vannskift sier jo alle. Sukk. Var virkelig ikke meningen. Da en vennlig sjel påpekte at det kanskje var en ide å finne ut hva jeg puttet i akvariet stabiliserte jeg enten med natron for å få pH opp, eller eikebarkekstrakt for å få pH ned. Best å slippe. Og husk å teste dagen etter at vannet er tappet, på mystisk vis stiger pH over natten. (Ikke mystisk, noe med CO2 og KH, helt logisk for brunetter...) Tror fisken slet litt før jeg fant ut det også...

Med mindre du har fisk som skal ha det veldig sært, og med ditt selverklært manglende alymist-gen, er det vel best å holde seg unna de store endringsøvelsene. Jevnt og trutt uten store sprang er mitt motto ;o)

Men teste er gøy, fikk jo aldri det kjemisettet jeg ønsket meg så veldig i 1969...
Linda & Ove
Akvariealkymi, en blondineversjon:
Haha! Dagens! (eventuelt nattens)

Det jeg alltid har lurt på er hvordan man regnet ut hardhet, ser folk skriver dH.. men er det da for eks hvis man har 5 dråper i før utslag, vil det si 5dH?? Eller må man kalkulere dette etterpå. Nå er det jo neppe hardheten i vannet som er problemet (regner med eplenseglen ville reagert først da isåfall, i tilegg har jeg litt eggeskall liggende i vannet) - men siden vi nå var inne på alkemi for blondiner.

Spørsmålet er jo da hva gjør man hvis plutselig vannet i springen er veldig annerledes i forhold til vannet i akvariet? Man må jo bytte vann ettehvert...må man da ha bøtter med springvann stående med remedier for å senke/heve pH eventuelt natron osv?

Lurer på om andre hobbier går like mye utover hus med rot og søl og "prosjekter" over alt? ahhh

Ja, dette med ph er vanskelig, spesielt når det endres i springvannet. Jeg lagrer alt vann i 30-litersdunker ca et døgn, med luftestein i. Da får vannet romtemperatur, og er ferdig utluftet. Og så tilsetter jeg eikebarkekstrakt for å få rett ph. Blir en del måling, men better safe than sorry...
Nå har jeg tatt en kjapp vanntest av 60litern (det tomme, sans noen sandsnegler og pestsnegler) - tok denne testen sekunder etter at lyset var kommet på, så dette er vel "natt-vann" det er snakk om.

pH ligger på 6 , -6.5 men kH ligger på 0-1 (den ville ikke bli rød først,eller hvilken nå farge den skulle bli først) den gikk fra blank på første dråpe, til blå etter to dråper.

kan det være at kHen ikke viser rett pga mørket?
oppdatering, tok en ny vanntest av 50litern nå etter at lyset har stått på en stund, - og kH er fortsatt så lav at den ikke vil gi noe utslag. gH er også på 0 ser det ut til. søkte litt rundt på og på leopardcoryene står det hardhet 0- 8 dH

mona o skrev en post hvor det sto
>

bortsett fra at Khen også er lav hos meg, så er det jo kanskje levelig for de i 50litern? Hmm.
haha hvorfor er det så mye surr i postene når man skal copy paste og bruker krokodillemunn-tegnene?? må vel finn posten på nytt igjen da. men i grove trekk skrev hun engang noe om at fisker fra sør amerika hadde såpass lav kh i vannet der at det ikke var mulig å måle på normal måte.
Jeg er fortsatt blondine, så hold deg fast. Men KH har jeg forstått at ikke er noe fiskene bryr seg om som sådan, men lav KH vil si dårlig sikring mot svingninger i pH, så vi som har tilnærmet 0 er avhengige av å følge med i timen. De med høy KH har sikkert problemer hvis de har lyst på fisk som ikke trives i pH'n de har fra før vil vel det si, KH vil dra pH tilbake der den var nesten uansett hva de foretar seg. Hvis logikken stemmer. Med alle mulige forbehold. Spør om GH i stedet. Det har jeg klart å øke. Helt selv!
Hehe! Da spør jeg om GH istede! Er det her det er snakk om mineraler/kalsium?
Jeg har et eggeskall liggende i 50literen, men det ser ikke ut til at det utgjør det store. I forhold til i 110 literen, etter at jeg puttet oppi et eggeskall der, (eplesneglen mistrivdes veldig) så kom den fram allerede etter en dag og begynte å farte rundt, så der ser det ut til å være OK der ihvertfall.

Fikk ikke noe ut av testen ang GH heller, men hvis man vil øke GHen da, hvor lenge tar det før mineralsteiner gir utslag, og eggeskall? I forhold til for eks gips?
Her ga kjøpemineralsteiner og eggeskall ikke rare utslaget på tester, men reker skiftet skall uten problemer og snegler var harde som stein, så da spiller jo ikke GH noen trille. Nå har jeg jo levendefødere i alle kar, og de liker litt hardt vann, så for å øke GH bruker jeg oppskriften her, sukkerbitstore biter av hjemmelaget mineralstein til GH er der jeg vil ha den. Og så veldig uvitenskapelig etterfylling etter innfallsmetoden, for egentlig holder GH seg forbløffende stabilt på 8. Hvilket minner meg om at det er en stund siden sist...
Oi, det så spennende ut!

Hvordan er det prismessig, og sammenlignet prismessing/verdi messig med vanlig mineralstein?

Har en lei tendens til at butikkene her aldri har noe jeg skal ha, men om jeg får tak i alt imorgen så kan jeg jo gå igang med dette allerede da og samtidig se om jeg klarer å få coryene ut av 110literen..uten at de stresser seg ihjel. Kan ikke si at det er deres feil heller, jeg er så ufattelig grøvlete og så redd for å skade de så det tar som regel ukristelig lang tid med jaging. MEN jeg skal prøve en ny stragei, samt prøve å ta de når de sover.

(fikk nesten hjertebank idag de sov så dypt at jeg trodde samtlige hadde dratt til det evige ferskvann, men med engang det ble matlukt i vannet, da var det full fres.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap