Mine akvarium (side 5)

To store håver og å være kjapp og bestemt er hva som skal til, er min erfaring. Og jeg har fanget noen fisker ila min karriere. :p Legger en stor håv slik at nettet er stort og svøminnbart, også bruker jeg den andre håven til å styre fisken forsiktig inn i den store håven. Eneste det ikke bestandig funker på er ancistrus. :p

Og haha, du skulle laget en sånn akvariesjappe med DIY-utstyr! Selv er jeg akkurat så lat at jeg bruker pulver (eheeeeee!), men vet at det finnes mineralsteiner i butikken som er en håndfull store. Koster kun 1 kr stykker, blir kanskje faktisk billigere enn å lage selv (om enn ikke kjedelig?! Biltema har sikkert pulver og denslags, Biltema er kind of akvariebutikk nr 2 her i gården).
Da stikker jeg innom imorra og kjøper steiner ihvertfall, det skal være sikkert (har dere mose av noe slag enda?!)

Er jo livredd for at coryene skal krasje rett i eggeskallet og skjære seg. Gudene vet jeg snur de så de ligger "trygt" men vi vet jo hvordan coryene spretter alle veier av og til, for ikke å snakke om rødmunntetra med mat. Bane!

Linda skulle helt klart hatt DIY butikk, haha! Hva slags pulver bruker du? Sånn type gips pulver man bare tømmer oppi?

Wahaha! Nei har ikke snøring på hva vi har, har ferie jeg! Lever det glade liv i Lofoten Plukk opp eggeskallene først og bruk to håver. Jeg har fanget dem i to SMÅ håver og du vet hvor mørkt det er i den delen av stua! Klarer jeg det, klarer du det! :p

Jeg jukser og bruker dyrebutikkpulver. Orker ikke begynne med styr og stell når jeg uansett bruker toppen en skje i mnd når ting av en eller annen grunn blir ustabilt. :p
jaaaa ferie jah, alright er jo fellesferie nå og greier. her følges det med, haha. (vet knapt hvilken dag og tid det er på døgnet) alright håper jeg finner fram på sjappa der da uten deg og dine kunnskaper!
Buuuuuu nå er det enda en leopardcory som snart tar kveld. Den snurrer rundt litt sånn "hjerneskada" og ender opp med å bare halveis flyte og ligge på bunnen.

Denne ser ut til å ha en slags blodutredelse ved finnene på buken, altså to små synlige blodårer. ;(
leopardcoryene har fått eget hjem i 50literen og de er litt skvetne og usikre enda men i live ihvertfall. Og med fire nye metallpansermaller + vitaminer og litt salter som skal fikse surheten i vannet, så håper vi det går bra. Den minste metallpansern har vært litt slapp men håper den kvikner til når den får litt flere venner.


MEN idag.. nå, så satt jeg og kikket, og den enslige ottoen min..gikk løs på den aller største metallpansern min. Metallpanseren har vært helt fin de siste dagene, mallet rundt slik den skal, men nå fersket jeg ottoen i å henge seg fast i den, suge seg fast over øynene på den og herje løs! Metallpanseren ga totalt opp og så ut som de spilte død eller noe. Fikk tilogmed fanget ottoen med handen, men den var helt spinnvill, gikk løs på metallpanseren flere ganger, tippet den rundt på mage og var helt psykotisk. Så nå går den rundt i begeret, og jeg tror jeg må bare slippe den ned i 22litern foreløpig.

Kanskje den er blitt slik fordi den er alene? Ikke sånn jeg kjenner den ihvertfall, de er jo som regel så blyge og snille?
According to Lego Customer Service, LEGO is safe in fish tanks. It has no effect on the fish, and the plastic will not leach anything into the water. It is a hard plastic and therefor does not contain any or very few of the substances to keep plastic soft. (To be safe don t put any soft LEGO items in the tank

veldig inspirerende for en som har en del lego
Resten av coryene dine kommer GARANTERT til å kverke seg på legoen da! Hahahaha!

Du må forresten omdøpe 22-litern til Alcatraz. Mistenker at det passer ganske bra :p
hahaha Alcatraz, ja de fleste kommer vel ikke ut der i live engang, usj haha!

Tenkte mest en hule hvor jeg kunne plante ting i hulrom, men så ble jeg litt kresen på farge for de selger jo ikke ensfarga greier åsså jah, sånn går no dagan. :p (man kan jo kjøpe ensfarga brikker på den offisielle siden men da begynner det å bli litt ekstremt)

Men hadde vært interessant å synke det store piratskipet jeg har, haha! I teorien vel og merke. Og sånne lego-skjellet satt fast i den innelåste skipperkabinen, haha åååh. morsomt.
Om du er helt sikker på at det er otto du har så kan slik oppførsel komme av lite mattilgang, feks om den er nyinnkjøpt eller det er lite alger i karet. Om du gir den litt ekstra mat noen dager så burde den slutte med oppførselen. Mat gjerne med squash, avskallede frosne erter eller malletabletter med litt "tygge"-motstand. Når de er så innpåslitne så kan det faktisk være at de har gått sultne så lenge at de bør få noe mat med litt protein i også, og ikke bare rent grøntfôr. Det er ifølge "Back to Nature guide om malar" slimlaget de er ute etter og altså et tegn på at de får for lite i seg av enkelte næringstoffer.
Det er en otto ja det er jeg så og si 100 prosent sikker på. Jeg har sånne alge tabeletter men den har aldri vært noe kjempe-fan av det (kanskje mest fordi det er mange andre som er først i matfatet og røsker den unna) -

i tillegg har jeg fått en del alger både på glasset grunnet sollys i akvariet så i "teorien" skulle det vært nok siden den er alene, men det er kan jo hende den ikke finner alt også, vet ikke om de faktisk lukter seg fram til alger eller ikke?

Kan jo prøve å fore den med noe agurk eller erter og ta den tilbake til 110litern etter noen dager. Måtte ihvertfall ta den unna nå før den tok rotta på den store kjempen, haha stakkars. Så stor men bare ga seg over tvert stakkars.
Wuhu, kullfilter for å luke bort rester av medisin (mange planter har blitt helt oppflistret og råtner/gulner) - akvariesalter for å gjøre vannet mindre surt, OG vitamintilskudd.
Kan tro det ble farge på rødmunnstetraene, haha! Aldri sett sterkere farge, tilogmed den eldste ble knallrød

de nyeste metallpansermallene suser som slik maller skal, og den største av de ny-innkjøpte har forelsket seg i min største! :'D Den stakkars pansermallen som har vært litt pjusk i det siste ser ut til å være på siste vers idag. Trodde den skulle klare seg, men nå har den begynte å "snurre" rundt og bukte seg slik de andre har gjort. Han har sikkert holdt ut ei stund nå men var vel for sent for den uansett om vannet har vært dårlig lenge. Får håpe den klarer seg men ganske garantert er utfallet slik hos leopardcoryene.

De tre siste leopardcoryene lever enda i 50literen. Må innrede der ganske snart, slik at de trives. De er veldig skye, da jeg ikke har så mye planter og gjemmesteder. Pyser! Hihi
Nå har en av de nyeste metallcoryene blitt sjuke! Hva skjer egentlig?

KH ligger på 9, pH på 8 og gH på 4 eller 5 ingen utslag av nitritt

Det MÅ jo være noe seriøst feil! Kjører kullfilter ettersom jeg hadde sopp på en otto og medisinerte med esha 2000. Rødmunnstetraene er finere enn noen sinne, og sandsneglene trives i sanden.. men det virker som det er en eller to dagers mellomrom mellom de syke coryene, og det er bare en av gangen. Jeg fatter ingenting. Slo på lyset nå og da fant jeg en av de nyeste liggene helt i ro, og når jeg stakk handen ned i vannet så rørte den seg ikke. Lot den flyte i handen min under vann og da jeg "slapp" den så propellerte den bare neddi sanden, akkurat slik de andre før de døde. Virker som om de mister helt balansen og snurrer rundt og virrer helt forvirret helt til de bare ligger med krampe.

De andre gangene hadde jeg vannbytte og prøvde å ha de alene men det nytter ikke, de dør ettehvert uansett. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, denne kommer garantert til å dø. :\

Det eneste jeg vet som ikke er "optimalt" for coryene er at det er for varmt, temp ligger på 30 og 32. Men vi har ingen måte å forandre dette på annet enn med kaldt vann
Du har veldig høy ph og kh for coryer. Selv om ikke fiskene dør umiddelbart så svekkes de når de må gå i verdier så langt utenfor det anbefalte og kan bli syke av det.

Har du så høye verdier i kranvannet eller er øker de først når de kommer i karet ditt? La kranvannet stå i en bøtte over natten og mål deretter for å se om det er store forskjeller. Er det vesentlig høyere i akvariet så har du enten sand eller stein som øker ph/kh. Du kan ta litt av sanden eller steinen i en beholder med vann og se om verdiene på vannet øker der etter noen dager. Da har du i såfall synderen.

Er kranvannet ditt naturlig høyt i ph/kh så anbefaler jeg nesten at du velger deg fisker ut i fra det. Det går an å senke verdiene, men det blir litt merarbeid med måling av verdier og tilsetning av riktig mengde tilsetning ved hvert vannbytte.
ph og kh er forhøyd av salter, da jeg hadde nærmere null i kh fra før (de har gått i lang tid nå uten noe målbar kh, og denne nye målingen i et par dager nå, men corydød har foregått i lengre periode, før tilsetting av ph/kh da jeg trodde det var dette som gjorde at de døde) - ph lå normalt sett på 6, 6.5

har tatt ut roten, ettersom det slo meg at kanskje denne ødelegger vannet i form av nedbrytelse? Flyttet over noen coryer ei et annet kar, hvor jeg også bruker dette ph/kh saltet og der er det foreløpig ikke noe død.
Da spørs det nok om du har en eller annen sykdom på coryene. Vet det er mange som har strevd med enkelte innkjøp og mistet fisk på tross av medisinering. Selv har jeg mistet flere pga at de har vært utsatt for ammoniakk/ammonium forgiftning under transport og fått varige skader på gjellene som har ført til frafall i dager, uker og måneder etter innkjøp.

Du gjør dog situasjonen ikke enklere for fiskene ved å holde de i feil vannverdier. Fisk er fra naturen side tilpasset vannet de går rent fysisk og kan ikke vennes til andre verdier. Vær obs på at om du senker ph igjen så må det skje meget langsomt, og aldri mer enn en halv grad i døgnet. Senking av ph er faktisk farligere enn økning så vær litt obs på akkurat det.

For å holde ph stabil så er det nok med rundt 2-3 i kh om du ikke har røtter i karet.
Jeg har en liten rot til i akvariet i tilegg til den store,men den store er da tatt ut.

når jeg måler vannet i springen uten å vente ett døgn, så er det likt som vannet mitt i akvariet brukte å være (ph 6 - 6.5 og kh ikke målbart) spørsmålet er jo hvordan skal jeg klare å senke ph / kh når vannet i springen har så lite og jeg har så mye i mitt.. og hvordan skal jeg klare å ha det på et bra nivå når det øker såpass med akvariesaltet? uansett skal det jo godt gjøres at denne overlever :\ med tanke på at ingen andre har overlevd uansett hva jeg har prøvd.

I teorien hvis jeg bytter bare litt av vannet så burde Ph/Kh senkes? Men vil det utgjøre noe med engang for de friske fiskene? Og når er dette målbart, og hvordan skal jeg da som sagt holde det stabilt?

ops, glemte å legge til - hvis det da er sykdom mellom coryer (noe jeg begynner å tro at det er) - er dette noe man kan gjøre med? jeg ser ingen tegn på utsiden, finnes det i det hele tatt noe medisin? leste en gammel tråd hvor det var en som hadde enormt med fiskedød og måtte skaffe noe fra England?
Ja, det virker som om det er enkelte sykdommer som går på coryer spesielt og som trenger spesiell medisin som det er vanskelig å få tak i her i Norge. Har ikke satt meg så mye inn i det dessverre så jeg vet ikke mer enn deg, men i og med at det bare er coryene du har problem med så virker det jo slik. Til og med erfarne cory eiere har hatt problemer med å finne ut av hva som feiler fiskene så det er ikke så enkelt tydeligvis.

Regner med du tilsetter middel for økning av ph/kh ved hvert vannbytte? I såfall kan du redusere tilsetningene litt etter litt når du bytter vann. Regner med du har tester som du kan bruke for å følge med at verdiene ikke faller for raskt.

Nå må jeg bare si at om du ikke har fisk som spesielt krever høy ph så er da ph på 6-6.5 ganske brukbart for både coryer og mange andre akvariefisk (sjekk fiskebasen). Det eneste du skal være litt obs på når kh er under 2 er at innsetting av surgjørende røtter, og/eller sjeldne vannbytter, kan føre til ph fall. Ellers så er det ingen problemer med det.

Jeg har omtrent de samme verdiene i vannet som deg ser det ut til og tilsetter ingenting nå som røttene mine er gamle og ikke lenger senker ph. Tidligere mistet jeg fisk pga at jeg satte inn røtter og fikk ph fall. Begynte å tilsette natron for å øke ph/kh, men nå behøver jeg altså ikke det lenger siden røttene nå er flere år gamle og fiskene mine liker litt surt vann. Ph hos meg ligger nå på 6-7 (varierer litt fra kar til kar) og det er nesten ikke utslag på kh i det hele tatt.
Hmm, ja skjønner. Da kan jeg isåfall prøve den medisinen (se om jeg finner tråden igjen) - med mindre den tar livet filterbakterier osv, det er jo litt ugunstig. MEN jeg har jo en 50liter så jeg kan ta grums ifra den isåfall. Synd å se døende cory annenhverdag uansett er det jo, uff.

Roten min var bare et halvt år, men den skulle muligens ut uansett da jeg skal få satt inn en bakgrunn i skifer.

Den andre roten (den lille) er kanskje bare to, tre måneder. Ettersom jeg bare har hatt ett vannbytte siden jeg kjøpte dette saltet, har jeg bare fått prøvd det en gang. Ved neste vannbytte ska jeg da isåfall ha mindre av det i håp om at det jevner seg ut etterhvert uten for store problemer.
Det var foresten Flubenol15 jeg tenkte på
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap