Mine akvarium (side 6)

Ja, det var det den het ja. Visste at jeg hadde lest det et sted, men å huske det var verre
hehe, ja måtte lete en del, men det hadde visst byttet navn til noe "wormer plus" et eller annet kanskje, og etter det igjen fant jeg det ikke før jeg fant fram til noe som het Fluke M, som hadde samme virkestoff som det der wormer plus opplegget (samme virkestoff som flubenol men ikke like sterkt)

så var det å håpe på å få det før hele bølingen tok kvelden
Usj, så vemmelig Grapejuice! Sissimor har jo også slitt med noe lignende. Fæle greier, vi krysser armer og ben!
Takktakk Linda! Skal ikke være lett, og alikevel fortsetter man med akvarium, hehe kan du skjønne
Da jeg klaget min nød over fiskedød og algevekst til min kloke gamle far så han på meg og sa: "Jojo, men det er vel ikke noen vits å ha en hobby det ikke er litt bryderi med jenta mi?" og det har han jo rett i bortsett fra feil på alderen. Hadde alt gått på skinner hadde vi helt sikkert gått lei :o)
Ser det var din tråd om skjuling av filter jeg var så dum å kkomme med tipset om kantmatte. Det går ikke, fisken setter seg fast! Plantene også, men det var jo liksom meningen å ha annet enn planter oppi der...
Heheh, det går bra! Flyttet fram noen slags typer lange anubias planter som dekker litt, i påvente av flere planter.

foresten mente å oppdatere med bilde (men har ikke bilde for øyeblikket) for jeg kjøpte en sånn kongle med fuglemat på rema, og pillet ut all fuglematen (mens jeg så på tragedien på tv) - har kokt konglen et par ganger og lurer på om den er trygg til akvarie. det er en stoor kongle, som en knyttneve. :'D
Herregud, puslemaller! For en stund siden flytter jeg en pansermalle over til 22literen, da den virket litt pjusk. Jeg var redd enda en fisk skulle gå tapt, så derfor tenkt jeg at om denne var syk så måtte jeg få den vekk ifra de andre pronto!

Flyttet den over til 22literen med stødig tilvenning, og tro det eller ei, men ottoen krenget om tvert etter at mallen hadde vært der ett døgn. Ottoen gikk fint der alene, fikk frosne erter og agurk slik at de skulle fete seg litt opp så den kanske kunne gå tilbake til 110literen (etter å ha angrepet den største mallen der) - men neida. Dagen etter at mallen, som lot som ingenting, hadde blitt romkamerat med ottoen, så lå ottoen død i bunnen. Uten å vite for sikkert, så virket det ogs som ottoen hadde en misfarging i hodet.


anyway, dette var da e stund siden så jeg tenkte at nå skal mallen få komme tilbake til 110literen. Den har snust rundt med sterke farger i 22ilteren og de andre mallene har heller ikke virket syke. Pansermallene er heldigvis ikke så reddhare som leopardcoryene mine, så eg bare fisket den lett opp med hånden, og oppi ett beger. Deretter byttet jeg litt i vannet dens, med vannet fra der den kom fra, i tilfelle den slapp ut gift. Byttet ut litt og litt vann fra 110literen, og den begynte å miste fargen, men det er da ikke så uvanlig..skummel situasjon sikkert. Etter en halv time med tilvenning så prøvde jeg å se om de ville ut i vannet. Njeei, skulle heller svømme sidelengs inni begeret. Nei vel, ventet litt.. etter en stund prøvde jeg pån nytt, men neida, når den endelig kom ut var det type hjerneskade-svømming og propellerte rett neddi bunnen på 110literen, og bare ligge der og kave. Fisket den raskt opp igjen og oppi begeret, og der lå den en stund sidelengs.. såklart når jeg gikk vekk med den så skulle den svømme rundt og rundt som en ivrig liten fisk.

Med min flaks stryker den jo såklart med, har sett det der ofte nok nå til å skjønne at de ikke kommer til å klare seg. Skjønner altså ikke hva det er! Etter at jeg tok denne ut stoppet "sykdommen" helt opp i 110literen og alle var kjempefornøyde. Begynner å lure på om det kan være noe genetisk som rammer visse typer? Alle panesrmallene som har strøket med har vært av den yngre garde,mens de som har en viss størrelse har klart seg. Denne er en av de største av de som var yngst så om dette er mulig så ligger den vel og bikker på grensen. Vet andre dyr kan ha sykdomer som yngre dyr dør av, rett og slett fordi de er så unge. Hmm.. veldig frustrerende.
Lider med deg... Heldigvis ser det ut til at mystisk-cory-syndrom er over her. *bank i bordet*.

Og bare sånn for å forsikre deg, så kom plantene du fikk ikke fra det karet med syke coryer. Har holdt alt veldig adskilt, i redsel for å smitte over.
uff ja kjedelig! veldig trist å se de lide og dø, uten at man kan gjøre noe!

og jah plantene er flotte! Trodde ikke de hadde vokst men så idag at den ene var blitt kjempelang! (trodde de skulle forgreine seg og ikke bli lengre, hehe!) - er det bare å knipe de ett sted, for isåfall kan du få tilbake noe avleggere. vokser de fortere om de får ligge utstrekt i vannet? for jeg har en tendens til å klumpe de litt sammen?
Bare å knipe av der det passer det, letteste planta i hele verden tror jeg. Trenger ikke avleggere av denne nei, men send meg noe annet en gang du luker. Haster absolutt ikke.
Skjønner! Skal samle en fin bukett en gang jeg har stor-luking da, hehe
Ikke så mye nytt i det siste. Har fått en liten 5 literstank fra Amanthea som jeg skal stelle i stand, og snille pappa laget plexi topp på det, med en liten skrå-åpning og avrundene kanter og greier, perfekt! Da mangler man bare strøm til greia, haha. Og la oss ikke glemme den nyeste lille saken vi har fått i hus, nemlig den hvite lille kampfisken Peter Jöback. Såå fin atte. Bare synd akvariet er avrundet, maks irriterende å titte inn i. Har såklart såklart flyttet det ut på stua så jeg kan sitte og glo fra sofan, ååå så vakker. Den ene akva-entusiastpusen har også fått nyss om den, så hun sitter overalt hvor hun får plass og lurer, venter og dasker litt.

Gleder meg til Jöback blir stor og flott. Ser ut til at han får noe lyseblått i starten av sløret. Blåøyd og fin ihvertfall.

Dessuten så jeg noen helt nyyydelige guppyer da jeg kjøpte han, afafkdfhffhks helt utrolig. Bare spør Amanthea om jeg ikke siklet ned golvet.

Til helgen blir det å pusle litt med 50literen, har latt det stått i ro en stund, uten å gjøre noe.. i håp om at de pysete leopardcoryene blir superglade for nytt vann og mat, og kanskje legger egg! Kom igjen da! xD
Nedsiklet gulv bekreftet, selv om jeg mistenker en aldri så liten case av selvkontrollsvikt.. så bilder av guppyflokken og de andre forventes. Pluss hva fiskene synes om frossentfôr.. det er så gøy!

Pics or it didn't happen!
Haha, slamsuget litt i bunnen på 50 literen igår, og ut med 10 liter vann, inn med 10 liter mer eller mindre kaldvann, pluss mygglarver (før guppyene fikk komme til da) -- pff teite coryer ville ikke bry seg (selv om den ene som fant larvene gomlet med bollekinn!) - de bare pilte hit og dit, veeeeldig farlig i et tomt kar, haha! Vanskelig å vite hvordan kjønn de er og, kan jo være bare jenter eller bare gutter... men har jo fått egg FØR så hmm (nå hadde jeg jo fem en stund, hvor to døde, så de er back to square one med utgangspunktet, tre, uten å vite nåværende kjønnskvotering).

Skulle nesten hatt en eller to til minst, så kanskje de hadde følt seg litt mannsterke, haha.

Jaja, var jo da såklart og kjøpte de flotte guppymannfolka, tjoho! De har surret rundt i karet i hele dag, høyt og lavt. Flotte skapninger.

I tillegg, åtte vinkeltetraer! Jupppjupp, de tok seg kjempebra ut i karet syns jeg! Amanthea kan sitt, haha! De ble virkelig flotte!

Rødmunnene skjønte minst, de styrtet inn i flokken med vinkler, "skjeeer??" helt spinnville, men jah, så gikk de leie og nå stimer begge gruppene i hver sin sjikt, dog rødmunnene blir litt for nyskjerrige av og til og må hilse på. Morsomme med vinkeltetraene er jo at de kan stime og stå i ro og bare titte. Rødmunnene virrer jo att og fram foran glasset hele tiden.

For ikke å snakke om de frosne mygglarvene. Hadde en sånn liten øyedråpepipett (engangs) som jeg tømte ut og skylte..men det ble ikke plass til så mye oppi den. Skulle liksom tyte ut litt og så sette meg foran glasset og kikke, neida, fikk ikke lent meg bak før rødmunnene hadde fråtset i seg alt. Resten fikk ikke reagert engang. De nappet ut av pipetten og, jah var slik rødmunnene bruker å være, haha. Måtte klemme ut litt helt neddi bunnen så metallene skulle få smake, men rødmunnene var jaggu raske der også.

Tjopp! Da har man stapped enda flere fisk i suppa men ikke "verre" enn en koselig værål, og tre metallpansermaller til i 110 literen. Hadde jo bare to stk igjen etter at de alle bestemte seg for å takke for seg, arghh!

Skal komme med bilder men har slått av lyset nå så det får bli senere, haha. Mallene fikk fargen tilbake rimelig kjapt, og hadde seg en runde ved utblåset, slik alle som kommer hit har gjort. Opp og ned i strømmen, morsomt!

Moste en rekepellets så den skulle synke, og rødmunnene var jo først i matfatet, den ene fikk med seg hele biten, men mistet den og da stupte værålen til og forsvant bak roten en god stund, haha tror han koste seg. Litt creepy når du ser han forsvinner bak noe greier og plutselig dukker opp på andre siden av karet uten at du har sett den snike seg innpå.

Så nååå blir det ikke mer i akvariet, annet enn litt cory-yngel om jeg skulle være så heldig! OG nå skal jeg søke litt rundt og se på månelys-løsninger!
Pics or it didn't happen!
Haha, uff jeg glemte å ta bilde av værålen som vi har gitt navn Halvdan Sivertsen, ikke noe grunn annet enn at vi liker Halvdan, haha Men det kommer. Endte bare opp med å ta bilder av selve akvariet og sitte og jakte på stillestående guppyer, (si ifra når man får tak i stillestående gupper, som ikke er død)

Åssåååå har sykdommen blant coryer kommet tilbake. Nå er det storkaren som sliter, den som har kommet ut av det gjennom flere perioder.Har jo da prøvd Esha 2000 og i det siste kom jeg over Fluke M, som er sånn der Flubendazole-etellerannet medisin. Var jo rimelig vanskelig å regne ut hvor mye jeg skulle ha "11gram til 1000gallon, type...nesten 4000liter ellernoe?) Husker ikke men uansett hadde jeg tatt over stormallen i en halv-liter plastkopp ting til Akvariet, som bare brukes der (med akvarievann.) - Denne Fluke M medisin vil drepe alt av snegler og akkurat det vil jeg ikke ha i 110litern.. fyyysj!

Sååå, da var det bare å "ta det på øyemål", aner ikke hvor mye jeg trengte, men dette var da i pulverform som skulle løses opp i kokende vann og deretter kjøles ned. "krydret" vannet litt, i håp om at det ihvertfall ble NOK. Så nå har jeg da mikset nedkjølt-vannet med det som var i plastkoppen. Stakkars lille store malle. Skjønner ikke hva som foregår. :\

Hadde nok rett da jeg for tre dager siden så tegn til at den var litt "slapp" og da han skulle svømme helt opp, gadd den ikke mere og lot seg synke noen cm før den svømte videre. Akkurat da tenkte jeg at det var litt merkelig oppførsel men den er jo ganske stor og lat fra før, så jeg holdt heller litt oppsyn. Igår grov den litt rundt i sanda men rykket ikke uansett hvor mye Halvdan sleeeepte den lange lokomotivkroppen sin over han, derimot ble han helt vill av røde mygglarver. Så idag lå den ganske slapp helt inntil glasset, og da jeg "scoopet" han opp med handen så brydde den seg ikke, helt tafatt og lot seg bare synke til bunnen uten tegn til å svømme selv.

Veldig frustrerende. Har lite tro på dette Fluke M greia, mest fordi jeg ikke kunne regne med fram til rett dose (håpløs i matte!) - og nå har jeg sett så mange maller dø på akkurat samme måte så jeg klarer ikke se for meg noe annet.
Stormallen ligger fortsatt i plastkoppen og er såvidt liv i. Ble ikke noe bedre igår av medisin ihvertfall, men når dosen er bare gjetning så kan man vel ikke forvente all verden. Mallen var ihvertfall nærmere gjennomsiktig igår, men det har gitt seg litt. Han har ikke akkurat den rødfargen, men gjennomsiktig er han ikke. Bare faretruende bleik. Og mer død enn levende stakkar. Jeg har ikke hjertet til å avlive, så lenge det fins et snev av pust, (føler at det er noe annet med sånne småfisk som faktisk flyter og er tatt av strømmen) - men han kan såvidt røre på seg enda. Uff stakkars. Om dette sprer seg videre til de nyeste mallene mine så legger jeg inn årene på metallpansermaller altså! Da får det bare bli med de tre leopardcoryene i 50literen, og heller skaffe meg et par rødmunnstetraer, for de er blitt så fine nå at det er en fryd å se på.

Ellers, til min fornøyelse så har Peter Jöback, kampfisken om det var noen tvil, laget et lite boblerede. Slamsuget karet hans igår og enda jeg har en liten slamsuger så var det jo ikke bare bare, spesielt når han skulle forsvare seg og gikk løs på hender og plastikk, hahah så søt atte. Her er forbudt område, med mindre man har med mat!

Får det ikke helt fram på bilder grunnet lyset men han ser foreløpig veldig lyseblå og rosa ut. Lyseblå i sløret, og rosa kropp, åsså skikkelig svart skjegg rundt gjellene, hahaha så barskt!

Skal legge ut bilder av værålen også, selveste Halvdan Siversten. For en koselig type. Han ble så glad da jeg pælmet ut de hersens røttene som råtner og "mister" biter, så da jeg slamsuget i tillegg så ville han prøve å grave seg ned. Men tullingen valgte områder med mest mulig røtter under sanden så det gikk vel ikke.

Nå har jeg også fått satt opp nanokaret på soverommet, og pumpa var helt lydløs etter hva jeg kunne høre, helt til jeg skulle bære opplegget fem skritt. Menmen, det er bare en svak "humming" kanskje mest bare det er så smått et område. PCen laget da støy som overdøver dette uansett og den har jeg ofte på om natten, haha (Jeg måtte da altså i åresvis ha soveromsdøren åpen da jeg var lita jente, for å høre mest mulig støy fra TV, gjerne actionfilm med skyting og biljakt eller øredøvende komedieskrall)

Så spørs det hva man kan ha i 5,5 liter, haha. Jeg har per nå bare et par pestsnegler, og vuuurderte eplesneglen, fordi jeg er så lei av at den mumser den fine røde planten min, (grønnsaker nei fysj det bryr han seg nada om) - så det blir enten å bo med kampfisken eller i nanokaret. Foresten, ang bildet, ja det kommer mer planter, haha! Blir hovedsaklig mose vil jeg tro, er vel ikke vits å skaffe noe som trenger mye lys.

(Brukte litt vatt fra 110literen, men det var øverste laget så håper da det er litt bakterier i det... tok også en liten bit som var veldig skitten, for å være sikker) - sanda hentet jeg fra en bittebitteliten "elv" som renner i en skog borti gata. Elv er vel en ovedrivelse, her snakker vi litt vann som tynes ut av tonnevis av leire og sand og ender neddi et kumlokk. I dagslys var det veldig nydelig. Fikk jo dårlig samvittighet av å ta det, haha, men strømmen i vannet jeg hentet det fra var såpass sterk at det jevnet seg ut rimelig kjapt. Dessuten hadde jeg litt noia over musepest, som det visstnok har blitt oppdaget i noe fjellområder her. Men tok sjangsen på denne nabo-industri-skogsområde, og kokte heller sanda to ganger og deretter vasket med vanlig vann.

Det andre bildet her måtte jeg bare ta med, hihi ntåå coryene altså, så ufattelig søte. Ignorer den ekle hinna, det blir alltid sånn når jeg mater med de rekepelletsgreiene. Mye fett i de eller?

Hadde foresten først lyset (dvs batterieliminatoren) til nanoakvariet på 12volts, (sto ingenting om dette på selve akvariet men gjettet det var 12volts) - men etter mange timer igår syntes jeg at selve lampa luktet til mystisk. Har kjent en myee sterkere lukt (men samme type) engang det ble feil i en kontakt ute i garasjen, så jeg satte det ned til 6 volts. Men lyset er jo mye svakere da. Lurer egentlig litt på om 9 volts kunne passe? Har automatsikringer i huset, satt inn for noen måneder siden, så disse skulle slå seg av om det er noe veldig feil - men det må da finnes en slags standard? Jeg fikk høre fra sånne erfaringsrike voksne at 12 og 6 volts var vanlig, men at 9 volts kunne prøves også.

Noen som har peiling på dette? 6volts plager meg ikke men her snakker vi svakere enn juletrebelysning altså, haha
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap