Mine akvarium (side 7)

Følte meg sååå handy her for et par dager siden, da jeg tok fram den store fuge...gønnern og begynte å fuge nattlyset til 110litern, (kjøpt fra clas olhson, den derre smale stripa med blått lys), fuget åpninger på den og prøvde først med limpistol å lime fast de klipene som skal holde lyset, men 19kroners limpistol på 10watt lager IKKE varmt lim, så jeg måtte ta bort limet når det var helt tørt, og fuge istede.

Men nattlys ble det! Og du verden så koselig. Vinkeltetraene blir så rare, de alle ser ut som de lurer på hva det er for noe, står oppi vannskorpa og lurer og titter.

Værålen Halvdan Siversten er enda mer komisk, han liker å boble i vannoverflaten så noen netter er flata helt dekt med bobler. Bruker å plaske de vekk, og når matmor plasker i vannet da kommer han stupende og vil være med! Dessuten er pest snegler en saga blott i 1100 litern, jeg mistenker at han spiser de! Finner bare tomme skall, haha. (kampfisken spiser også pestsnegler, hva er nå dette da, jeg som liker de så godt haha!)

Så fikk jeg kjøpt noe kirsebær-reker til 5litern, og du verden så morsomt. Første dagen hadde samtlige maratonløp rundt omkring. De roet seg da de fant ut at det gikk ann å ha leilighetskompleks i javamosen da men de er så gøy å se på (spesielt når man sitter ved PCen!) - Alle de føttene som går alle veier når de analyser alt av sand og mat osv, hahah gøøøy. (og to guppy yngel som havnet oppi kirsebærtransporten også kanskje?) Nå trenger jeg bare skikkelig lys, for den mikroskopiske lampen med 9watts lys er overhode ikke brukbar. Ikke har jeg et eneste lys heller på rommet pga ødelagt taklampe og bordlampe.
Handy Hanne slår til igjen, haha. Som en provisorisk løsning til jeg får tak i noe veldig billig armatur til en 54liter,så har jeg da vært på Jula og kjøpt et lysrørsarmatur, mini T5 watts. Man kunne koble til flere på den men det ble ikke plass i armaturet jeg hadde fra før til akvariet.

Ovnspærene ga ikke nok lys, og to 25wattspærer ga vel i teorien mer lys, men det ville ikke "spre" seg slik med et lysrør. (og det som gir strøm til lyspærene begynte å henge og slenge, måtte en kilo teip med for å holde det oppe, usj..

Så i påvente på noe bedre, har jeg da fuget fast dette lille lysrøret inni det tomme armaturet. Sålangt fungerer det bra! Kanskje bare placeboeffekt, men virker ihvertfall som det er mere lys generelt i karet nå. Så får jeg håpe plantene slutter å råtne! (så jeg endelig kan begynnte å plante skikkelig!)

OG jeg tror jeg vil ha kardinaltetra i karet.
Det så jo fint ut det da, smart løsning
Jeg har funnet ut at lysarmaturer til akvarie er så utrolig dyrt, at det lønner seg faktisk å kjøpe et billig brukt kar+medfølgende armatur, i hvertfall i den størrelsen du skal ha.
Da får du jo et reserve-kar også....og det kan brukes til så mye rart
Haha, Marita, ja fant også ut at av en eller annen grunn er armatur til akvarier kostbare!! :-S

Kanskje jeg finner noe rimelig på Biltema, et lengre og sterkere lysrør. Hmm. Ikke mer stress enn å skrape av silikonen ihvertfall da og bare fuge inn nytt, så lenge det ikke er for langt for armaturet.
Tror eplesneglen trives godt i 5literen, den er utrolig aktiv og for et par dager siden så jeg at den begynner å få nytt skall! Dvs nytt skall med fine farger, ikke bare sånn halv-ødelagte greier. Hadde mineralstein i 110litern også for dens skyld, men det ble visst ikke helt det store. Har mineral stein i denne lille 5literen også, men her har det visst utgjort noe.. vil jeg tro? (i tillegg kommer den jo til grønnsaker, for her er det ingen griske tetraer!)

Tok ihvertfall et bilde for noen dager siden av skallet, men ser nå at det er blitt enda mer fargesterkt! Gleder meg til å se hvilket mønster den egentlig har!

Ihvertfall, poster bilder nå midt i natten fordi jeg så at eplesneglen dreiv og smattet på en pestsnegle.. Skjønte ingenting. Begynte å lure på om den dreiv og spiste den først, for den var ganske ivrig men munnen for å si det sånn, men ettersom jeg fulgte med en stund så virket det nesten som skallet var tomt. Tenkte kanskje det var bare en pestsnegle som hadd tatt kvelden da og at eplesneglen koste seg med noe rester.. så jeg fulgte med litt mer, men etterhvert forlot den sneglen på glasset, og sneglen kom ut av huset sitt, dog huset hang vel mer eller mindre på geip! men den fikk huset med seg og sneglet videre på glasset..

Nå har jeg bare hatt en eplesnegle, og det er den jeg har nå.. men er det normalt at den driver og grafser på pestsnegler? Hahah, herre.. den får da godt med mat og frosne erter og greier som den mumser på!
He, he... Skallet til damsneglen din trengte vel en vask da
Haha, ja det må jo være det! Morsfølelsen tok vel overhånd over de små, hehe.

Forøvrig kunne jeg sverge på at jeg så en reke sitte og mumse på hva som lignet en død reke..liker å tro at det bare var et skall men det så virkelig ut som en reke...pluss at det var rødt enda. hmm, men jaja, teller 17 reker nå og er ganske sikker på det var 13 da jeg fikk de, haha så, tjoho. de er så gøyale å se på atme PC bordet!

Har også to yngel som lurte seg sammen med rekene da jeg fikk de, regner med det er guppy da jeg syns de ligner på hodet.. men så var det å få et bra bilde av de. Argh!
Æsj! Nå er det en av de tre siste små metallpansermallene som tar kvelden. Nå er det en måned siden sist en var syk, og da plukket jeg den ut med en gang den virket tøvete.

Ellers har det ikke vært noe spesielt problem med karet. Ingen nye fisk, ingen andre som har dødd, osv. Jeg må bare gi opp med metallpansermallene, de var visst ikke ment å være her. De virker helt friske men så plutselig er det en som over natten blir helt rar.

Har tatt ut de to siste og sluppet de oppi 50literen med de to triliene, noe som sikkert straffer seg slik at triliene også blir syke, men heller fire stk ilag enn fordelt. Triliene virket så glade når de fikk flere å herje med, selv om de ikke er av samme type. De syns det er utrolig kjedelig alene der, men jeg får ikke tak i flere (uten å måtte reise isåfall)

Meanwhile så har jeg holdt litt på med 22literen idag, der Peter Jöback bor. Han skal snart flytte inn sammen med meg på rommet mitt. Hadde ønsket et 6kanten kar til han men akk og ve, det fant jeg faktisk ikke lokalt for en billig penge.

For en liten sinnatagg altså, om jeg herjer for mye neddi karet hans så biter han meg! Det er ikke ofte han ser speilbildet sitt, men det dukker opp i det ene hjørnet (kommer vel ann på lyset utenifra også tror jeg) - og da... da skal han vise seg fram, hehe, så jeg tok litt bilder idag men sånne buede kanter på akvariet er ikke helt optimalt.

Så kaster jeg inn et lite bilde av noen kirsebærreker!

Jeg får ikke fram fargene hans på bildet, uansett! Skulle hatt mer hvitt lys eller noe, for det blir jo nesten bare gult! Han er ihvertfall nærmere rosa/fersken, og fra roten av halen og utover er det noen lyseblå striper innimellom, og buet i enden av halen er det noe mørkere, litt lysebrun-lilla greier. Ser mest bare lysebrunt ut men med litt lilla om man ser i rett lys, haha.
De fire siste coryene suser nå rundt sammen i 54litern, ofte omtalt som femtilitern da altså bare for letthets skyld.

har den siste uken merket spor til BGA i 110 literen. Det er litt grønn hinne nederst i det ene hjørnet (der hvor jeg har mistanke at sola begynner å snike seg inn tidlig om på morgenkvisten) og på noen blader i utblåset. Har da målt etter nitritt men ikke noe der, og jeg har gitt filteret en skvis, og tatt i gjennomsnitt 10 liter vannbytte hver dag siden jeg først merket det.

Det florere heldigvis ikke men jeg lurer litt på hva det kommer av, annet enn "ubalanse"..har satt brusestein på nå for å ta bort litt overflatehinne, og de har ikke fått mat på noen dager nå.

Har et ønske om et lite sneglekar på rommet mitt, med eplesnegler, men har enda ikke helt plass.. da må jeg fikse et skap om til en reol ellernoesånt. OG jeg har jo veldig lyst å la eplesneglene beite i 110literen!

Her er ihvertfall verdiene til de jeg har i karet så jeg kan sammenligne


eplesnegle
PH i vannet: 7.0 - 9.0
GH (Hardhet): 5.0 - 40.0 dH

rødmunnstetra
PH i vannet: 5.5 - 7.0
GH (Hardhet): 0 - 12 dH

vinkeltetra
PH i vannet: 6.0 - 8.0
GH (Hardhet): 5 - 20 dH

kinesisk værål
PH i vannet: 6.5 - 8.0
GH (Hardhet): 4 - 12 dH

ph'en ligger på 7 - 8 normalt i vannet, så det er jo mest hardheten.. har jo prøvd å hatt det bløtt pga mallene ellers, men det bor jo ingen maller der nå og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller. Så da kan jeg jo i teorien ha GH på 10 - 12.

Foresten, på slike dråpetester, om jeg husker rett er det "fra en farge til en annen" så teller man antall dråper - er 1 dråpe det samme som 1 dH?

Tror jeg ve hvordan jeg vil ha 54litern nå, noe ala dette.. bare med noen små røtter og anubias også.

Bilde har jeg lånt fra ei annen side, men det er ikke på denne linken for evig av en eller annen grunn..

Og noe ala dette vil jeg ha i 110 literen. Kanskje ikke akkurat disse plantene, men bruker det jeg har. altså, skal vel godt gjøres å få det så proft, men jeg vil ha det som inspirasjon ihvertfall!

Fant en fullvoksen død reke i aquaboxen idag! Må ha tatt kveld iløpet av, vel natten, logisk nok! Stakkaren, men lever i trua på at den hadde levd sitt liv. Den var fullvoksen da jeg fikk de så..

De to guppy-yngeljentene(tror jeg!?) mååå ut av aquaboxen nå.. de er blitt så griske på følehornene til eplesneglen, de gjemmer de så fint mens den snegler avgårde stakkar. Nå skal jo den inn i 110 literen etterhvert, men det var å få opp hardheten der, foreløpig får jeg ikke noe fornuftig ut av vanntesten, men har to mineralsteiner der og tilfører et bittelite dryss i vannet ved vannskifte.


SÅ har jeg fått ei rot til å ha i 110literen, men det var å få den til å synke.. Den ble tyngre av å ligge i vann ett døgn men ikke tung nok. Så tror jeg skal finne noe som kan holde den nede.. Hmm.
Syrefaste skruer og sugekopper! Det har jeg på nesten alle mine store røtter, da er det mye lettere å få de til å stå akkurat slik man vil også
Lurt! Det skal jeg se etter

Idag fant jeg alle rekene gjemt sammen i en haug bak myggnetting-mosen, og den ene som turte å stikke snuten frem fikk seg et bitt av en freidig guppy. Makan. Så jeg fikk lurt ut yngelet som foreløpig står i en liten plastkopp. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det, jeg vil jo ikke ha de! Så jeg får vel putte de i 110literen og bare se om de vokser eller noe.. ser for meg at den stormunna værålen kanskje vil smake på de men jeg får bare la naturen gå sin gang ellernoe. Jeg har ikke hjerte til å ta livet av de heller :p

ihvertfall så strakte eplesneglen ut alt av antenner eller hva jeg skal kalle det igjen, herlig.
Igår bestilte jeg litt småtterier, blant annet et sånn luftdrevet filter til femlitern, og schego luftpumpe til. Håper dette blir bra, da kan jeg nemlig gi Peter Jöback det gamle filteret tilbake, så han slipper å leve i malstrømmen han lever i nå, haha.

Og idag tok jeg et vannbytte i alle karene, litt forsinket men pyttsann. Luket bort masse sessiliflora, herre.. litt kjedelig at det blir så tomt men så kommer de sikkert finere tilbake igjen. ikke har jeg noe sted å gjøre av det jeg luker bort, så idag måtte det gå i søpla.

Røsket opp noen gamle råtne røtter også av bunten, de har vel stått vel og lenge neddi der så de var ganske harvet. Så nå kommer det gassbobler opp imellom, veldig pent, haha! Kom tilogmed bobler ut av filterpumpa, så de har vel vært på runde før de steg ti overflaten.

Bestilte også den derre plante jeg hadde så lyst på, eh, hygrophila salicifolia. får håpe den trives! Er spent på om den blir pen sammen med sessilifloraen og de brune cryptocorynene. Håper den blir høøøy og fin, kommer godt med når jeg ska fikse den roten oppi der. (med tanken på sånn overgrodd look)

OG javamosen jeg festet på myggnettingen i aquaboxen, woppii så fin den blir! Har aldri fått til javamose,den nekter å samarbeide på kokosnøtter, stein og røtter. Men nå begynner den å bli skikkelig fyldig og brer seg utover

Når jeg får orken over meg skal jeg bytte ut litt av filteret i 54litern med litt kullfilter, for vannet der er litt gult pga roten. Og prøøøver å vente i tålmod på at blomstene der skal sette fart og overgro bunnen, men hmrf..
Blehh fant en død metallcory i 54literen idag, den lå under varmekolben så enten har den satt seg fast eller så har den bare havnet der via strømmen. Den andre metallpansern var også litt bleik men den fikk faderlig fart på seg (plasket i overflaten og herjet på) da jeg satt ned ei ny rot i karet og skviset litt filtergugge (skulle bytte ut litt med kullfilter for å prøve å få bukt med tevann fargen haha) selv syns jeg det er litt staselig med farget vann men vet ikke om plantene får nok lys av det så da prøver jeg heller å få klart vann.

to av rødmunnene var bleike idag, den ene er alltid bleik da den er litt gammel men den oppførte seg litt rart idag og igår.. holdt seg litt unna flokken i støytene. Den andre var heller ikke så fart i, fant den stående i ro under en plante.

Lot de være en stund (hadde akkurat slått på lyset) og da jeg kom tilbake var alle i full vigør, og den sistnevnte hadde fått tilbake litt av fargen. Snakker om å bekymre seg, men jeg er glad i rødmunnene mine.

Resten av gjengen har fått skikkelig rødfarge etter at jeg tok bort de plantene i bakgrunnen, som bare mesket seg med plass og kvalte cryptocorynene mine. Men har faktisk merket at et par stengler hos cryptoplantene mine begynner å smelte vekk. Foreløpig er det bare de aller eldste,største bladene så jeg lever i troen på at det er normalt, haha

bilde 1: rødmunner med eldsten i bakgrunnen
bilde 2: to glade rødmunner
bidle 3: den som bare ville gjemme seg
Idag har jeg gått til innkjøp av fem otocinclus affinis, og jeg ble så sjarmert jeg måtte sette meg med laptopen foran akvariet, haha. De går i 54literen med te-vann farge, og nå er det tre røtter som ligger og farger og godgjører seg. Har aldri fått sett skikkelig adferd på de! I starten fant de seg en vegg å henge på ei stund, titte litt rundt.. så fikk de skikkelig fart på seg, stimer rundt og rundt og opp og ned glasset, plasket i overflaten, og den stakkars metallpansermallen som ikke har noen artsfrender, har vel litt identitetskrise for den slenger seg med i farten, istad suste den rundt med fem ottoer på slep hahah, så nusselig.

Har ikke sjekket verdiene her på en stund nå så skal se hva Ph ligger på. Filterer er jo krystet og slikt så der burde det være i orden men har vært litt slapp med slamsuging her i det siste da jeg prøver å få den bunnplanten til å spre seg uten å herje for mye med de.. men det ser litt tafatt ut. Tror de trenger mer lys enn det de får. Jaja, skal flytte noen over til 110literen og se om de trives der også.

Så nå driver jeg og leter etter planter som vokser fort og høyt selv om de ikke har det beste av lysforhold.

Og da jeg satte ned den tredje roten idag så fikk leopardcoryene noen gjemmesteder, og da var det ikke så kjempefarlig lengre, så nå tør de også å røre på seg.

Mine hoppei-ottoer stimer også sammen med habrosus-coryene. Er så søte atte ;D
Hahah ntååå så koselig! Habrosus det er en pygmecory er det ikke? De er jo så innmarii søte
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap