Mine akvarium (side 8)

Nå har jeg kastet ALT av fiskemat i huset, foruten om maten til kampfisken, da denne er forholdsvis ny. Kjøpte inn en liten boks med flakfor, og maten som var ny-innkjøpt for litt siden, ble da fryst ned i porsjoner.

Har en teori om at det er maten som lager bga alger i 110literen! Søkte litt rundt her for en stund siden og så at det var flere om hadde nevnt dette med at dårlig fòr ga bga alger rimelig kjapt, og det kan forklare plasseringen av bga algene. Det blir liggende som et slør på noe av sessilifloraen og som små tilfeldige flekker på sanden.

I tillegg matet jeg med sammet foret i 54 literen men de to ensomme kardinalene der fikk ikke i seg alt for det havnet i klasen med noe anubias som flyter rundt.. og dagen etterpå var det en klump med bga alger der maten hadde ligget, og jeg har ikke hatt bga i 54litern før!

Har vært kjempedårlig med 5literen med reker i det siste, nesten så eg ikke tør ta vannprøver der!! FYSJ burde skjemmes! Så to eller tre reker der igår (av eh .. ni eller sju!) - men sandsnegler lever i beste velgående der så forhåpentligvis er det ikke så alt for ille..


Cryptocorynen i 110literen er suuuur på meg, flyttet litt på den for noen uker siden og nå smelter det unna!! Argh, annen hver dag nesten er det en stilk som bare er knappe skyggen igjen av.. MEN så kommer den også med mange nye skudd og disse vokser utrolig fort, så det er vel kanskje bare en periode den fornyer seg på ellernoe.

Stakkars kampfisken har også fått et lite hull i halen sin! Stakkars kar! Ser ikke ut som han er så brydd av det, og ikke er det noen skarpe kanter som jeg vet om. Noen ganger ser jeg han står og koser seg på varmekolben så kanskje det er denne som har skoldet han litt. Hmm.
Haha uff jeg burde virkelig skamme meg angående 5literen. Jeg gjør det også forsåvidt! Så fire eller fem reker der for noen dager siden nå, - så SÅ mange har vel ikke gått hemmat.. men nå ser jeg knappe to stk. Enten har de bare fordypet seg i mosenettet som er blitt ganske bra, eller så er det sandsneglene som jafser innpå før jeg får snudd meg, for jeg finner ingen reker det ikke er liv i! Hmm. Men ja, må ta meg i nakken her altså. Skammelig! Om flere går hemmat nå så satser jeg heller på bare litt planter istede, kanskje bygger opp med litt stein og kork ellernoe! og flyteplanter

Har bare littegrann bga igjen i 110literen, og det er forflytter seg hver gang jeg roter og herjer. Sessilifloraen er blitt så stygg og den vokser så sakte, så jeg skal gjødsle litt mer. Har også luket og røsket opp noen gamle røtter. Så det var skrevet et sted at de noen ganger måtte "skiftes ut" for de ble ødelagte i bunnen. De vokser, det gjør de..men de stagnerer litt. Cryptocorynen er ikke sur på meg lengre, så nå ser de veldig fine ut!

Var redd Jöback hadde fått finneråte ellernoe, (det lille hullet han hadde revnet helt ut i finnen!) så han går på Esha-kur. Halen ser litt stusselig ut men han virker eller OK. Enten det er finneråte eller ikke så vil vel Esha hjelpe på sår-helingen.

Har bestilt eikebark-ekstrakt til 54literen, gleder meg til å få litt surere vann der. I håp om at fiskene får det optimalt. Og snaaaaart blir det vel venner på kardinalene, haha. Skal legge ut bilder av karet imorra når batteriet til kameraet er i vigør igjen.

haha jeg har foresten sett at de fleste sandsneglene i 54literen er ensfarget mens mange av de i 5literen er stripete. Hm. Lurer på hva de fleste i 110literen er. :'D
Fant ei rot jeg så monn i, og etter litt hardtenking fant eg ut eg for å få den slik jeg ville, måtte jeg støtte opp med ei annen rot (etter å prøve å vekte den ned med stein og greier) og resultatet ble jeg veldiiiig fornøyd med! Nå får jeg snart Egeria densa i posten, og etterhvert skal jeg surre litt mose rundt roten, selv om den er likeså fin uten!

rødmunnene var litt småredd den store roten, men det var en som turte å ta en hel runde runt den så nå står de og egger hverande til å prøve
Halvdan Sivertsen liker å teste ut fine steder å ligge.
Hehe ja finurlig sak han der! :')


Tok bort den svarte søppelsekken bak 54literen, til fordel for papp-platene jeg brukte bak 110literen.(der bytta jeg tilbake til svart filt) - malte den svarte pappen litt mørkerød (men lot litt svart være igjen) - ser litt ut som en slags blodrød..solnedgang-aktig greie ellernoe.

Dette var to dagersiden og en av plantene har skutt i været siden da. Vil tippe mellom 5 -10 cm.. ellers har den bare stått der og grodd jevnt og trutt (var en ukjent plante som havnet der via noen andre planter, men jeg stakk den bare neddi sanden)

de andre plantene fikk også et boost men den var helt merkelig.. lurer på om det var bare at plastsekken stjal noe va lyset, eller om det er rødfargen som påvirker. Humm.
Har mørklagt 54literen og 22literen de siste dagene, det var litt stygge alger i 54literen, og 22literen har jeg flyttet på til et sted det ikke var mange nok kontakter - så idag når jeg tok vannbytte (noen dager for sent pga maling av stue og soverom, for et styyyr!) ser jeg at det mest sannssynlig mangler en otto. fire av fem suser rundt og spiser av ny-innkjøpt mat, me det mangler en femte.. ser ikke noe levninger noe sted, og heller ingen uvanlige sand-snegle klynger, så da har den enten gjemt seg veldig godt eller så er er det noen som har forsynt seg av den. ergelig at disse ottoene er litt svake men det visste jeg jo fra før av.

vasspesten gror så det spruter, får ikke snudd meg før den har har tatt helt overhånd - luksusproblem! for en herlig plante, har ikke sett maken til fart!
Fikk endelig tatt vannbytte på 110literen idag, neste en uke for sent, fysj! Men skal ta rundt 5 -10 liter hver dag nå framover til litt over helga for å være sikker.

Fikk byttet fra biltema sand til coop kattesand i 5 literen, hvor det nå bare bor litt sandsnegler og pestsnegler. Pga støv er det ikke så mye å se men jeg liker det lille jeg ser, hehe.

Har en ekkel følelse av at det er noe rart med kampfisken. Ser vel helt ok ut fysisk vil jeg tro, men jeg syns han ser litt stusselig... det er som om han ligger neddi sanden med magen litt, svømmer rundt litt, så ligger han litt neddi sanden igjen. Hmm, klarer ikke helt sette fingeren på det men det er var bare litt uvant. Kan jo være ingenting også..

finner fortsatt bare 4 ottoer så noe der har skjedd i mørket :-0
akk og ve, halvdan sivertsen, værålen, fant jeg død idag, fremst i karet! Han var live igår, for jeg var og tittet på karet men jeg hadde ikke lysene på igår. Om det er fordi han har vært død, vet jeg ikke men han var gul og blå i kroppen.. på den ene siden ihvertfall (måtte dytte eplesneglen vekk fra han, ivrig!) :\ - testet for nitritt men ikke noe utslag - men tok et lite vannbytte uansett. rødmunnene er røde og glade, vinklene er nyskjerrige som vanlig. vet ikke hvor lenge ålen har vært død men det var ikke kommet noen sandsnegler til åstedet enda, og de er ellers veldig raske!

har merket at han ikke har lagt noe på seg på flere måneder, og selv med iherdig mating så har han aldri blitt tjukk rundt kroppen. (slik jeg ser de på bildene) har blant annet gjemt unna mygglarver inni buskene hvor rødmunnene sjeldent leter, foret med agurk og erter jevnt.. samt håndmatet når jeg hadde slike rekepelletsgreier.
Uff.. så nå vurderer jeg om jeg skal gjøre vannet surer og sette tilbake coryene. spørs om eplesnegleplanene fungerer da med surt vann, men nå har jeg jo bgaen under kontroll, så kanskje jeg fjerner mineralsteinene og gjør vannet litt surt slik at jeg kan ha coryene der..

men så vil jeg jo heller ikke overbelaste 110literen. 12 vinkeltetraer, 6 (forhåpentligvis kanskje 10 eller 12 endag) rødmunner, så kanskje en stim corydoras aeneus (eventuelt trilier).. kan vel ikke være for mye for filteret?

oi oi oi, stingray pumpa i 22litern har tatt kvelden, enten idag eller kanskje igår. Muligens også i overgår, men ejg mener jeg tok et stort vannbytte da og jeg er ganske sikker på at jeg hørte pumpa harke bittelitt da (fordi jeg skvulpet med vannet og det drog litt luft) - måtte ta den ut og teste i ei bøtte, null reaksjon! Jaja, nå har jeg jo heldigvis kjøpt et nytt akvarium til kampfisken, som jeg skal hente imorra - og det er jo pumpe med!

Men så svak som han har vært i det siste så er det jo veldig ulurt at han har svømt rundt i et lite akvarium hvor pumpa har stagnert, hyyyyl! Får bare se det ann... tar han kvelden blir det vel noe mikrofrisk endag. Stakkars lille pjokk, han er jo så liten!
Igår kom den nye boplassen til kampfisken i hus, og det var en fryd for øyet! Resun-akvariet hadde lenge gått meg på nervene, så det var deilig å få bytte det ut.

Kampfisken dog er fortsatt veldig slapp og klarer ikke svømme skikkelig. Synes virkelig synd i han, og det er vanskelig å vite om han pines... men jeg håper inderlig ikke det! Stakkars gutt

Der hadde lille Peter Jöback tatt kvelden. Både jeg og søstera mi har holdt oppsyn med han i de siste dagene, og synet ble bare mer og mer ukoselig. Hadde jo ikke forutsett noe annet utfall, men trist alikevel.
Coryene leker og flørter ved første anledning. Når jeg slår på lyset, når jeg stikker handa neddi og holder på meg noe, når jeg fanger fisk osv.. så blir de helt yre og amorøse. Men finner ingen egg, og de kommer liksom ikke lengre enn denne leken, som jeg ser ihvertfall. Argh! Hadde jo vært spennende å fått prøvd seg på litt cory yngel.

Rødmunnstetraene ble solgt for noen dager siden. De har nå kommet til en annen rødmunnstim og skal visstnok trives godt! Så skal jeg selv ha kardinaler i 110literen tror jeg. Og mikrofisk i 54literen. Er veldig ubestemt. Vil jo at kardinalene skal trives så 54 liter blir litt lite - men samtidig vil jeg ikke overbefolke(fiske?) 110literen. Der går det jo nå fem coryer og 12 vinkeltetra.

Foresten tror jeg to av vinklene har fått sopp på finnene sine! Må se det litt ann, de har sikkert kjempet litt for hardt om maten, og det ser ikke så loddent ut men jeg ser at de har fått seg hakk i finnene, så det er nok et sår ihvertfall.

Nå har jeg jo også tatt mange vannskift i disse dager så forhåpentligvis vil det gro fint til og ikke bli et sopp-mas!
Hei
Hei,en veldig fin side du har,og vakre akvarier,håper att katten fikk mat også,måtte le litt når du var inne i munnen på katten,skal følge med denne posten her videre
Hehe, takktak så koselig

Noen bilder fra 110literen idag. Har satt vasspesten i ett hjørne, så får den bare herje fritt der om den vil.

har du råd om noen planter som vokser raskt,og hva gjør man når man får får mange panser maller,dem formerer seg noe voldsomt
Vasspesten (egeria densa) vokser utrolig fort! Den skyter i været, men denne stjeler utrolig mye lys også, det blir fort veldig mørkt i akvarie når man har denne. Limnophila sessiliflora vokser også kjapt (det er disse jeg har i karet mitt på bildet) - men ellers ehmm, Echinodorus plantene vokser også kjapt trooor jeg, bare søk her i basen så finner du maaange varianter
Da har jeg skaffet meg hobbyplate/hylleplate, men den var da unektelig litt tynn? Den ser da sterk ut forsåvidt og skal jo stå oppå noe, men jeg må si jeg stusset litt først, hehe. Så imorgen bærer det til fargehandelen neddi gata og hører etter bivoks, hååper det ikke koster skjorta altså. Nå står lecaen og venter på å bli børstet av litt skitt før de kommer inn på rommet mitt.
Så fint det er i akvariet ditt, de plantene dine strutter jo friskhet og grønnfarge! Hvilken type gjødning bruker du?
Har satt det opp slik jeg kunne tenkt meg å ha det. Først vurderte jeg bare to leca blokker men da ble det litt for lavt. Tanken var jo at jeg skulle kunne se det fra sengen osv.. så da må det jo litt høyere. Syns lecasteinen til høyre står litt ulent... dvs de vipper litt lettere når jeg dytter i de. (slik en bord men en fot som er kortere enn de andre) men det er veldig minimalt, så håper det går bra... Hobbyplaten ligger også og "vipper litt" - må være noen steiner som stikker ut og kanskje gjør det slik. Vil tro disse vil presses ned når akvariet kommer oppå platen? Skal se om jeg kan slå inn kroker i platen så jeg kan henge opp en sånn gardin-tråd, hmm. (så jeg kan henge noe foran lecasteinene)
Den platen fremst i bildet, så tykk trodde jeg hobbyplatene skulle være.


Marita: Hmm, jeg bruker den flytende fra Tetra og sånne tabletter fra Tetra (Tetra Crypto)
Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif Hovland
Reklame for plussmedlemskap