Noen spørsmål ang isopor

Hei!
Skal lage en bakgrunn i skifer, og tenkte først å ha plexiglass/glass plate som jeg limer skiferen på, og limer platen inni akvarie på bak-glasset. Men jeg så noen som snakker om at de her "herdet" isopor og bruker som diverse. Er dette et alternativ til å kunne holde stein slik jeg vil glassset skal? Altså pålimt og deretter limt inni akvariet. Eller vil det bli for svakt og myldre ihop slik at skiferen ramlet fram? Hvordan går man frem for å herde/varmebehandle? isopor? Har en handy pappa som jobber hvor han kan få tak i rare verktøy så sånn sett er det ikke noe problem, men må vite om det er mulig, haha. Regner med isoporen, selv i hard form er lettere enn ei glassplate. og kan isoporen være tynn da eller må den være rimelig tykk, for akvariet mitt er 110 liter og ikke så mye dybde i
Jeg har isopor mellom glass og skifer i malawi-karet, bare som støtte mot glasset riktignok, men..
Isoporen jeg har brukt er den typen man bruker til å legge i våtrom, den er lys rosa og mer hardpakket enn vanlig isopor. Mye lettere å skjære i og det er ikke nødvendig å varmebehandle siden den ikke smuldrer. Man får kjøpt en stor plate i byggevare butikker for under hundrelappen.
Jeg brukte akvastabil silikon for å feste det og det sitter overraskende hardt fast i glasset, så kanskje det skulle gå å feste hele stein....?
God idè da, skulle ønske jeg hadde tenkt på det da jeg satte karet opp, jeg hadde tatt sjansen på å prøve
ahh genialt, jah har sett sånn isopor før et sted så vet hvordan du mener! men er ikke den ganske tykk? vil den alikevel holde skifern om jeg gjør den tynnerere? (tror ikke jeg trenger så mye mer enn tre skiferplater, og jeg har plukket med meg de aller tynneste platene jeg fant hah)
Platen jeg kjøpte var ca. 5 cm. tykk så jeg delte den.
Brukte biter på ca. 1 cm. tykkelse.
Du får oppdatere etter hvert, blir spennende å høre hvordan det går
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap