Gh/kh dråpetest blir ikke rød/blå først?

Jeg har et sånn sett med TetraTest for NO2,KH, GH og PH, og idag testet jeg et lite akvarie jeg har.
pH fikk jeg ca 6 - 6.5,
NO2 var på "gul" i skjemaet (0.3mg/l)

Ifølge vanntest artikkelen her skal KH gå fra blå på første dråpe, så skifte til gul. Min var vel blank etter første dråpe, så gul etter andre dråpe. Regner med det vil si den ligger på 1 eller 2? Men hvorfor blir den ikke blå først?

Samme med GH, første dråpe ble den ikke rød, men den ble grønn ved andre dråpe dråpe, og enda mer grønn ved neste dråpe igjen.

Hadde ikke noe spesielle mistanker om akvariet, men ville egentlig bare teste ut settet.. men er det noe galt med at den ikke fikk farge først som forandret seg? :\
Det er vanskelig å se fargen fra én dråpe. Hvis du har veldig bløtt vann, får du derfor ikke helt nøyaktige resultater av å bruke dråpetester. Spesielt hvis hardheten ligger mellom 0 og 2. Med en hardhet på 0 blir KH-testen gul allerede ved første dråpe.
Okei, men hva vil det si i praksis? Finnes det andre måter jeg kan måle det på uten dråper?
Om jeg hever KH så øker vel PHen og, og noe veldig mye mer enn 7 kan den vel ikke være? Finnes det noe faresone for KH?

(spør ikke for å kverulere altså, jeg har bare liiite peiling på slikt)
prøv å doble mengden vann, og regne hver dråpe som 0,5 dH, det kan gi deg litt mer synlige resultater. Har du en pH som ligger rundt 7 eller lavere så er ofte KH svært lav, og det er ingen stor fare i det. Om du har en noen lunde høy pH kan en lav KH skape problemer.
Ah, fatter. Ska teste igjen om noen dager og se om det er stabilt, og da prøve metoden du nevnte. Trenger ikke bekymre meg da ihvertfall så lenge pHen ikke er høy da med andre ord. Bare syns det var litt pussig at det ikke ble den "første dråpen" fargen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap