Brun eddik for å senke ph=tragedie...?

Har lest at blank 7% eddik kan brukast for å senke ph, og at dette fungerar strålande for dei fleste.
Vel, i eit blondt øyeblikk for eit par dagar sidan så tenkte eg at her skal ph`n ned. Henta mi BRUNE eddik flaske med 7% eddik (tenkte at eddik er eddik...) og helte nokre "slurkar" i 63l rekeakvarie (som for tida kun har sandsneglar i seg). Lot dette stå og godgjere seg ei stund og lot filteret få fordelt det utover. Målte så ph og joda, den var gått ned frå 7,5 til 6,5, suksess!

Ivrig etter å få senka ph`n i 180l akvariet mitt med kardinaltetra, corydoras, kongo tetra og amano reker så tok eg med flaska ned og helte nokre slurkar oppi der også. Venta ei stund og målte så ph, samme suksessen! Ned frå ph 8 til rundt ph 6,5 - 7.
Så gjorde eg litt reint i akvariet, klaska oppi litt flytande plantegjødsel til dei nyplanta plantane og tok kveld. Neste dag skulle eg fòre i akvariet, og kva møter meg? Jo 3 av 4 døde amanoreker, 1 død kardinaltetra og resten av fiskane hadde det tydelig ikkje bra. I tillegg var vatnet grått og fælt. Det vart slått full krisealarm i huset!

Den siste amanoreka som var slapp, men i live, vart fiska kjapt over i ei bøtte med reint, friskt vatn. Ein kardinaltetra som var så slapp at eg kunne fiske den opp med handa vart også putta over i vassbøtta med amanoreka. Dei andre fiskane vart nøye fulgt med medan eg skifta så raskt som mulig ut 80% av vatnet. Så vart amanoreka og fisken putta tilbake til dei andre.

Det eg lurar på er om dette er den brune eddiken sin skuld (i tillegg til tullete tilføring-rett-i-akvariet- framgangsmåte frå meg...), om plantegjødselen kan ha slått ut uheldig eller kva anna dette kan ha vore? Kan ph-fallet ha blitt for stort og for brått? Kan legge til at rekeakvariet også vart grått dagen etterpå, der skifta eg 50% vatn.
Det eg har komme på i ettertid er at eg også presterte å skrubbe to store steinar fri for alger med neglebørsta på kjøkkenet...den har sikkert hatt såpe i seg (skal det være blondt øyeblikk, så skal der være skikkelig blondt også!). Steinane tok eg ut i går etter å ha bytta 50% av vatnet siden fiskane ikkje såg bra ut i går heller. I dag har eg skifta ca. 1/3 av vatnet og fiskane virkar mykje meir normale (heldigvis).

Kan eg forresten ha tatt knekken på filterbakteriar også i dette stuntet mitt...? På grunn av alt styret har eg ikkje rukke å fått måle verdiane skikkelig dei siste dagane, men skal ta ein grundig testing i morgon før evt. vatnbytte og sjå tilstanden.
Og, ja, eg trenger ikkje å høyre at eg var dum, for det veit eg så inderlig godt... *sukk*
Først og fremst: Stakkars, stakkars deg!!! Har akkurat kommet ufortjent heldig unna en spenstig øvelse der jeg brukte samme kopp i akvariet som jeg hadde brukt til målebeger for å lage såpebobler - glyserol og oppvasksåpe. Så skummet, raskt vannskift, ufattelige mengder selvbebreidelser...

Nå er jeg ikke akkurat noen eddikekspert, men mener at hovedforskjellen på hvit og brun eddik er fargen, og at det antagelig er sukkerkulør de bruker. Har bare hvit eddik her, så jeg får ikke lest innholdsfortegnelse. Sukkerkulør er infusoriemat tipper jeg, derfor grått vann, og ingen god forklaring på dødsfallene.

Men å minske pH fra 8 til 6,5 i en rask håndvendig - det er nok ikke helt fremgangsmåten. Har selv senket pH med eikebarkekstrakt fra 8 til 7, det foregikk over flere dager, etter bl a å ha lest denne tråden. Krysser fingrene for at din raske reaksjon med solide vannskift redder det meste.

Fæl lærepenge :o(
Så vidt jeg vet er det ingen ekle stoffer i brun edikk, men jeg har aldri brukt det selv, så ikke stol for mye på det. Men vanlig blank edikk er ikke farlig. Er det sukkerkulør så kan sukkeret utgjøre en større andel med store molekyler i vannet, noe som kan gi et høyere osmotisk press på fisken.n. Men det skal mye sukke rtil for noe slikt tror jeg:-/

Det største problemet vil jeg tro er den brå senkingen. Vannverdier MÅ endres langsomt, slik at fisken får tid til å tilpasse seg. En endring i vannverdiene legger et stort press på fiskens veskebalanse og hvordan den regulerer dette, og er en av de store grunnene til at du skal bruke tid når du skal slippe nye fisk ut i akvariet, akkurat det samme som skjer da som når du endrer pH,
Du kan kjøpe eikebarkekstrakt i 3-litersdunker, og da er det ikke så veldig dyrt. Eikebarkekstrakt er velegnet til å senke pH i akvarium.

Jeg tror eddiksyre reagerer med masse andre stoffer, og danner andre stoffer som man ikke har så god oversikt over, og som uansett gjør eddiksyren mindre egnet til å senke pH.
Kampfisk
Jeg tror eddiksyre reagerer med masse andre stoffer, og danner andre stoffer som man ikke har så god oversikt over, og som uansett gjør eddiksyren mindre egnet til å senke pH.

Da tror du mye rart. Etter å ha mistet sitt H atom for å skape surt vann så er det bare acetat igjen. Acetat er et svært vanlig molekyl, og mye brukt av de fleste levende organismer, særlig viktig som hjelpestoff for flere cofaktorer i enzymreaksjoner. Helt ufarlig, og ikkeveldig reaktivt.

Eikebarkekstrakt derimot, består av alt mulig rart, særlig slående er det at vi faktisk ikke vet hvilke syrer som er der, og dermed kan si svært lite om hvordan biproduktene oppfører seg. Hva får deg til å mene at garvesyrer og mengder av ting vi ikke en gang vet hva er bombesikkert er bedre og mer ufarlig enn eddik?
siande
Hva får deg til å mene at garvesyrer og mengder av ting vi ikke en gang vet hva er bombesikkert er bedre og mer ufarlig enn eddik?

Det at akvarister bruker eikebarkekstrakt til å senke pH, og stort sett virker veldig fornøyd med det, mens akvarister som bruker eddik synes å bli en smule mindre fornøyde?
Merkelig, siden jeg ikke har hørt om problemer fra de som bruker vanlig blank eddik på normalt vis? Flere som gjør det vettu, deriblant meg. Eneste som er et problem med eddik er at du ikke får pH spesielt mye lavere enn 6-6,5 , noe som jo ikke passer alle.

Det er greit å ikke uttale seg for mye om kjemien til stoffer uten å kunne kjemien...
siande
Det er greit å ikke uttale seg for mye om kjemien til stoffer uten å kunne kjemien...

eller..

Det er greit å ikke uttale seg for mye om kjemien til stoffer uten å vite hva stoffene faktisk er......
Jeg har lite erfaring med kjemi, men synes siande sitt resonement høres fornuftig ut.
Er det noen som har erfaringer iforhold til mengde eddik?

Jeg har 7.4 i ph i mitt 120l akvarie, og skulle gjerne senket denne til 6.5. Jeg har god tid, og vil gjøre dette riktig.

Hvilke mengder ville dere anbefalt f.eks daglig/ukentlig for å senke ph sakte men sikkert? Er forøvrig et godt beplantet kar med en stor rot i.
Inaktiv bruker
Noen slurker eddikk rett i akvariet? :P Ja, hva hadde du ventet deg, egentlig?

Før eddikken engang ble blandet skikkelig så kunne fiskene/rekene ha fått dette i/på seg og dødd med en gang.

Det andre er et rask ph-fall som dreper både fisk og reker temmelig kjapt. Husk at ph-fall alltid er verre enn å høyne ph, de fleste fisker/reker tåler å få høyere ph raskt, men ikke senket like raskt.

Vil du virkelig ha en stabil og lav ph anbefaler jeg magroverøtter eller mopanirøtter i akvariet....

Jeg styrer unna alt annet, bruker kun røtter i mine akvarier, for å senke ph-verdi.

Eddikk bruker jeg kun på tomme akvarier, når de skal rengjøres for alger feks. og da bruker jeg 37% eddikk og skyller veldig godt. Jeg bruker også 37% eddikk på dekkglass, og skyller veldig godt før jeg tørker godt og setter det tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap