Hvor lenge kan fiskene gå i en balje med brusestein?

Jeg skal ta ut alt av akvarie og sette inn ny sand og bakgrunn, og forhåpentligvis få det ferdig før nattskiftet mitt, haha - men jeg lurer på hvor lenge kan jeg ha fiskene i en bøtte eller balje med brusestein, og vannbytte nå og da? Har brusestein noe å si? Vet de overlevde uten strøm i 15 timer, men det var bare på hekta og da hadde ingen tatt vannbytter,men da hadde de nærmere hundre liter å "å gå på"

Forhåpentligvis er det snakk om noen timer.
I verste fall kan det funke i dagevis.... Tenk kampfisk i 3 litere Ikke det at fiskene nødvendigvis trives, men de kan nok leve ukesvis i en bøtte med luftstein...
I en balje vil du ha nytt vann og bunnlag, og dermed lite avfall i starten, det må få bygge seg opp fra bunnen. Så da får du samme prossessen som i et vanlig akvarie som starter opp fra bunnen.
Hadde du derimot hatt dem i et akvarie i drift men uten filter så ville det hele tiden ligget avfall både på bunnen og i vannet, fiskebæsj og planterester i forskejllig grad av nedbrytning, og giftstoffene vil bli dannet kontinuerlig fra dag 1.
^ jeg tenker å ta vann fra akvariet ettersom jeg skal ha samme vann opp igjen, eller ihvertfall minst halvparten av det. i tillegg kan jeg vel legge en dott med filtevatt oppi, men det var om de klarte seg uten sirkulasjon og bare bobler ? KAN vel putte oppi pumpa og men den er litt lunefull så jeg ville helst latt den stå oppi akvariet
De klarer seg nok helt fint uten sirkulasjon. Særlig når du har luftpumpe slik at de får litt høyere diffusjon av oksygen.
Men, har du tatt med i beregningen at om du putter ditt invendige filter i bøtta så vil bakteriefloraen overleve, mens om du lar den stå ubrukt i 15 timer vil det nok ikke være mye levende bakterier igjen...
^ Jeg tror det gikk greit, det ble bare fire, fem timer uansett. Eller, foreløpig helt greit ihvertfall. Gjenstår vel å se om alle overlever. Fiskene svømmer rundt og har fått tilbake litt av farge og spenst, haha. Bare synd katten stakk av gårde med to kileflekker i et ubevoktet øyeblikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap