Innavl på fisk

jeg lurer litt på hvor stor innavl fisker klarer før de får for mye defekter,blir svake osv?
jeg ser jo hvor dårlig kvalitet det er på visse guppyer osv...

Hvordan er innavl på L-046?blir ikke det et problem når man ikke kan importere nye linjer fra naturen?

(jeg har selv oppdrett på rasekatt,devon rex og vi importerer mye fra utlandet og skyr innavl).

Håper dette kan bli en intr diskusjon
Tanken min er at innavl er en styggedom uansett art, fisk, katt osv.

Selv om vi ikke ser innavlsdepresjon direkte med skavanker, så gir det utslag i saktere vekst, mindre motstand mot sykdom og økt dødelighet. Dette gjelder husdyr, men arvelovene gjelder jo for fisk også.

Innavl bør unngåes !
Dette var jo et litt spennende tema jeg har lurt litt på selv. En katt får kansje 5 unger i et kull. Det hadde vært krise om d ble avlet mellom søsknene, hvis det er biologisk mulig i det hele tatt. Fisker kan være 50 i et kull. Er det like ille? Forstår at det er ille også.

Har ett eksempel der det ble puttet 30-40 fisk i et tomt fjellvann for 80 år siden. Der lever det masse fisk i dag som folk fisker på hver sesong. Den ser helt fin ut. Hvordan går det ann?
katter tåler kusine parringer osv,men man må alltid parre ut i 0% neste generasjon (men vi driver ikke med innavl,eller linjeavl som de kaller det).Katter tåler ikke innavl så godt flere generasjoner etter hverandre,innavl kan vises på gemytt,helse osv..Kaniner tåler innavl bedre (selv om det ikke bra).

lurer på om fisker tåler det enda bedre?
det var jo et bra eksempel med det fiskene som ble sluppet ut for 80 år siden...det MÅ jo være masse innsavl..
Det kommer vel litt ann på antallet man starter med, er min første tanke.

Med en katt starter du med et par, samme mor, samme far.
Med mange fisk starter du med en stim, og hvem som er far er temmelig vanskelig å fastslå, enten de legger egg eller føder levende unger. Og hvillken mor det var som la eggene vil jo også variere fra gang til gang. En eggleggende stim kan til og med få flere ulike fedre på en egglegging. Dette vil gi en mye større genetisk varians. På flere ledd vil jo sannsynligheten for innavl øke, men den er på langt nær like dramatisk som for en kattefamilie. Detter er jo en av grunnene til at VF fisk er så ettertraktet, siden de kan gi nytt blod inn i en stim som kanskje begynner å bli litt vel begrenset genetisk sett.

Når biologene setter ut fisk i elver og vann forholder de seg til tabeller så vidt jeg vet, så så stor vannmasse, så så mye fisk for å få en bærekraftig stim. Ja, den genetiske variasjonen vil bli noe smal, men på ingen måte innenfor det man kaller innavl.

Hvordan dette blir på fisk som er mer pardannende vet jeg ikke, men jeg har ikke vært ute for akvariefisk med stamtavle noen gang (men jeg vil ikke bli overrasket om det finnes, f.eks på noe koi?). Jeg tenker nok at seriøse oppdrettere, og sikkert mye av faglitteraturen tar innavl og genetisk variasjon grundig for seg, så om du leter litt i litteraturen er det nok rikelig å finne
Innavel er fy uansett vesen. Men er nok ikke så "ille" på fisk, da de får ganske mange egg, og en del yngel stryker med under oppveksten.
I dette vannet som ble nevnt, vil jeg tro at fiskene har skapt noen stimer med fisk, og dermed danner flere linjer med årene. Og det vil også kun de friske og sterke overleve.
Man ser jo oppdrettsvarianter av flere typer fisk, og det er vel hovedsaklig kosmetiske forandringer og mutasjoner som blir avlet frem. Og grunnen til kosmetiske forandringer er vel pga innavel/kryssning.
Har ikke hørt om noen fisk som har endret personlighet/adferd etter innavel. Avlet fisk er generellt tammere, men det er vel pga oppvekst i akvarie. Men vil tro de vil bli sterile med tiden, naturen har sine egene metoder om det går over styr.

Men alle er vel enige om at innavel ikke er noe å trakte etter!


Ang. det fiskevannet, 30-40 individer er såpass mange at, så framt de ikke er i nær slekt, så blir innavlen liten med dette antallet og tilfeldig parringer. Den totale genpoolen er såpass stor at innavlsdepresjon kan unngåes.

Har en gang lært at for å bevare en rase så trengs det 10 ubeslekta hanner, f eks 10 okser som har blitt tappet for sæd. Slik kan de gamle husdyrrasene bevares, selv om antallet dyr er lite.

Alle som ønsker å være seriøse avlere, enten på fisk, katter eller andre dyr, bør tilstrebe å unngå innavl. Punktum. Innavl har en mengde ulemper som ikke nødvendigvis vises på avkommet.

Det er dumt at mange ikke syns at innavl på fisk ikke er så nøye, og kjøper en gruppe fisk fra samme foreldre og lar disse danne par. Så får de yngel, og en gruppe selges til neste person, som også lar fiskene danne par og få yngel. Etter noen sånne runder, så skjer det som har skjedd med guppy, en tidligere sterk og hardfør fisk, men som nå ofte er svakelig på grunn av massiv innavl igjennom mange år.

Så til slutt vil jeg bare si:
Unngå innavl !

:o)
Jeg bare kom på denne tråden når jeg satt og bladde gjennom masteroppgaver lever på institutt for biologi på NTNU de siste årene. Jeg kom over noe slikt som 10 oppgaver skrevet om guppy, innavl og fargeintensitet vs. svekkelser pga. dårligere genpool. Så om noe er nysgjerrige så er det bare å slå opp Mesteparten av oppgavene finnes nok ikke på nett, men det er tilgjengelige på biblioteket.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap