Akvariet lekker

Hei nå lekker karet mitt. Har akva silicon så skal lime det, men problemet er om hvr skal jeg ha fiskene? Har ikke noe mere enn 1 kar så spørsmåle er tåler ca 20 fisk å være i 2 bøtter vann i to døgn? eller er det noen andre forslag?

PS: det haster!
Bøtte er nok det alternativet du har. Ikke superbra, men det er nok det nærmeste du kommer. Har du muligheten så skaff deg noen flere bøtter slik at de ikke må gå så tett på hverandre, og kanskje du klarer å holde filteret i gang slik at bakteriekulturen din klarer seg og du slipper å måtte styre med ny innkjøring. Ikea har noen store plastbokser beregnet på mat som også fungerer til å ha fisk i, noen er vel så store som akvarier.

Har du katt eller hund eller andre skapninger som kan synes fisk i bøtte ser fristende ut så anbefales lokk, bare stikk noen gode hull slik at de får frisk luft, og løft gjerne opp og gi dem litt luft. Alternativ er hånduk, men en smart katt/unge/hund får lett bort slikt. Om du har fisk som hopper litt så kan hånduk være lurt uansett, så de ikek hopper ut av bøtte.
men kan de ikke dø i en bøtte i 2 døgn? bør jeg ha et par luftpumper oppi bøttene? har 2 store scalarer. tror du de klarer seg?
Jeg har fått fisk som har vært transportert i poser i 3 døgn, de var spill levende. En bøtte er luksus sammenlignet med det. Posene fikk stå åpne og luftes en god del, slik at det skulle være rikelig med oksygen, og det ble byttet et glass vann hver dag.

Luftpumpe er bra, men selv uten luftpumpe vil det nok gå fint siden det er kort vei til overflaten og lett for gasser å diffundere.

Det som kan være et problem er stress og avfallsstoffer, men på to dager rekker du ikke å opparbeide noe særlig mye avfallstoffer i giftig form. Bytt litt vann i bøtten(e) etterhvert hvis noe av fisken ser pjusk ut, og pass på god utlufting så burde det gå bra. Det er dårlig plass og lite gjemmesteder så fisken vil nok neppe trives veldig godt, men det er tross alt bare midlertidig. Har du corydoras så vær oppmerksom på at de skiller ut stressgift.

Jeg ville nok ærlig talt bekymret meg mer for filterbakteriene, som jeg allerede har skrevet litt om
Hjertelig takk for svar!
La filter gå i samme bøtte som fiskene. Da berger du filterbakteriene OG fiskene
Wargtass
La filter gå i samme bøtte som fiskene. Da berger du filterbakteriene OG fiskene ;)


Det kommer vel ann på hvor sterk pumpe filteret har. Et akvarie som kan ha scalarer er rimelig stort, og en pumpe som er tilsvarende stor kan nok lage mye storm i vannglass (bøtte). Filleristet fisk er ikke alltid så kjekt:-/
Filterstyrke...
Sant det. Isåfall så kan det jo være muligheter for å dempe filterutstrømmen med en god bit svamp, hvis man har.
Det kan slå ut begge veier. Filteret i et normalt belastet akvarium bruker omtrent like mye oksygen som fiskene bruker tilsammen, så hvis filteret skal stå i samme bøtte som fiskene, bør man i hvert fall forsikre seg om at oksygentilgangen er tilstrekkelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap