Diy led oppgradering

Tenkte bare jeg skulle dele noen ideer til oppgradering av originale armaturer ved hjelp av selvklebende vanntette LED striper.

De leveres i lengder 5 meter og kan klippes. Men for å skjøte dem må du kunne bruke loddebolten. Litt loddetinn, krympestrømper og litt smeltelim så blir resultatet tett og nærmest perfekt.

Stripene jeg har brukt er 7w per meter og har samme lumen per watt som et lysrør. Men fordelen er at alle lumens blir sendt nedover, uten å gå via en reflektor, slik som et lysrør gjør. 3 striper på 1 meter bruker ca 21 watt og skal gi ca 1890 lumen. Fargen jeg har brukt er kaldhvit 6500k.

Det er meget viktig å bruke riktig transformator til disse LEDsene. De må ha DC12v! og trafoen bør være større enn forbruket. Her kjører jeg 30w trafo på 21w LEDs.

Resultatet er tilfedsstillende. Jeg savnet godt lys i front av mitt Juwel Vision 450 og fikk nå fyllt opp det buede dekselet med LEDs. Neste steg er å dekke underdel av originalt armatur med LEDs.
Skal ta et bilde inni akvariet i kveld. Har akkurat byttet vann, så det er litt uklart.
Og til de som tenker - hvorfor ikke bare kjøpe LED lysrør. Fordi 4 lysrør ikke er tilstrekkelig i mitt akvarium og jeg trenger mer lys, men har ikke plass til flere rør. T5 er kanskje et alternativ, men dyr og gir dårligere effekt enn denne enkle løsningen.
Tøft.
Bruker selv blå LED som nattlys i 180 literen min. Flott.
Og vanlig LED over noen småkar under 180literen.

Hvor kjøper du så lange LED? Pris?

Espen
Bare dårlige mobilbilder dette, men her er effekten fra kun 3 striper LEDs. Ingen annen belysning er brukt.

Akvariet er 450 liter og lysstripene sitter helt i front.
Kor bestiller du sånt?? og pris? Webside?
Det er et helt nytt produkt jeg har importert gjennom jobben, dybvik-trading.no. Mening er å selge det med tiden, men først skal det testes litt. Pris kommer på ca 900 kr for en rull med 15 watt per meter, altså dobbelt så sterk som den jeg bruker nå.

Det var ikke meningen å være noen reklametråd dette, bare en headsup for hva som kan gjøres med belysningen.

Etter å ha testet litt det siste døgnet er jeg meget fornøyd allerede. Lyset på dagen er merkbart mye bedre. Fiskenes farge er mye flottere og sand og planter skinner grønt. Spesielt blått og hvitt lyser bra opp på fiskene.
Håper de er like vanntette som de er oppgitt å være, for de har store mengder vann og kondens der de står.

To nye bilder med kun LEDs.
Legg merke til at bakgrunnen ikke lyser opp. Det er natutlig nok fordi lysene er plassert helt forerst i karet.

LED stripene har andre bruksområder også:
Facebook link
Lastet for morroskyld opp video der kun LEDbelysning på 21w er brukt.
<embed src="https://www.youtube.com/v/opXkY4Fqu3w?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap