Fiskedød pga plantegjødsel?

Fant dessverre den ene venusfisken min død i dag morges. Jeg kjøpte 10 stk for litt over to uker siden, og de har vært aktive og vist seg frem for hverandre så godt som hele tiden. Akvariet har vært oppe og gått siden desember/januar, og det er ikke noe nitritt i vannet (testet nettopp). De andre fiskene virker glade og fornøyde, og ingenting tilsier at det er sykdom i karet. Så det jeg lurer på er om synderen kan være sånn kulegjødsel fra JBL? Fant nemlig den døde fisken på bunnen, i noen deler av kulegjødsel, som jeg ikke aner hvordan har kommet opp. Jeg tok kulene oppi karet en måned før det kom fisk i, og sørget for at de var dypt nedi sanden. Kan det ha vært cory'ene som har gravd den frem igjen, og er sånn kulegjødsel i det hele tatt giftig for fisker? Noen andre forslag på hva det kan ha vært? Studerte den døde fisken, og det var ikke tegn på sår, utslett, kuler eller noe annet som skulle tyde på at den var syk.
Plussmedlem
Så lenge det dreier seg om kun én fisk, tror jeg verken det er noen spesiell sykdom eller kulegjødselen din som er skyld i at den døde.
Et faktum vi akvarister må innfinne oss med er at det er en del frafall på fiskene. Vi har noen hjelpemidler og det er tiltak man kan gjøre for å begrense frafallet, men noen vil dø uansett hvor mye man forsøker. Det kan være medfødte feil, stress eller andre usynlige årsaker til at den døde og dermed er det lite eller ingenting vi kan gjøre.

Tror dessuten ikke at JBL lager en kulegjødsel som er giftig for fisk.
Jeg har slike kuler fra JBL, ikke mistet en eneste fisk etter jeg puttet dem i karet (og jeg hadde kulene oppi etter fiskene kom
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap