Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 14)

Et tips er og fore med mark, det spiser de nesten garantert, mark har aldri feilet her i hus. For og få dem over på annet så legger du det sammen med mark som er kuttet i småbiter, i kjøleskapet et par timer, så forer du kun med feks sei som du hadde oppi med marken, da vil seien lukte og smake mark, og de blir lurt. Så mikser du inn litt vanlig sei etterhvert. Etter et par uker forer du kun med vanlig sei. Reke er faktisk greiere og kutte opp i småbiter og ha med marken, jeg starter altid med det.

Her kan du se en film fra mitt 4800 liters kar. https://www.youtube.com/watch?v=b7dNnk8PJis&feature=plcp

Håper det kan inspirere, du kommer til og trenge mye større en det du har i løpet av 6-12 mnd Vil tippe dine burde spist mellom 4 og 6 reker totalt. Du bør ha et kar som er 80cm bredt, minimum.

:)
takk for den, skal prøve med makk vist jeg finner noen, tenkte jeg skulle prøve ut de små brune makkene de seller i dyrebutikke og. de er jo billige... er ikke så sikker på om jeg finner så mye makk urforbi meg, nå som kulda har satt seg. ?!?!?
ellers så spiser de vel 2-3 mysis tabeletter hver. 3 ganger for dagen. det er tydelig tegn på at de har lagt god på seg siden de kom fra peru de henger oppover gasset hver eneste morning å venter ivrig på maten sin.
:)
Holder på med garasjeprosjekte, så da blir det akvarie rom. fikk du ditt store kar laget på stedet?(regner med det) tenkte jeg skulle lage meg en innedam i garasjen, men må få til noe med en glass side slik at man kan se fra siden av og. så neste sommer blir det lite fukt i huset(til fruens store glede) Jeg kjører ofe til stavanger så det hadde vert gøyt å set oppsette ditt på det store karet live!!! (HINT HINT) du har vel laget my selv eller?
Tor Erik Lindøe
Her kan du se en film fra mitt 4800 liters kar

Eg har nok sett denne herlige filmen minst 10 ganger

Hva gjør du når fiskene blir store? Selger dem og starter på nytt med ungfisk? For voksne kan vel ikke leve i et så "lite" kar?
:)
Nei de skal nok ikke leve lenge i en 400l, holder på med garasjeprosjekt med akvarierom, så tenker det blir en fin "garasjedam" til sommeren.
Både jeg og konemor gleder seg til å få litt "akvariedamp" ut av huset.
Litt bedre film : https://www.youtube.com/watch?v=UoYt4PRUufE&feature=plcp

Jeg bor på karmøy og har laget hele karet selv, helt fra scratch Systemet er vel på en 5500liter totalt.. Må vel snart i gang med og kle det inn også, så ser det noe mer presantabelt ut

Om du pratet til meg ang størrelse Donald, så tror jeg nok det skal gå helt greit her hehe..

Har 1 lite rokkebarn som spiser sei og reke også nå, er vel den første som har fått en til og leve opp(så langt hvertfall), har du fått dem på reke og sei så tror jeg de er berget. Ellers så har jeg 2 hystrix rokker i en 720 liter. Fantastisk flott liten rokke.

Må bare komme innom om du er på denne fronten

Spiser rokkene så er de godt på vei, men det blir veldig dyrt om du skal fore med dem type for.
Jeg forer hovedsakelig med frosne reker som jeg kutter opp(fra rimi), og seifilet fra coop,firstprice, euroshoper etc..
Det går ca 300 gram sei til dagen på mine 8 rokker, så godt og stort filter + masse masse vannbytte er essensielt for og holde ting stabilt. Jeg kjører autodryp system her, tømmer en 540 liter nesten til bunns hver dag, og dryper nye 720 liter hver dag(de eksisterende 200 liter går i overrenning til sluk).

Nitrat ligger på 10, selv om jeg forer med 300 gram sei til dagen. TDS på 135 (100 i springen).
Noen bilder av hystrixene og barna. Den ene av barna døde da den hadde blitt bitt en del av de voksne før jeg fant den.
Plussmedlem
F.... Tor Erik, tror jeg må besøke slekta i Skude en dag. For da kjører jeg jo rett forbi deg på veien.... :-p

Hmm, har forresten slekt i Kopervik også når jeg tenker etter....
:)
Hei og takk for den Tor, jeg skal til stavanger i neste måned, så jeg slår på tråden for å se om det kan passe? kjempe bra at du har fått unger på de da. det kan du være stolt av. det går enda mye i mysis men de har begynt å spise mer og mer reker, jeg har laget en reke blanding som jeg har kjørt i mixeren og fryst i terninger ser ut til å gå bra det, men det har jaggu lagt godt på deg de 2 uken jeg har hatt de. ser enda de som er igjenn i dyrebutikken. der stikker beina ut av dem bak imotsettning til mine som har blitt dirkete feit over baken rensker bunnen for rester hver dag og fyller ca 20-30 ferskt vann i 400l, kjøpte meg noen baby "oscars" som jeg har ilag med dem... da ble det plutselig litt mer intresert i å spise maten før andre tok den så det var nok ikke så dumt heller.


Hvor store er de rokkebarna der? I diameter over disken? Søte, små tasser! De voksne er utrolig flotte også!
Tor Erik Lindøe
Om du pratet til meg ang størrelse Donald, så tror jeg nok det skal gå helt greit her ;)

Eg tenkte ikke på "havet" ditt, nei ;p
Litt av et kar du har bygget Tor Erik.. Er noe å strebe etter det der!
Fine histrixer har du å

Her er en liten snutt fra den ene 800 liter`n min... Der går foreløpig de to minste histrixene, og den lille leopoldi hannen!

Takk for alle komplimanger. De ser da ikke så aller verst ut dine heller OME. Hystrix er en absolutt favoritt for tiden, jeg digger de!

Hvor lenge har du hatt dine og hvor store er de nå OME? Å hvor store var de når du fikk de, hadde vært morsomt og sett om raten er relativt lik.

Barna var vel 7-8cm over disken max, nå er den vel rundt 10.. Diskstørrelse er en ting, men total størrelse er noe helt annet. Rokker vokser i disk, men når disken vokser, så vokser volumet med. De kan vokse 5cm i disken, men se dobbelt så store ut pga alt annet som også har vokst.

Hannen ble kjøpt i Februar 2011, og var da ca 8-9 cm i disken (17 cm total lengde). Han er nå ca 17 cm i disken.
Hunnen ble kjøpt i Mars 2011, og var da 10-11 cm i disken (19 cm total lengde).
Hun er nå ca 18 cm i disken.

De har vokst noe helt sinnsykt hvis man tar med hele kroppsmassen. Ser ut som kjøttkaker - i forhold til slik de var når jeg kjøpte dem!

Nytt kull? Hvilken art?
Eller har du handlet?
Nytt kull 4 stk motoro, masse spots på de, skal prøve å få tatt noen bilder om de klarer seg over uka, motoro hannen som har paret er nydelig, så dette blir bra Er egentli litt bittersweet og få rokkebabyer, det er jo en bragd her til lands, men hvem kan overta dem?
Hei Tor Erik.
Dette må vel være de rokkene jeg skal kjøpe av deg..

Mvh: Erik Gran
Forhåpentligvis De ser ut til og klare seg bra, går og smatter på maten som kommer oppi og det som er. Ser foreløbig positivt ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap