Aldri mer et helt år uten!! (side 3)

Det er da stadig noe nytt å observere når en har akvarier

Siste døgnet har jeg sett mye til baby-malle. Nå er det ikke bare den røde viftende halen jeg ser. Han holder seg lenger nede på rota der det er mer åpent, så jeg får se hele han, og i tillegg tar han seg nå stadige turer rundt forbi. Fjortis-malle har holdt seg under rota midt i akvarie, og baby-malle har hatt flere turer på besøk hos han. I går stod de side om side der under rota (jeg måtte løfte den opp for å sjekke at alt stod bra til med fjortis, siden fjortis1 pluttselig lå død).
Jeg er litt usikker på om og hvor mye mallene får i seg av mat. Babymalle innbiller jeg meg har vokst noe, så det betyr at han spiser... Fjortismalle henger der under rota. Legger en tbl i nærheten etter lysene er slukket, men kuhliiene er jo ikke vanskelige å be på et måltid. I dag har jeg festet squash hos dem, men foreløpig har de ikke rørt det...

Coryene er jeg derimot ikke bekymret for om får i seg mat. Synes det er så gøy å fore dem at her er det heller jeg som må begrense meg
De blir nok etter hvert flyttet til et større kar, da 60l er for lite til denne arten (hvis det er aeneus jeg har). Satser på å få tak i et greit brukt kar, 80-100l, med tiden. Så kan det komme Pandaer i 60-literen.
Bare veldig kjapt nå, for her skal observeres

Sommerfuglene la egg mens jeg skrev forrige innlegg. Og de la de langs veggen på rota. Ikke mye flat stein her nei...

Nå er hunnen litt bortenfor eggene og prøver å hindre de blå i å sjekke ut hva som skjer. Hannen driver og rister seg helt inntil. Befrukter??? Hvilken plass å plassere eggene da. Jeg har jo flat stein under en høy rot (med god plass altså...).

Nå må jeg se hva som skjer igjen. Burde jeg legge rota litt ned?
Snodig plass for egglegging...

Hunnen stikker hele tiden på jakt etter mat. Hannen henter henne tilbake. Hun legger et egg til, og stikker. Hannen henter, hun legger et til osv osv. Ser ut som hannen tar en befruktningsrunde før han henter henne tilbake igjen.

Morsomt og spennende dette, men nå måtte virkelig lyset av! Skal ha på en lampe i natt, så de kan ha noe kontroll...men tror nok ikke det blir flere sommerfugler av dette her...
Eggene henger enda på rota, og hannen henger enda loddrett over og passer på. Hunnen ser ikke ut til å være veldig behjelpelig.

Og denne helgen er det IPO-nm, så jeg får ikke vært mye til matmor for de. Hundene plasseres vekk i morgen. Rottweileren skal jeg ut med i dag, og la henne få treffe igjen boxeren hun skal være med i helgen...Boxeren har blitt operert og må være litt forsiktig. Så i dag skal vi sjekke om Nemi klarer å ta hensyn....
Så skal det bakes og så skal det rigges klart på banen og sjekkes at alt er i rute. Og i morgen altså plassere begge hundene hver sin plass før det braker løs. Tror det blir et topp arrangement, og håper vi får mye publikum!!
Men det blir ikke mye mulighet til å observere sommerfuglene...

Det ble ingen nye sommerfugler nei... De siste eggene var borte lørdag morgen, og ingen yngel er observert.

Hannen har vært særdeles flink å passe på, og hunnen ble veldig flink dag 2. Da tok også hun sin del av oppgaven. Blir spennende å se om de velger seg en ny plass å legge egg neste gang. Jeg har jo en god gjeng kuhlii, og jeg tror kanskje eggene ble lagt i høyden pga dem?? De åler seg jo rundt over alt, så spørs om sommerfuglene hadde fått sjanse til å passe egg på bunnen...

Coryene er aktive alle 10. Jeg er litt usikker på mengde mat. Mater de 2-3 ganger daglig, bare litt. Men bunnen er så veldig ren...Ser ingen avføringsrester eller matrester, men ser jo at de spiser. Jeg gir de elos (den gule), knuser discus-for og varierer med litt ulikt frossenfor. Må nok bli litt mer kjent med de, for å finne en god rutine på mengde og antall foringer...

(Btw så gikk NM i IPO helt topp!!! Og med rottweiler på sølvplass, og dermed kvalifisering til VM, ble jeg som brenner for rasen, meeeeget stolt og fornøyd!!)
Stakkars corryene mine...
Nå måtte jeg inn og sjekke når jeg satte i gang 60-literen. Og det var for nøyaktig 2 uker siden. Jeg kjøpte et ekstra filter som jeg la inn filtermaterial fra 190-literen. Men i dag var det kraftig (!!) utslag på nitritt. Har ikke fått tak i JBL sin test, så bruker tetra dråpetest. Jeg klarer ikke skille rødfargene, men det var i hvert fall rødt! Mulig det var for lite filtermaterial jeg byttet ut, men tror nok det helst har med at det store karet er ikke så gammelt det heller. Her har jeg nå i starten målt nitrittverdier daglig, og i dag (!!!!) når det var utslag, så var jeg tom... Kjøpte ny test, og tok meg riktig god tid og dillet. Visste jo at det var ok i dag også. Men den gang ei...!

Det ble et raskt og stort bytte i en to-gang (av en eller annen grunn...). Nå har de gått fra å ligge gjemt til å lete ivrig etter mat igjen Ser ut som de skal komme velberget fra krisen.

Så vidt litt oransje utslag i det store karet. Sommerfugl-hunnen vistes det på med en gang. Hun var ganske fargeløs. Også hun virker ok nå. Tror nok karene er for nye til å takle frossenfor som de har fått i helgen.
Testen viser nå gult i begge kar et par timer etter vannbytte. Her er det bare å fortsette å måle!
60-literen: Her tok jeg vannbytte i går, da det enda er utslag på nitritt. Dette er karet jeg har rett ved siden av meg. Når jeg jobber med studiene, ser tv, prater i tlf osv. Og her kikker og observerer jeg ganske så mye. Men etter et ganske stort vannbytte, så ser jeg noe nesten usynlig lite, som ser ut til å bevege seg nede i gropa jeg har laget under ene rota. Joda, det ER en ørliten "fisk". Og siden det her kun er corydoras aenus (og noen eplesnegler), MÅ det jo være en slik da... Men hvordan har den kommet i mitt kar??? Ikke har jeg sett noe egg. Dvs. i natt har det blitt lagt en ca 40 egg rundt forbi på glasset. Det så jeg jo med en gang. Stampen ble raskt sjekket for yngel. Var sikker på at jeg hadde støvsugd opp en gjeng...Men så ingen flere enn denne ene som lå i gropa. Satte rota på plass, og hellte forsiktig vann i karet. Har ikke sett den siden... Frykter vannbytte har tatt livet av den. Samtidig var den så liten, at jeg tror det skal noe til å få øye på den igjen...

Men nå skal jeg forsøke å ha disse eggene i et lite kar med luftestein...tror jeg. Jeg ser fra noen oppdrett at egg har fått være og yngel har vokst opp med foreldrene. Men noen av eggene henger så høyt i overflaten at jeg ikke vil kunne bytte vann, og jeg er ikke sikker på om jeg har fått stabile gode verdier enda, så vannbytte kan bli nødvendig.
De glupske eplesneglene er flyttet over i 190-literen. Får vurdere litt what to do.

Ups...glemte å poste innlegget før jeg stakk til butikken. Ble spurt om jeg hadde kullfilter i, og det har jo ikke jeg fjernet!!! Ingen fortalte meg det, og det var jo logisk å starte filteret med det som var oppi når det ble kjøpt. Men de mente det kunne være grunnen til at jeg har fått nitritt nå...? Vel, det er i hvert fall skiftet ut med vatt nå, så får jeg håpe at årsaken lå der...

Da er 60-literen registrert (http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=19144) og flere bilder av 190-literen lagt ut.

Skjer ikke veldig mye nytt her, men 60-literen tror jeg har blitt slik jeg vil ha den...Så da passet det å registrere det.

Det ble ikke noe eggsamling på meg. Dvs jeg forsøkte, men var nok litt for forsiktig...alle egg datt til bunnen.....De la nye i går, og nå tenkte jeg bare å la de være, og se om noe skjer.

Ang. nitritt, så har jeg enda utslag. Men jeg fant ut at jeg slutter å stresse med det. De oppfører seg jo absolutt som at de trives, og på stripsen er det ingen antydning. Jeg lurer på om det er noe med den nye testen jeg kjøpte??

Fjortismalle viser seg enda ikke, og det tror jeg ikke er så veldig typisk. Han livner til under roten når jeg forer, men kommer ikke fram. Hadde storrengjøring og hadde da ute rota han står i. Da sugde han seg fast under filterboksen, og var på plass under rota så fort den kom nedi igjen (den trekker til seg mengder med "avfall" jeg ikke finner helt ut hva er). Jeg kan bare håpe på at den trives der, og ikke at den holder seg der fordi den er ukomfortabel....!! Men håper den våger seg litt ut snart.
Her er kaos!!
Nå har jeg brukt en tid på å saumfare alt som finnes av annonser på akvarier, og i dag slo jeg endelig til. Kjøpt en reol med 80-litere som jeg planlegger å ha noen Cory-arter i. Denne reolen har jeg ikke hentet enda. Men han som solgte den hadde en del å velge i Jeg kjøpte meg en flott og høy (!!!!) 160-liter med sump og speil-møbel
Den fikk jeg plass til i bilen
Hjem i dusjen og skylle. Dusjen er i andre etasje, så det ble litt løfting opp og ned. Dette skulle få plassen ved sofaen, der 60-literen står nå. Coryene i en bøtte, tømme 60-literen, Flytte over sand og vann, la filterene gå i en balje, dra fram 60-literen og på plass med det nye og starte å fylle vann. Jeg fikk god forklaring ang. sumpen. Dette har jeg aldri vært borti, men det virket jo genialt Fikk også se hvordan han som solgte karet hadde flere kar koplet til samme sump. Dette skulle bli saker ja
Nesten ferdig å fylle opp nye stoltheten, så legger jeg merke til noe sildre-lyd... Aha...nå begynner sumpen å fylles, var min tanke. Jeg var klar til å observere og sjekke at alt gikk slik for seg som jeg var blitt forklart. Men det var ikke sumpen som tok imot vann. Det var gulvet!!! Karet lekker fra begge "kort-sidene". Og jeg som akkurat hadde tenkt at NÅ nærmer det seg at ikke er uforsvarlig å ta en pause. Men pause ble det neimen ikke. Hele prosessen på nytt....bare i omvendt rekkefølge. Som å spole en video baklengs, bare at den stoppet før vask i dusjen. JIPPI! Heldig jeg er som slapp å ta den delen 2 ganger


Fikk også lært at 70 cm høyt akvarie på et høyt møbel er jammen så upraktisk å få tømt. Jeg har absolut ikke lange nok armer til å nå ned, og jeg får ikke tømt det helt. Det vil si at jeg hadde ikke klart å plante i det bl.a.

Coryene lurer nok veldig på hva den fæle turen i bøtta var godt for. Det var jo ikke akkurat slik at de ble liggende der og vente for å komme over i et nytt hjem... Samme hjem, bare litt mer grumsete. Da jeg så stod og kikket på bøtter, balje, håndklær og hele kaoset jeg hadde skapt, og tenkte at hadde ikke baljen stått i veien for at jeg kunne sette meg, så skulle den bare fått stå til i morgen...så så jeg noe som føk fram og tilbake der. Og der hadde jeg jo ikke puttet noe levende! En liten Cory-unge jo De har lagt egg noen ganger, men jeg har aldri sett at det har blitt noe utav det. Forsøkte første gang å samle eggene, men jeg mistet alle i bunnen. Men her er det altså en. Stakkaren ble raskt puttet i karet, og det ble en LITT bedre avslutning på dagen her Den ligger langs glasset nå og puster ut etter marerittet, og jeg fikk målt den til kanskje i overkant av 1,5 cm.

Så egentlig er begge karene mine akkurat som før, og egentlig er det lite nytt å rapportere, bortsett fra denne overleveren (selv om det eter planen skulle vært endringer, og scalarene og coryene skulle hatt nytt hjem).


Her legges det egg gitt! På blader, på pumpe, på glass... Jammen bra at det kommer opp en reol her "snart" (har ikke fått hentet den enda...). Tenker bare å gjøre som sist jeg, å la det gå sin gang. MEN være veldig nøye ved vannbytte nå, at jeg ikke suger opp noen (mistenker at noen har gått i bøtta tidligere, da jeg ikke trodde det ble noe av eggene). Og kanskje heller ikke ta kaldtvannsbytte, som jeg har gjort tidligere. Mener jeg leste at eggene ikke tåler store temperatursvingvinger.

Ellers står det høye karet tomt enda. Jeg tror det blir lit for upraktisk for meg med kar som er så høyt at jeg ikke når ned til bunnen... Har ikke vært i kontakt med han jeg kjøpte det av (bare sendt filmsnutt av hvordan det lakk), men håper han tar det tilbake...Ikke tør jeg ta sjansen på å legge ny silikon heller. Skal jammen være mer nøye heretter ved evt flere kjøp av brukte kar!!

Ellers har det kommet en liiiiten pus til i hus. Max 5 uker. Hun ble funnet kilt fast i en bilmotor, og har nå vært her siden lørdag. Veldig kos!!! Rottisen er ganske nervøs, men forsøker det beste hun kan å være forsiktig. Men det skal jo ikke mer til enn at hun slikker henne, før katte-babyen velter omveltes hehe. Men skvetten er ikke lille frøkenen

Bare må...
Ja, vet dette er akvarie-forum...Men bare MÅ vise hvor flink den veldig unge rottisen min, Nemi, er med lille Mira

Er litt stolt matmor. Ikke SÅ greit å være rottweiler på 21 mnd, skal jeg love (ikke så greit å være rottweiler-eier til en 21 mnd gammel rottis heller hehe...DU som jeg gleder meg til hun er voksen!!!)
Tnå, så søte små. :-P Du er heldig som har både hund og katt altså! Jeg er allergisk jeg. Men fint det finnes fisker da. : PP
BIGBrother
Tnå, så søte små. :-P Du er heldig som har både hund og katt altså! Jeg er allergisk jeg. :'( Men fint det finnes fisker da. : PP

Takker De er riktig så søte ja

Med allergi er det jo veldig bra du har funnet denne fantastiske hobbyen ja

Koselig du så innom
Se her ja...Her var det jammen ikke gjort noen oppdateringer å skryte av!

Ser at jeg har nevnt en reol ja. Den er faktisk ikke hentet, og sikkert "long gone" nå. Karet som lakk, har kommet fra stua til gangen. Neste stopp for det blir vel boden. Her tar ting tid ja!! Men hyl ut om noen vil ha et høyt kar med speilmøbel.

Må oppdatere akvariene mine også, men i mitt tempo så er det ikke godt å vite når det skjer.

I 60 literen ved sofaen har jeg nå en gruppe på 6 corydoras. Vet ikke navnet, men de er ganske lyse og med veldig lange finner. Noen har ganske mørke flekker. Alle finnene er veldig lange, og de er ganske artige når de ligger i ro...ser ut som de ligger med "armene" godt strekt. Disse går sammen med en flott kampfisk. Han er nokså ny. Kjøpt for ca 2 mnd siden.

I 200-literen (som nå er flyttet ut på gangen) er alt av scalarer borte nå. Jeg gav de til en dyrebutikk da jeg ikke fikk de til å trives i karet. Veldig mye knuffing og jaging dem imellom. Sommerfuglciklidene er beholdt og skaffet noen flere av. Og så har jeg fått 2 perlegurami, 2 blågurami og 2 gullgurami. Hatt de noen mnd, og det har ikke vært noen tendenser til noe aggressivt (var litt skeptisk med de 4 blåguramiene).

Så har jeg fått meg en 450 liter i stuen med 9 unge discus. Disse har jeg hatt i 2 uker og er et svært spennende prosjekt, må jeg si.
Disse bor med baby-malle, som egentlig ikke kan kalles noen baby lenger og fjortis-malle (L-114 og L- 091), og 2 L-066. På bunnen lever ca 20 corydoras...Sterbai og Schwartzi. Coryene ble flyttet ganske nølende. Jeg har 29 grader i discuskaret, og i følge fiskebasen er det ikke de rette forhold for coryene. Men de har hatt en veldig positiv endring De er langt mer livlige og synlige nå, og de legger egg "konstant".
Jeg tror det må være at de trives med så stor plass. Her får de enorme mengder mat, men det fikk de IKKE første døgn, og de la egg noen timer etter flytting (og de hadde aldri lagt egg før). De er flere i lag her, men det var de ikke første døgn (jeg skaffet litt mer av hver art etter første døgn).
Så jeg tror jeg har kommet til at coryer trenger MASSE plass.

Legger med noen bilder av nye karet
Satt opp mandag for to uker siden. Da flyttet første gruppe corydoras inn. Dagen etter var alle innbyggerne på plass. Her mates det flere ganger daglig, og byttes vann daglig.
Kjører med Fluval fx5 i tillegg til det tilhørende innvendige juwel-filteret. Kommer nok til å kjøre med to Fluval fra slutten av uken. Da har butikken fått inn svampene til filteret, som han jeg kjøpte det av hadde kastet...

Litt flere bilder. De to første er fra coryene i 60-literen. Ikke gode bilder, men jeg tror de viser de lange finnene, og hvordan de breier sidefinnene ut til siden når de ligger på bunnen. Noen som vet hva dette er??? I butikken sa de at det var en slags mix...

Og et bilde av han jeg i starten av tråden kalte baby-malle. Det var egentlig pga han og fjortisen jeg måtte ha større kar. Det vsar planen fra jeg kjøpte de. Men han skal egentlig ha enda større plass, i følge fiskebasen. Får se når han vokser mer til om 450 liter holder. Hvis ikke er jeg redd jeg må selge han...vet ikke helt om det kommer 700 liter her... (men jeg har i hvert fall veldig god tid på meg enda).
Da har det for første gang vært egglegging hos corydorasene som er igjen i 60-literen. Disse med megalange finner, som jeg enda ikke har funnet navnet på.
Har sittet og studert den store aktiviteten nå i formiddag, og det har vært nydelig å se på!! Endelig har de livnet litt til Og endelig har de fått karet for seg selv (bortsett fra den fredelige kampfisken da). I en overgang har de vært sammen med to andre corydorasarter, og da har nok vært...ikke gunstig!!
I går fikk de Stendker frossenfor til Discus etter vannbytte. Dette sammen med catappablader og litt ominnredning og ny plante, var kanskje det som gjorde susen

Jeg har etterlyst de i butikken i flere uker nå, da jeg vil ha litt flere enn de 7 jeg har. De var visst ikke lette å få inn, men det siste nå er at det KAN være en mulighet til uken. Om ikke, håper jeg at det kanskje blir noen av de eggene som kom nå...

(Mira deler min akvarieinteresse ja)
Tror coryene dine er paleatus longfin...
Sissimor
Tror coryene dine er paleatus [URLBLOCK1]...


Så veldig kjent ut dette. Selv om mine er ganske ulike i mønsteret. Noen har tydelige mørke flekker og sorte finner, mens andre har farger som aenusen. Synes de er vannvittig nydelige, og er glad for at de nå ser ut til å ha fått litt bedre forhold.

(Ser også nå at det har vært litt diskusjon her på forumet på avl og salg av disse...)

Litt bilder av de 9 nye
Nå har jeg hatt Discusene i ...en måneds tid ca. Fikk beskjed at jeg nok ikke ville klare å få fram alle 9, men i mine øyne (som riktignok ikke har noe discuserfaring), er dette noen helt fantastiske eksemplar!!!

Her går det i foring, foring, og atter foring. Og daglige vannbytter. Litt arbeid ja, men ikke så mye som det kan bli om jeg skulle få sykdom pga slurving.

Fikk målt den ene oransje i dag, og den var nøyaktig 10 cm. Den lyse som det er bilde av (blue diamond, tror jeg), er den største av mine 9. Etter hva jeg kan se, har den ganske riktige proposjoner...?? Det er den jeg øyner størst håp for, hva gjelder veksten fremover. Jeg er litt redd de har gått for lenge i butikken med foring kun 2 ganger daglig. Jeg klarer stort sett å gi de mat 5 ganger daglig. Ett eller to måltid (de første, når de er ekstra sultne) med Tetra Discus, og resten med frossenfor. Jeg gir nok ganske store måltid...3-4 ruter discus-for f.eks. Men mesteparten blir nå spist.

Satte inn en vannvittig hurtigvoksende plante her om dagen. Den var suksess. Rart at de lever helt uten planter egentlig, for de ser ut til å stortrives med denne. De har også et godt gjemmested under de 4 røttene jeg har satt sammen til høyre i karet. Disse kommer ned ovenfra, og gir godt rom til alle 9.

Veldig gøy med denne flotte arten, men det skal bli ganske greit når jeg kan gå ned litt på foringene og vannbyttene
Da har jeg vært på min første stor-auksjon i dag. Holdt av Jæren akvarieklubb. Lykke!!!
Kom hjem med 4 stk L-240, 2 stk L-333 og 3 stk Ancistrus super red Den ene super red ser ut til å slite litt nå og jeg følger intenst med de andre nyinkjøpte! Det blir jo en del timer i pose. Siden jeg aldri har vært på auksjoner tidligere, men aldri hatt mer enn 30 minutters vei hjem, så er jeg ganske spent nå! Jeg gikk etter 3 timer...Da hadde jeg ikke nerver til å drøye lenger med å få de aklimatisert og oppi karene. Kanskje greit også, for her var fristelsene mange, og det var egentlig mer enn dyrt nok å være til stede 3 timer...

Det var utrolig mye spennende og spesielt som ble solgt ja! Nå har som sagt ikke jeg opplevd dette tidligere, men jeg hørte flere kommenterte at det var mye spesiell fisk her. Mye maller, mye viltfanget, sjelden rovfisk. Egentlig ikke nødvendig å ramse opp, for jeg husker ingen navn nå. Hadde helst bare ørene åpne for maller jeg.
Imponert over tilstelningen. Et bra tempo, godt avpasset med jevnlige pauser, og grei kiosk (for meg som hadde stresset og ikke fått spist noe før jeg kom).

Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap