Rengjøring av brukt utstyr?

Heisann.

Jeg har skaffet meg et brukt ca 250 liters akvarium med en Tetratec EX 600 utvendig pumpe. Er interessert i råd om hvordan jeg bør rengjøre akvariumet og denne pumpen. Har hatt akvarium før, men det var for ca 10 år siden og da et selvlagd 700 liters hjørneakvarium. Men etter å ha lest litt her så er jeg overrasket over at ingen av mine fisker døde. Må ha vært ekstremt heldig med balansen i det karet.
For det var tut og kjør metoden en stund der.

Håper nå og starte dette 250 liters karet opp på en skikkelig måte. Har god tid og vil at det skal gjøres skikkelig og bli bra til slutt

Er takknemlige for alle råd ang rengjøring av brukt utstyr

Mvh
bikerdude73/Gunnar
Jeg rengjør akvariene mine kun med vann og filtervatt. Fukter en god dott filtervatt, og så skrubbe og gni

Tetratec EX 600 er et alt for lite filter, hvis du har tenkt å bruke kun et filter i 250-literen? Det passer best til kar fra 100-liter og nedover.
Hei.

Har du forslag til en grei utvendig pumpe som klarer 250 liter uten problemer?
Jeg vil anbefale Tetratec EX 1200 som har et stort filtervolum på hele 12 liter. Det er en billigvariant, men likevel et godt alternativ. Jeg har selv flere filter av dette merket, og de fungerer veldig fint.

Eheim filter går for å være blant de beste filtrene, og selvsagt de dyreste. Jeg har ingen kjennskap til de nye modellene, men vil tro Eheim PRO serien har noe som er passende.
Siden man ikke skal bruke såpe men man kan innkjøre akvariet med salmijakk metoden så brukte vi litt salmijakk når vi vasket gammelt akvarie som hadde stått en stund. Lot selvfølgelig karet gå med planter og filter en stund før vi puttet oppi fisk. Har alderi målt nitritt eller andre ugunstige verdier i det karet.
Er mye rart man kan vaske med. Klor(in) om man er redd det er med patogener, få ting som er så effektivt i å drepe uhumskheter. Bare luft grundig etterpå, slik at all kloren fordamper, fisk+klor er ikke like sant. Jeg lot rett og slett bare mine tørke helt i et døgn etter å ha vasket med klor. Sannsynligvis mer enn nødvendig, men jeg var lat

Om du har kalkbelegg noen steder så er syre kjekt for å ta dette. Eddik kan bli svakt, det tar sin tid, men litt sitron gjør som oftest susen.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap