- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Er pygmè-corydoras særlig skjør?
Er pygmè-corydoras særlig skjør?
Kjøpte 20stk Pygmè-coryer som går i en 200 liter. Det er sjeldent jeg ser de, for de har vel omtrent 80% av bunnen dekt med planter, røtter og diverse mosearter som de gjemmer seg i. Men jeg opplever denne typen som mye mer skjør en hva corydoras vanligvis er?
Såfort tempen i vannet synker mer enn 2 grader så ligger de gjennomsiktige og slappe på bunn. Nå i det siste har jeg luket ut èn og èn corydoras pr uke som har dødd...
Ingen av de andre beboerne mine ser ut til å vanntrives (tihi..)
Karet har stått og putret i over 2 år nå.
Nylig satt inn ny fisk/planter/dekorasjon? Nei.
PH: Vanligvis 6.5
Temp: Vanligvis 25 C
Nitritt: Har ikke hatt utslag siden jul.
Andre beboere i karet;
- Ukjent antall Amanoreker
- Ukjent antall eplesnegler
- 2stk ancistrus
- 2 Perleguramier
- Mellom 8 og 15 åler, kuhlii og svart kuhlii
- 5 dvergscalarer
- I skrivende stund 15 Pygmè-corydoras
Noen som opplever disse småtassene som sky og skjøre? Synes jeg har hørt et sted at disse er svært livlige og hardføre...
Såfort tempen i vannet synker mer enn 2 grader så ligger de gjennomsiktige og slappe på bunn. Nå i det siste har jeg luket ut èn og èn corydoras pr uke som har dødd...
Ingen av de andre beboerne mine ser ut til å vanntrives (tihi..)
Karet har stått og putret i over 2 år nå.
Nylig satt inn ny fisk/planter/dekorasjon? Nei.
PH: Vanligvis 6.5
Temp: Vanligvis 25 C
Nitritt: Har ikke hatt utslag siden jul.
Andre beboere i karet;
- Ukjent antall Amanoreker
- Ukjent antall eplesnegler
- 2stk ancistrus
- 2 Perleguramier
- Mellom 8 og 15 åler, kuhlii og svart kuhlii
- 5 dvergscalarer
- I skrivende stund 15 Pygmè-corydoras
Noen som opplever disse småtassene som sky og skjøre? Synes jeg har hørt et sted at disse er svært livlige og hardføre...
Postet 05.06.11 kl 22:49
Hei Jeg har en leksgruppe på denne arten og opplever ikke disse som veldig skjøre. Om du dropper tempen veldig fort og mye, så vil fisken bli blass i tegningene å ligge helt daff på bunnen. Men dette høres ut som mye mer en bare 2 grader?. Men jeg tror jeg kanskje ville sett på noe av de andre artene du har oppi der, om de har skylden i noe av dette.
Postet 05.06.11 kl 23:35
Postet 06.06.11 kl 13:20
pygmeer yngler lett. men mine ynglet bare når de hadde 28 litern alene. har ikke sett egg siden det kom andre fisk oppi der.
de legger gjerne bare noen få egg, eggene er faktisk store og fisken liten, så det er ikke så rart. mine spiste ikke egne egg heller, dukket stadig opp smått i forskjellig størrelse. helt til jeg altså skaffet dem samboere :p
de legger gjerne bare noen få egg, eggene er faktisk store og fisken liten, så det er ikke så rart. mine spiste ikke egne egg heller, dukket stadig opp smått i forskjellig størrelse. helt til jeg altså skaffet dem samboere :p
Postet 06.06.11 kl 15:52
Postet 06.06.11 kl 16:36
Postet 06.06.11 kl 17:59
Endret: 06.06.11 kl 18:15
Som det er nevnt her så bør disse helst ha et eget kar hvis du har lyst på yngel. Jeg har en gruppe på 20+ i en 30 liter og her kommer det nye tilskudd hele tiden. Jevnt og trutt ser man egg spredd rundt på glasset, i mosen og på planter. Fôrer utelukkende med smått levendefôr og da vokser enda flere opp....
Fikk disse også til å leke og få yngel opp da de gikk alene sammen med en L-144 gruppe. 144'ene så ikke ut til å b ry seg med eggene.... I dette karet fikk de ganske så kraftige kaldtvannsbytter og det var aldri noe problem for disse. Det jeg har opplevd med frafall er når de er helt ny importert, de fleste av disse er jo VF og hvis de nylig er ankommet butikken når jeg får dem så har det kanskje var en eller to som har falt fra den første uken. Men hvis de har bodd i butikken en uke/to så har de tålt å flytte på seg igjen uten problem.
Fikk disse også til å leke og få yngel opp da de gikk alene sammen med en L-144 gruppe. 144'ene så ikke ut til å b ry seg med eggene.... I dette karet fikk de ganske så kraftige kaldtvannsbytter og det var aldri noe problem for disse. Det jeg har opplevd med frafall er når de er helt ny importert, de fleste av disse er jo VF og hvis de nylig er ankommet butikken når jeg får dem så har det kanskje var en eller to som har falt fra den første uken. Men hvis de har bodd i butikken en uke/to så har de tålt å flytte på seg igjen uten problem.
Postet 06.06.11 kl 19:27