Guppy babiser=)

I går fant jeg plutselig 2 små krek i akvariumet mitt:P Det viste seg å være guppy babyer. Jeg visste ikke at jeg hadde gravid guppy engang ingen av de hunnene jeg har har vært store rundt maven. Tror bare hun føde 2-3 unger, og det værste av alt er at de ikke blir spist.

Jeg har nå fått opp i flere planter, men på dagen i går svømte de rundt i karret nesten helt uten planter og ble allikevel ikke tatt av guppyene. Rekene viser heller ingen interesse

Er dette spesielt? Eller helt normalt?
Det har nok blitt spist en del, for det pleier å bli en god del mer enn 2-3. Slikt høyt gress som vokser til toppen av vannet og legger seg over, er greit for yngel å gjemme seg i. De holder seg helt i overflaten, så det er der de trenger gjemmested.
Hvis det ikke er nok gjemmeplasser i karet kan det være hunnen selv som har spist opp yngelen. Reker spiser ikke levende yngel.

I det yngelen er født tar den raskeste vei opp til vannoverflaten. Hvis de ikke får kamuflert seg i planter vil hunnen, og annen fisk, ganske sikkert spise dem opp. Nyfødt yngel er alltid mest utsatt da de er veldig små.

Vil du ha guppy-yngel så er det lurt å ha godt med planter i karet. Både stilkplanter, flyteplanter og javamose egner seg veldig bra
Jeg har pantet masse stilkplanter nå, men de er ikke helt utvokst endaAllikevel har de 2 ynglene klart og overleve. Jeg har kun telt 2 siden fødselen og de ser ut til å klare seg bra.

De gjemmer seg bak pumpa og under en figur jeg har. Hender de er framme og spiser lit når det er tid for mat
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap