Sebrafisk med rolige fisker?
Har en stim på 11 stk Sebrafisk som jeg vurderer å flytte til 240 literen min.
Der går det fra før Sommerfuglciklider, en Kampfisk, Kardinaltetra, Øksefisk og Ancistrus.
Nå er Sebrafiskene utrolig aktive fisker og jeg er litt redd for at de kan stresse kampfisken, sommerfuglciklidene og øksefiskene, eller nappe i sløret på kampfisken. Hva tror dere? Noen som har prøvd å sette sebrafisk med noen av disse artene?
Der går det fra før Sommerfuglciklider, en Kampfisk, Kardinaltetra, Øksefisk og Ancistrus.
Nå er Sebrafiskene utrolig aktive fisker og jeg er litt redd for at de kan stresse kampfisken, sommerfuglciklidene og øksefiskene, eller nappe i sløret på kampfisken. Hva tror dere? Noen som har prøvd å sette sebrafisk med noen av disse artene?
Postet 09.06.11 kl 19:29
Selv har jeg ikke Danio rerio, men kjæresten min har en stim i en 240liter. Morsom og fin fisk, som gir liv til et ellers litt stille kar. Holder seg mye i overflaten under et teppe av flyteplanter. Så det kan vel bli et problem i hvert fall med Øksefiskene dine kanskje.
Likevel kan det jo hende det vil gå greit. Ofte er det slik i akvarieverden har jeg opplevd at ting som i utgangspunktet ikke skulle fungere fungerer helt fint, i det minste en stund, mens saker som skulle være helt trygt går rett i dass. Men du stiller jo egentlig spørsmål ved det selv, så noe er det nok som sier deg at det er en dårlig ide. En god rettesnor er kanskje å lytte til slike stemmer fra magen når de roper til oss.
Lykke til uansett hva du velger.
Likevel kan det jo hende det vil gå greit. Ofte er det slik i akvarieverden har jeg opplevd at ting som i utgangspunktet ikke skulle fungere fungerer helt fint, i det minste en stund, mens saker som skulle være helt trygt går rett i dass. Men du stiller jo egentlig spørsmål ved det selv, så noe er det nok som sier deg at det er en dårlig ide. En god rettesnor er kanskje å lytte til slike stemmer fra magen når de roper til oss.
Lykke til uansett hva du velger.
Postet 11.06.11 kl 11:26
Postet 11.06.11 kl 12:17
Jeg har sebrafisk i min 190l sammen med scalare og sommerfuglciklider. Sommerfuglciklidene virker merkelig nok ikke til å ense disse fykende stripene, men scalarene plagdes av uroen. Jeg har nå kun 5 igjen som jeg ikke klarte fange (startet med stim på 12), og scalarene har blitt noe mer frampå etter stimen minsket.
Av artene du nevner, kan jeg altså bare uttale meg om sommerfuglciklidene. Men er det arter som trives med ro i karet, hadde jeg ikke hatt sebrafisk oppi nei!
Av artene du nevner, kan jeg altså bare uttale meg om sommerfuglciklidene. Men er det arter som trives med ro i karet, hadde jeg ikke hatt sebrafisk oppi nei!
Postet 11.06.11 kl 12:30
Om jeg bestemmer meg for å flytte dem til det store karet, så vil jeg selge øksefiskene. Ser jo at de er mye i samme sjikt, og øksefiskene hadde garantert blitt stresset av Sebrafiskene.
Håpet er at Sommerfuglene ikke vil bry seg og at Kampfisken får være i fred.
Syns sebrafiskene er så artige, og de finnes ikke redd. Stikker du hånden nedi er de borte og napper i deg. Og håver er morsomme og svømme inn i...
Håper også at litt av motet til Sebrafiskene skal smitte over på Kardinalene, som stikker og gjemmer seg når noen går forbi karet.
Håpet er at Sommerfuglene ikke vil bry seg og at Kampfisken får være i fred.
Syns sebrafiskene er så artige, og de finnes ikke redd. Stikker du hånden nedi er de borte og napper i deg. Og håver er morsomme og svømme inn i...
Håper også at litt av motet til Sebrafiskene skal smitte over på Kardinalene, som stikker og gjemmer seg når noen går forbi karet.
Postet 12.06.11 kl 16:35