Anders' akvarierom [NR. 1] (side 10)

Plussmedlem
Joda, det går an å dele 230 literen, men det har jeg ikke så lyst til. Det vil vel kanskje bli lite pent, og for meg nå er det ikke stor vits i, for det gir meg ikke mer plass likevel. Så det er nok egentlig ikke noe alternativ.

Jeg tror det kan bli dyrt å kjøpe inn en haug med 60 litere, kanskje. Og i tillegg så kommer jo mange filtere, varmekolber og alt tilbehør. Men det må man jo kjøpe uansett.

Jeg tror jeg kommer til å vente til jeg kan kjøpe meg noe ordentlig, jeg. Mange velger å gjøre mye selv, og jeg er nok ikke helt den typen. Skal jeg være ærlig vil jeg heller ha en porsareol, det er enklere (ikke styr å bygge) og jeg kan jo finne noe billig, brukt på nett! Det har jeg jo egentlig gjort, det var en som var så perfekt til mitt formål jeg siklet på. Men gadd ikke engang ta det opp i huset.

Så nei, det må nok bli porsareol, som også kommer til å lønne seg ved evt. salg og sånt.
Plussmedlem
Kulda kommer...
Det begynner å bli kaldt på akvarierommet om dagen! Når jeg kom inn der i dag var ikke temperaturen høy, nei! Det gjør ikke noe for fiskene, for alle akvariene har varmekolber. Men det er ikke akkurat godt å oppholde seg der inne. En stund har jeg gått og tenkt "nå MÅ jeg få opp en panelovn..." men det har ikke blitt noe. Ennå

Jeg får ikke gjort noe med det nå, for faren min er ikke hjemme. Men tenkte likevel at jeg sikkert skulle bruke litt tid på akvarierommet i formiddag. Jeg visste at vi hadde en liten varmeovn i garasjen, sånn mini-greie... så jeg gikk ut og hentet den. Men hvor mye uflaks kan man ha? Den varmeovnen faren min hadde snakket til meg om, var jo ledningen tvers av på! Så da måtte jeg ut på et iskaldt kott og lete.

Redningen en eldgammel greie av en ovn... herregud, var jo helt redd for å sette den på! En gammel strøm-ovn som har stått på et kott i årevis... sikkert 15-20 år gammel :p joda, det luktet litt svidd, men den varmer! Så nå får den stå der midlertidig til jeg får noe på veggen.



Ledningen var tvers av! Vanskelig å si hvorfor...
[External Image]

Redningen! Har vel forresten brukt denne en gang før også, for noen år siden
[External Image]
Plussmedlem
Få fjernet støvet som alltid samler seg nedi i ovnen, så er det faktisk en helt grei ovn...
Plussmedlem
Det er alltid like artig å studere Coryer! Når jeg sitter der inne på akvarierommet (nå i dag har jeg fått satt inn en ordentlig stol der!) føles Corydoras så riktig Ikke rart folk faller for disse fiskene, inkl. meg selv. Nå har jeg 8 arter, 9 med en enslig Schultzei. Ikke så verst, egentlig, når jeg tenker på at jeg ikke har drevet med Corydoras et år engang

Akkurat nå har jeg fôret litt i noen kar, og satt i stolen og kikket. Særlig på karet nærmest meg, 230 literen, også "selskapskaret" mitt. Her går det 4 arter nå, og jeg ser at det er ganske fullt på bunnen når alle er fremme Men la merke til et par morsomme ting; flørting og vrimling Først Orange laser. Noen hanner begynte å prøve å imponere en hunn, og de hang seg på henne.

Kanskje de planlegger noe selv om de ikke går i artskar...?

Så var det noe enda kulere; en Corydoras pastazensis hann prøvde helt klart og tydelig å få en hunn intressert! Han vibrerte rundt henne en stund på typisk Cory-vis. Tviler på at det blir noe mer, men det går da an å håpe

Ser også tegn hos Green Laser. Vil gjerne at de skulle sette i gang igjen. Disse har fått kaldt vannbytte i dag.



Blandingskaret for Corydoras. Fiskene fikk et par fôrtabletter nå nettopp, bare for å se de framme
[External Image]
Coryer er jo bare noe av det nusseligste som fins ;D

Har plutselig 7 arter jeg også...
Plussmedlem
Ja, Sissimor, det er det absolutt! Deres artige adferd, varierende fra art til art er så spennende, samtidig som de er så søøte der de barter rundt i sanden og leter etter mat Også er det så mange arter å få tak i! Det å samle er morsomt, å prøve å få tak i sjeldne arter, eller ønskene. Jeg har jo lykkes i å få tak i en del av ønskene mine, samt noen litt sjeldne arter også

7 arter er ikke verst! Vi ligger ganske likt, da Misunner deg fortsatt ille med C121!

2. prioritering er å skaffe en ny reol! 6 x 85 liter er det jeg tenker på. Fine størrelser for artskar til Corydoras. Først blir det egen, bærbar PC. Da kan jeg sitte på akvarierommet til langt utpå natt og trykke, og overføre bilder og sånt.

Men altså, jeg glemmer ikke ny reol før den er her. Men det kan gå en stund
Plussmedlem
Den nyeste arten min, kjøpt som Corydoras guapore. Men det stemmer ikke med formen på hodet og øyestillingen, så jeg tror det er Corydoras caudimaculatus.

Uansett hva det er, er de pappas herligheter!



[External Image]
Plussmedlem
Nå er det forresten slått fast - det ER C. caudimaculatus.
Grattis med atter en nydelig cory
Plussmedlem
Takk, Sølvi

Nå kommer et bilde av en sjelden art jeg ikke har lagt ut særlig mange bilder av før; Corydoras pastazensis. En flott art, syntes jeg, men litt skummel; en av de få som kan vise aggrassjon. Jeg har til og med sett noen få tendenser, både til aggresjon, men også flørting, der hannen legger seg foran hunnen for å invitere henne til en liten omgang i T-posisjonen


Er'n ikke imponerende kul og kjekk, vel?
[External Image]
Och jag är fornöyd med att jag skjönnte din misstanke om dina "C. guapore". Igår såg jag för första gången två C. habrosus-hannar som kranglet, även om det var ganska harmlöst i jämförelse med vad S. barbatus-hannar skall kunna ställa till med. Men så var det ju också lite äggläggning på gång också...

Fina coryer du har!
Inaktiv bruker
Hei Anders! Kjempefine bilder og arter du har altså. det må jeg si
Men jeg har et spm, siden du har de fineste innreda akvariene jeg har sett (og det mener jeg og har aldri sagt det til noen andre før. for dine er bare så sykt fine. for det første skjønner jeg ikke hvordan du får dem så fine, men det er en ting. Hvordan får du "støvsugd bunnen i karret når det er så fullt med planter og slikt? under røtter, mellom og bak planter og all algeren som må pusses bak pumper og ja. hele pakka. hvordan får du gjort det?, ellers støvsuger du aldri bunnen, enkleste hadde vert og bare satt en slange i toppen og tømt ut vann for så og fyllt opp igjen,. absolut enklsete og beste, men da får du jo aldri fått ut møkka på bunnen, det skjønner jeg ikke, tenkte kjøpe masse mere planter til 120 og 60 litern etter jeg hivde ut 300 litern, men ville ikke for det tar jo sån tid å støvsuge opp all dritten mellom alt som er... håper du kan svare meg på det rare spørsmålet:P hihi
Plussmedlem
Tusen takk for det, Kristian! Det var veldig hyggelig å høre Mine er ganske så enkelt oppsatt, egentlig, og veldig typisk innredet for Corydoras, selvsagt Nå minnet du meg forresten på at jeg tenke jeg skulle legge ut noen bilder av akvariene og akvarierommet. Tok noen i går kveld, skal se om de ble noe særlig.

Når det gjelder å få ut møkk og sånn, virvler jo Coryene mine opp en del møkk og sånn så det kommer inn i filteret (har jo bare Corydoras i alle kar...), og jeg støvsuger lite. Det eneste jeg bruker er bare slangen, og jeg holder slangetuppen litt over sanden. Da kommer det en del grums opp. Men jeg tar ikke under røtter og ved planter, som regel, tar gjerne bare det som er lett synlig For Coryene gjør det ikke noe med litt mudder på bunnlaget, de bare liker det, de.
- For det er de vant med fra naturens side

Det er slett ikke alltid jeg suger vekk noe heller, ofte bare vannet...
Så altså; for meg så fungerer det fint bare å suge ut det verste ved å holde slangetuppen litt over bunnlaget.
Det med alger; jeg er IKKE noen flink alge-pusser ;P Pusser frontglasset, sjelden mye mer... og bak pumpa blir det vel dårlig med det Det er klart, det hender jo at jeg pusser på sideglassene også da, men ikke ofte!

Fikk du svar på det du spurte om da, tro...?
Jeg gjør det samme her, utenom av og til, da letter jeg på røttene og stikker "støvsugeren" inn
Plussmedlem
Det hender jeg tar litt rundt plantene, men har aldri funnet på å dra opp røttene

Nå har jeg akkurat tatt noen bilder av hele akvarierommet og akvariene. Det er vanskelig med den trege lukkertiden på kameraet mitt! Irriterer meg over det. Men, får se hvordan de ble, skal ta de over til PC'n nå.
Plussmedlem
Nå sitter jeg her, forbanna, sur og gretten - fordi jeg ikke klarer å få til ordentlige bilder av akvariene eller rommet! Søren heller! Blir så sinna når jeg ikke får til kameraer. Nytt kamera står høyt på vil-ha-lista. Uansett, legger ut noen bilder. Men bedre kommer.


Venstre vegg i rommet
[External Image]


Venstre vegg i rommet
[External Image]


Det siste "småbildet" til høyre er feil! Har et som er bedre enn det.
Plussmedlem
F***! Nå la jeg inn det ene bildet feil - IGJEN!


















Dette bildet er ihvertfall av stolen jeg har satt inn her. En kurvstol Hagesesongen er ferdig, så jeg satt den her. Nå kan jeg i det minste sitte godt å se på fiskene.
[External Image]
Plussmedlem
Siste bildet...





Bilde tatt fra enden av rommet.
[External Image]
Lukkertid burde gå an å stille inn på de fleste kameraer nå til dags
Bruker du blits blir bildene klarere, men da må du ha linsen helt inntil så det ikke kommer gjenskin, bruk macro som regel og se om du kan stille inn lukker tiden.
Personlig liker jeg ikke å bruke blits, fargene blir ikke helt naturlig, men man ser ivertfall fisken klart!!
Ekspremiter litt med kamera innstillingene og se hva du klarer å få best bilder ut av
Hehe, bildene kom mens jeg skrev forige innlegg. :P
Se der ja! Godstolen klar! Ikke verst! Hehe!

Kult det har blitt!
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Heimdal
Reklame for plussmedlemskap