Anders' akvarierom [NR. 1] (side 5)

Langsnuter er virkelig bare de aller mest sjarmerende ute-på-tur-fiskene jeg har sett, helt annerledes enn de søte tjukkstuttingene. Sukk. Så mange Coryarter i verden, så lite plass. Gratulerer på forskudd,må si at de paztasensisene var... :o)
jammen er du heldig! spennende dette da

en ting jeg har lurt litt på: hvordan i alle dager har du råd til alt dette her ? :P
Plussmedlem
Jeg måtte le litt for meg selv her når jeg så du spurte om det, Anders, men det var jo kanskje et godt spørsmål, egentlig? :P Det har gått MYE penger til akvariehobbyen, det er helt sikkert. Bankkontoen, blant annet, har det blitt mindre penger på, men nå er det stopp med det å ta penger derfra, egentlig. Akvariene og reolen har jeg jo brukt mye penger på, og i tillegg følger alt som filtre, varmekolber, sand, dekorasjon... det er så mye å bruke penger på i denne hobbyen! Om sommeren har jeg alltid litt god råd, for jeg tar på meg noen plenklippings-jobber rundt om kring. Jeg blir nødt til å ha en inntekts-kilde for å kunne drive så aktivt med hobbyen og bruke så mye penger som jeg gjør. Men, det er en viktig ting til som har mye å si; jeg må prioritere! Jeg prioriterer å bruke mye av pengene mine til akvariehobbyen, og da kan man få mye for det. Det har hendt at jeg har fått litt støtte fra foreldre også, for eksempel når jeg kjøpte reolen som ble hentet samme helg, faktisk, som jeg hadde fødselsdag. Da ble det gave, de betalte litt på den.

MEN, jeg må nok si at jeg har brukt absolutt det meste av penger selv, og jeg tør vel ikke tenke på hvor mye det er, det er mange tusen, det!

Dette ble et veldig langt svar-innlegg, det, men det hender lange svar må til! ;P Takk igjen for alle hyggelige gratulasjoner, jeg gleder meg veldig til å få langsnuter i hus. Det blir faktisk helt nytt for meg, det. Og Linda, du skriver at de er veldig annerledes fra de andre butt-snutede, ser jeg Gleder meg masse, artig, jeg har vel fått tak i noen ganske sjeldne arter her også. Viltfangede er de vel begge to
hehe såpass ja og du har vel ikke så mange andre store utgifter at det gjør noe, så da går det jo absolutt ann men godt å se at du er så engasjert at du tar slike tiltak!
Plussmedlem
Usj, jeg gruer meg til i morgen samtidig som jeg gleder meg veldig... jeg har avtalt med han jeg skal kjøpe fisk av at vi skal bytte litt, det betyr at mine kjære Ancistrus sp. Super Rot må dra herfra. De er utrolig arbeidsomme, og dette akvariet skraper jeg aldri alger i, og det er helt sant! Det akvariet er alltid krystallrent og pent å se på, men det blir det vel kanskje en slutt på nå... skulle egentlig flytte litt på disse til andre akvarier også, men skjønte at hvis det skulle gå må jeg ta ut rota, og det er det jeg gruer meg til nå som jeg skal fange fisk i morgen... her må jeg nok bruke 2 hover og ta ut mye inventar! Har et lite håp om at jeg ikke trenger å ta ut mer enn trerota som er her. Tenkte jo egentlig at den skulle ut uansett, men, det er et men. Tenkte å ha redmoor-rota i denne 98 literen, men den rota er egentlig ganske stor... jeg får bare prøve. Hvis det ikke går, får den bare være i det største akvariet, altså 230 literen min. Der kan jeg alltids lage det litt fint til med den. Men jeg tror jeg vil ha ut den rota som er her nå, for den ble så klumpete og rar når den kom under vann... enten må det bli redmoor-rota eller en annen rot jeg har liggende, i dette akvariet. Den som jeg har der nå syntes jeg uansett er for liten for dette akvariet, det mangler en fin, litt større rot.

Så i morgen må jeg starte i veldig god tid med å fange fisk... og jeg gruer meg. Ser for meg meg banning over hele huset fra akvarierommet (og jeg banner ikke...)
Legg en malletablett i håven. Og er du heldig, så svømmer ancistrusen inn selv. Jeg har ihvertfall hatt så flaks

Må være litt trist å bytte bort super rotene ja, men du får jo noe vidunderlig sjarmerende i retur. De har noen langneser på Tam her i Trondheim, og de sjarmerer ihvertfall meg i senk, men har desverre ikke plass til å ta de med meg hjem...
Plussmedlem
sissimor
Legg en malletablett i håven. Og er du heldig, så svømmer ancistrusen inn selv. Jeg har ihvertfall hatt så flaks ;)


Jeg forsøkte dette når jeg prøvde å fange de ved noen andre anledninger her... så vidt jeg husker kom noen inn i hoven, men så fort jeg kom ved glasset og opp på gardintrappa var det rett under rota med dem. Men rota må ut når jeg skal fange disse, forhåpentligvis går det litt lettere da
Plussmedlem
Hehehe, endelig har jeg knekt koden på det hittil forhatte Eheim tønnefilteret til 230 literen! > Koden jeg skulle knekke var hvordan få det til å være ordentlig trykk i det, og ikke la det bråke så sinnsykt mye som det har gjort... nå har jeg fått det til (håper jeg).

Før så var det ingen avstand fra filtervatten og "utblåset inni filteret" (utrolig dårlig forklart, men dere skjønner), og da var min teori at noe vatt surret seg for langt oppi systemet og det ble lite trykk. Så etter at jeg tok ut alt filtermedie og skylte det ende istad, skulle jeg ta det oppi igjen, men på en litt annen måte. Først tok jeg som vanlig keramikk-greiene på bunnen, så filtervatt, men på toppen la jeg et tynt lag med stein så ikke filtervattet skulle flyte lenger opp. Og over det, til slutt, la jeg en liten "duk" med glassfibernett. Så altså, nå er det ikke så tett inni filteret, og når jeg satt det på igjen, føyk vannet ut som aldri før, og... og... jeg hørte nesten ikke lyden fra filteret! Lyden av det kunne høres godt når døren til akvarierommet var lukket (!) så dere kan tenke dere bråket. Dette er herlig, og nå er det nesten bare plaskelyder på akvarierommet Akkurat som det skal være på et akvarierom.

Forhåpentlig vis blir det maange måneder til jeg trenger å ta det opp igjen å gjøre noe med det. Jeg kunne så vidt se på utblåset at det kom vann ut før jeg gjorde det, jeg mener det... ikke bra. Men nå er alt klart til nye fisk, som flytter inn i morgen.
- 16 flotte langsnuter!
Plussmedlem
Da var 12 flotte langsnuter i hus Akkurat ferdig med en god runde akklimatisering.

De er så råfine, atte! Dessverre var det ikke like mange pastazensis som antatt, men det er 8 stk. av dem, en fin gruppe. Og ikke nok med det; 4 kjempeflotte Corydoras CW006, også kalt Cf. narcissus kom i hus. Ancistrus sp. super rot ble "bataling" for sistnevnte, men Corydoras før L-maller... sorry!

Jeg er forelsket i mine nye, forvirrede venner Glad for at jeg fikk tak i dem. Møtte Magnus (i innlegget over) på togstasjonen i Drammen i dag, presis til tiden vi skulle komme. Med meg som kartleser i bilen måtte jo alt gå bra! Heldigvis var det lett å finne fram. Og Magnus, du må gi meg rapport på hvordan det går med Super Rot'ene "mine" når du kommer hjem! De hadde slipt ut mye avføring i posen sin så jeg, selv om de fastet. De har vel gnagd litt alger og trerot...
Takker for handelen, Magnus! Er kjempefornøyd. Godt at vi husket pengene rett før vi gikk. "PENGENE!" skvatt jeg til.

Kommer noen dårlige bilder, har ikke fått tatt noen bedre enda. Men jeg kan nok love at det kommer mange fler bilder av de nye skattene mine.
Kjempeflotte Anders; gratulerer!
Plussmedlem
Har forsøkt litt fôrtablett nå, de nyankomne skal få mygglarver i kveld. Men heldigvis ser det ut til at alle har matlyst allerede, det er et godt tegn. Jeg er skikkelig begeistret for CW006, jeg! Absolutt de andre også, men disse er ordentlig lekre. Synd det bare er 4 av dem. Hadde jeg hatt fler av dem hadde det vært et flott syn Flotte eksemplarer på rundt 5 cm. Ikke kjempestore, men de er "høye", så de ser litt små-store ut, egentlig

Når det gjelder røtter har jeg 2 røtter i det som nå er blandingsakvariet for Corydoras, 230 literen. Begge de nye artene går her + Orange Laser. Er et flott syn når alle er fremme til fôring! Men, altså, de to røttene her er den jeg har hatt der fra før og 1 til som jeg har stablet Corydoras-vennlig. Corydoras eques fikk redmoor-rot. Tror det blir sånn passe fint, egentlig. Bilder kommer når jeg orker

Nå har jeg, hmm... 7 arter Corydoras. Nå har jeg vel ikke plass til noen særlig flere *sukk*
Plussmedlem
Knipset et bilde av 98 literen til Corydoras eques med den nye rota. Har "plantet" litt javamose på den.


[External Image]
Plussmedlem
Det er bare 1 bekymring i akvariene mine for tiden, og det er 2 stk. Corydoras panda som virker til å aldri bli friske, eller kvitt "slimet" på ryggfinnen. Så jeg tenker litt. Skal jeg avlive disse? Har prøvd flere typer medisin, Wormer Plus hjalp, men de to siste blir aldri kvitt det dumme belegget. De smitter ingen, oppfører seg normalt og sånne ting, bortsett fra at det har hendt at de har klødd seg mot bunnlaget. Dette kan jo bare være grunnet belegget de har på ryggfinnen.

Men, hva gjør jeg? Skal jeg avlive? Det har jo pågått i sikkert et halvt år nå, og de siste to ser ikke ut til å bli kvitt det. Jeg hater å sende mine søte, små i døden, men kanskje det er eneste løsning? Kanskje jeg må? Jeg får ta en beslutning snart, men tror kanskje det er det beste. Tror heller ikke jeg har lyst til å begynne å selge ut oppdrettet mitt når disse er i akvariet når den tid kommer.

Hva er det riktige? Det er vanskelig, og trist å måtte avlive fisk
Plussmedlem
Sommeren går mot slutten snart, dessverre, særlig ferien. Jeg prøver å ikke tenke på det... men sånn er det!

Har ikke vært på mye ferie, men kom for noen få dager siden igjen fra ferie på hytta, men så kjørte vi derfra til Stavanger. En herlig by (jeg kjørte til og med forbi stedet der Super Rot'ene mine bor i dag!)

Og når det gjelder akvaristikken er det for tiden ikke mye på den fronten... men jeg vurderer å ominnrede et akvarium, da akvariet til C. adolfoi. Det begynner å se litt skittent ut, egentlig, og det er et eller annet med det jeg ikke lenger liker (tror det har et OK oppdatert bilde i profilen). Så det spørs om jeg skal sette i gang med det sent i sommer/høst. Rota der er overvokst av mose, og den er litt overbeskyttende for Coryene. Litt vel mye, faktisk :p Ser de vel så å si aldri lenger, det ble sånn etter at de ble alene som Corygjeng. Den rota er svær, den fikk egentlig såvidt plass i dybden i karet! Den er kul, men litt for stor. Dessuten litt for overvokst av mose! :P

Alle de nyeste langsnutene barter aktivt rundt, og er glade og fornøyde Corydoras. De er herlige!
Plussmedlem
Når jeg ser på bildet til 98 literen til C. adolfoi på profilen nå, ser jeg at det ikke er oppdatert. Sverdplanten er fjernet og det er satt inn en fortsatt ganske liten Blyxa japonica. Dessuten har javamosen vokst mye.
Oi, her var det skjedd mye Anders Jeg har nok gått glipp av innleggene dine i det siste skjønner jeg. Gratulerer sååå mye med de langsnutede, de er kjempfine!
Plussmedlem
Ja, de er kjempefine! Aktive er de også (og glad i mat) Veldig glad at jeg fikk tak i disse, de er vel egentlig sjeldenheter også.
Plussmedlem
Jeg har fått inn en ny hylle/skap på akvarierommet i stedet for komoden som stod der inne. Den har stått i garasjen en stund, siden naboen flyttet ut og jeg fikk en hylle som stod i kjelleren deres. Perfekt på akvarierommet! I går ble den satt inn på akvarierommet og fylt med utstyr (etter en god vask...) Husker ikke helt hvor mange døde/levende edderkopper jeg fant, men det var en del :p

Bedre plass til utstyr! Man merker jammen at man trenger lagringsplass til akvarieutstyr på et akvarierom. Fytti!

Det er skapdører til det, men de er ikke montert. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil ha de, for de er litt stygge og ikke helt i orden.
Legger til et lite bilde. Skapet står på terrassen, der vasket jeg det. Det var skittent!

[External Image]
Man må jo ha utstyret i orden :P:P
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap