Anders' akvarierom [NR. 1] (side 6)

Plussmedlem
På tide med litt fiske-bilder! I noen få innlegg kommer noen bilder fra akvariene

















CW006/"Cf. narcissus"
[External Image]

CW006, hoppende glade for mat
[External Image]

CW006 og Orange Laser
[External Image]
Plussmedlem
Noen fler bilder...


















To gode venner! Corydoras pastazensis og CW006
[External Image]

Noe av gjengen under fôring
[External Image]

Corydoras eques
[External Image]
Det bildet av Equesen var skikkelig fint!!
Vis du hadde prøvd å fjerne javamosen på ryggfinnen med et program og prøvd å få snuten litt skarpere hadde det vært et proft bilde!!
Ojj, her har det skjedd mye siden jeg var innom tråden din sist (den forrige)
Så kult at du har fått et eget rom! Det er flott at foreldrene dine forstår din lidenskap og støtter deg

Når jeg vokste opp hadde jeg heldigvis også foreldre som lot meg "ta litt av" med hobbyene mine. (og de hadde råd til det, det er jo en viktig faktor)

Mine store interressefelt var planter og dyr. Jeg fikk veksthus, fikk bestemme over hagen, og hadde rommet fullt av stueplanter, akvarier, og noen små burdyr. Jeg ønsket meg alltid bøker til bursdager og jul, bøker om de hobbyene jeg hadde sånn at jeg kunne fordype meg skikkelig.

Nå som jeg er voksen skjønner jeg hvor lærerikt dette har vært for meg, så jeg blir veldig glad når jeg ser at du får lov til å holde på
Plussmedlem
Takk til dere begge Alltid fint med innspill. Og ja, Emil, jeg redigerer alltid bildene litt, dessverre er jeg ikke veldig flink til det enda. Det equesbildet kunne blitt ganske bra hvis snuten hadde vært skarpere, ja... dumt jeg ikke fikk fokuset der på snuten! Irriterte meg litt over det i ettertid.
Plussmedlem
En praktfull kar! (Eller kanskje dame...)

CW006, min største Corydoras-art nå


Dessverre ganske uskarpt bilde. Men fisken er flott!
[External Image]
Skikkelig stilig den CW006, jeg skal se om vi ikke får opprettet en profil i fiskebasen på den arten også
Plussmedlem
Ja, jeg har lagt merke til at den ikke har noen profil der. En lekker art som fortjener en profil
Plussmedlem
En av de nærmeste dagene (den dagen jeg har lyst og tid til det) kommer jeg til å gå løs på 98 literen til Corydoras adolfoi som bare blir styggere og styggere... hadde håpet på å slippe å gjøre noe med et akvarium nå på en stund, men vil ordne på dette.

I det akvariet går også en kampfisk, og 10-12 glødebåndstetra. Dessverre ble det til at jeg angret på kjøpet av tetraene etterhvert, så jeg vurderer sterkt å prøve å kvitte meg med dem... jeg vil forsøke oppdrett på C. adolfoi i høst, og det vil være bedre å ikke ha tetraene her da. Har egentlig ikke noe annet akvarium jeg vil ha dem i, heller.

Akvariet vil få en enkel innredning i min stil :p I dette akvariet tenker jeg å satse på Blyxa Japonica som plante. Den jeg har der vokser ganske bra i bunnlaget som er ganske gammelt (det fulgte med reolen).
Ser at det har skjedd mye med hobbyen din siden i vår(da jeg sist var aktiv her inne)! Artige arter du har fått tak i.

Ville også kvittet meg med tetraene i adolfoi-karet til høsten. Kampfisken også må nok ut hvis du vil ha eggene i fred. Blir de alene hvis du tar ut disse? Jeg har dvergreker sammen med mine, det gir litt farge i karet og de er jo harmløse. Selv om det av og til er fristende å anskaffe noe mer til topp og midtsjikt siden det er tomt der, har jeg bestemt meg for å ikke gjøre det. Det er vanskelig av og til, men det er verdt det Lykke til med oppdrett av opp til flere coryarter!
Plussmedlem
Jeg har dvergreker i alle akvariene mine, men bortsett fra de vil de bli alene hvis jeg selger tetraer og flytter kampfisken. Tetraene var impulskjøp tidligere i sommer når vi var innom en dyrebutikk. Fikk lyst på tetraer, men dessverre ble det til at jeg angret senere, hehe Ellers pleier jeg ikke ha noe stort sug for å putte noe med Corydorasene mine.

Men, det er flere arter jeg ønsker oppdrett på i høst (ihvertfall adolfoi og Green Laser), så jeg er nødt til å begrense litt. Har en 54 liter til oppvekst, den er for tiden full av små pandaer Disse skal ikke selges på en god stund enda, så en del yngel må nok vokse opp med foreldrene sine. Dette er jo OK, men vil jo helst ha egen tank til yngel og ungfisk.

Har lagt ut en annonse på tetraene nå, men det spørs om jeg får respons... dessuten er det jo en feil med forsiden som gjør at den ikke oppdateres hele tiden. Da vil jo ikke annonser dukke opp heller!
Plussmedlem
Jeg er i gang med tømming av 98 literen til Corydoras adolfoi. Det var nok på tide nå... har tatt ut inventaret, sand og fisk gjenstår. Filteret får i akvariet ved siden av.

Men skal ha en "pause" nå med en tur til byen og litt sånn, jeg vil se etter noen kule trerøtter. Ikke alltid Zoo1 her på Notodden har noe kult, men det hender vel kanskje :P Det kan hende jeg bruker den jeg har hatt til nå også, da bare at jeg legger den på en annen, litt kulere måte. Det er en fin rot, egentlig, med litt greiner og de tingene jeg liker. Kan legge ut et bilde av den senere.


[External Image]
Gratulerer så mye med de nye langsnutene, de var vakre
CW006 kunne jeg veldig gjerne tenke meg å ha en gang, de er bare så flotte...*sukk*
Plussmedlem
Å fyttikatta, dette har vært en skrekkens dag...

Jeg ominnredet 98 literen til Corydoras adolfoi. Først var det å ta ut alt av innredning og sand, så ble det båret ut etterpå i hagen og jeg spylte det godt. Alt dette gikk jo selvfølelig fint. Akvariet ble deretter satt i reolen, og jeg gikk ned i kjelleren for å hente sand. Tok opp den siste sekken som var der og satte den på skrivebordet på akvarierommet. Klippet den opp, men denne sanden var jo... hvit!? Satte blikket et hakk lenger ned. Skrekken kom inni meg. Der stod det nemlig

Olivinsand.

Føk ned i kjelleren og letet. NEI - dette var den siste sandsekken bortsett fra rådasand med kornstørrelse 0,33. Alt for lite. Jeg hadde ikke sand.
Jeg var så fortvilet at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde et problem! En Olivinsand-sekk måtte ha ligget sammen med den vanlige sanden på Biltema.
Fra nå er Olivinsand "Djevelsand"! Har hatt nok med Olivinsand å gjøre. Nei, Djevelsand var det! :P
Men så kom jeg på at Biltema skulle åpne et varehus i Kongsberg, en halvtime unna Notodden. Kanskje jeg hadde en mulighet! Faren min/moren min tilbydte seg å kjøre meg, så jeg tok en telefon for å høre om de hadde inne sand.
Det hadde de ikke.

Det ordnet seg til slutt med en tur til Skien. Men nå er jeg sliten etter en lang dag! Fiskene er i karet, vet ikke om jeg er helt fornøyd med innredningen... blir vel bedre når det gror seg litt til. Kommer tilbake med mer i morgen.
Hjelpes... Blir plutselig ganske så hektisk når slikt skjer! Enda godt det ordnet seg, og at det ikke var lørdag ettermiddag. Det hadde vært typisk det.
Plussmedlem
sissimor
Hjelpes... Blir plutselig ganske så hektisk når slikt skjer! Enda godt det ordnet seg, og at det ikke var lørdag ettermiddag. Det hadde vært typisk det.


Ja, det hadde det. Ofte så gjør jeg vel sånne ting på akkurat lørdag, men nå har jeg fortsatt ferie Heldigvis var det åpent til 18.00 i Skien, pga det er en del av Herkules senter.

Ser forresten at det i neste måned er storauksjon i Drammen. Spørs om jeg kommer meg dit, da... *sukk* dessuten har jeg plassmangel nå! Tror ikke jeg har plass til flere arter nå, jeg. 98 literne er alle artskar, 230 literen vil jeg ikke stappe mer i, 54 liter til oppvekst. Fullt! Går jo mye billige akvarier på auksjonen, men får nok ikke lurt noen med meg. Eller, kanskje hvis jeg har god råd...? *Tenke* Må ha! Jeg har plass også!
Plussmedlem
En liten rapport her Alle fiskene hard et bra i nye omgivelser, og adolfoiene er hyperaktive etter flyttingen. Moro! De andre fiskene har det også bra.

Antall glødebåndstetra var 10, det betyr at et par må ha falt fra etter at jeg fikk dem.
Plussmedlem
Øh, ehm, ja, det starter å bli lenge siden sist, nærmere en måned snart... datt litt ut, og kom meg ikke helt inn igjen med det første. Det er jo høst og greier... skal prøve å få til litt mer jevnlige oppdateringer her nå, aktiviteten pleier å stige etterhvert på høsten uansett. Det er en akvarie-tid!

Nå er jeg akkurat ferdig med vannbytter i alle akvariene. Equeskaret fikk også et ganske stort vannbytte i dag. I håp om at det kanskje kan trigge de til lek, ville jeg prøve å vente en stund, så ta et større vannbytte. Husker ikke helt hvor lenge jeg har ventet, men det er noen uker.
Alle akvariene fikk egentlig ganske store vannbytter i dag. De må jo forstå at høsten er på vei

Har vært litt fiskedød også. Tetraene har dauet - en etter en, og det er få igjen. Vet ikke noen årsak. Har vel bare 6 eller 7 igjen nå. Har også hatt et litt mer tragisk dødsfall; en Corydoras pastazensis. Lenge stod innsuget på filteret åpent, det var ikke noe der. Det gikk bra, og jeg trodde da at fisken ville skjønne at de måtte holde seg unna det suget. Til plutselig en dag da en fisk satt fast der. Den døde kort tid etter. Dette hendte på lykkedagen min da jeg også hadde falt uti en tjønn og senen røyk på fingeren. Nok om det.

7 igjen av pastazensisene altså, av de 8 jeg kjøpte. Jeg var meget sint på meg selv da jeg så at en fisk satt fast der, det var et hjerteskjærende syn
Åh, så synd med coryen... Også blir man så sint på seg selv! Jeg har nettopp tatt livet av en vakker liten pygmégurami ved hjelp av ei lita terrakottapotte...
Veldig ofte finner jeg en slags trøst i at andre også tuller det til, men disse Coryene vi tar livet av i ting vi ikke har tenkt på er ikke "felles-skjebne-felles-trøstl"-feil. Det er bare helt tragisk. Myrdet to pandaer før jeg fant ut at de faktisk kunne kile seg fast i ei rot. Og den terrakottapotta - bare grøsser ved tanken på Karantenen med alle pottene i, godt jeg ikke har dem før jeg fyller karet med bittesmå Corybarn. Har allerde sjekket at blåsvampen på innsuget ikke kan flytte på seg. Vi får i det minste lære av hverandres grusomme feil :o(

God bedring med fingeren!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap