Fått

Endelig har jeg fått meg 250l akvarie skal hente det neste helg, gleder meg, da flytter alle fiskene fra 50-60l kara over i 250 literen Her er akvariet: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28786850
Gratulerer

Flott kar med fin bakgrunn og mye bra utstyr der!
Tusen takk Blir så stas, det eneste jeg skal bytte ut er grusen, skal ha biltema sand isteden
Hva mer er det jeg trenger syns dere?? Skal kjøpe to sekker på 16kg med biltemasand, har en del planter, forskjellige typer( husker ikke navn), noen lavastein, tre røtter og noen andre store steiner... Nydelig bakgrunn medfølger som dere ser
Av fisk har jeg:
Sebrafisk
Neontetra
Kuhli ål
Guppyer
Kirsebærreker
Rubingurami

Ønsker meg pansermaller også
Men åssen funker egentlig utvendig pumpe?? Jeg syns det ser så avansert ut Og hva er egentlig:
1. Utvendig pumpe av typen Eheim professional II (Brukerhåndbok medfølger
3. 2 Stk timere for lysstyring
4. 3 Stk nye lystoffrør fra produsent Sylvania av typen. 2 Stk Akvastar og 1 Stk Grolux
5. UV filterering av typen Jebo. 11 W
7. Heldekkende lysarmatur 3x30W
Er dette bra greier?? Om noen hadde hatt litt tid til å forklare så hadde det vært fint.. Jeg veit jo at det er pumpe og lysrør og sånn, men er så mye navn og sånn... Kan oen forklare hva hver enkelt ting gjør?? som hva 1 stk grolux lystoffrør og UV filtrering og sånn... Er sikkert mange som ler nå, men jeg er jo bare vandt til sånne startpakke greier for 54 og 63 liter med innvendig pumpe og ja... Er disse tingene på lista bra utstyr?? Takk om noen gidder å forklare
Fikk meg billigvarianten av eheim, da mitt innvendige filter sviktet. Filteret står i en boks i akvarieskapet, med en slange til utsug (høyre) og en for innsug (venstre). Jeg syntes bruksanvisningen var veldig grei. Slangene festes til noen kroker/låser på filterboksen, og til noen rør i hard plast som er buet så det er greit å henge over akvariekanten. Innsugsrøret er langt, og ender kanskje 10 cm over akvariebunnen. Utsugsrøret er kortere og du stiller selv hvor høyt i overflaen du vil ha det.
NB! Jeg festet en bit av en nylonstrømpe på innsuget, etter mange fisk ble sugd inn i filteret.
Vann tappes fra venstre slange, ned i filteret og ut i karet med den høyre slangen...

Håndtaket til filterboksen dras ned for å åpnes når filteret skal renses. Så er det bare å løfte av og dra ut filteret.
Med nylonstømpen i enden av innsuget, må jeg hele tiden fjerne belegg som hindrer full utnyttelse og gir en dårlig kraft, men heller det enn å miste fisk. Jeg slet lenge med liten kraft før jeg oppdaget dette.

Vet ikke om dette var til hjelp, men klarte jeg å forstå bruksanvisningen, så tror jeg det er veldig lett hehe.
Eheim har jeg siden skjønt er et anerkjent merke. Men personlig liker jeg å ha god filtrering, og ser ikke på hva produsentene sier om kapasiteten. Så jeg ville nok hatt en kraftigere...om 300 betyr at det skal kunne rense opp i et 300l kar. Jeg har ecco 200 til eheim, og kjører det sammen med det innvendige.

Lys kjenner jeg ikke noe til
Tusen takk for at du svarte Da ble jeg ihvertfall litt klokere Skal ta sånn strømpe på innsuget Tusen takk
Har kjøpt meg gule hjerteskjell fra akvariereker.no Håper de kommer på mandag, blir spennende å følge med på de i 250l
I morgen er det biltema for å kjøpe sand og på fredag blir akvariet henta Hvis skattepengene har kommet da
I dag kom kuleskjellene De er veldig små, men syns de er akkurat passe Kule er de...
Da var akvariet henta og etter mye om og men fikk vi til pumpa
kan noen hjelpe meg litt?? Fordi jeg kjøpte 3 pansermaller av noen slag, de hadde bare 3 igjen, men er usikker på hvilken type det er, syns de var så fine så kjøpte de bare, ligner veldig på Corydoras haraldschultzi, men de har helt orange striper på svømmefinnene Får av en eller annen merkelig grunn ikke til blutooth greiene på pcen så blir dårlig med bilder...
Kanskje denne?
Corydoras Sterbai

De skiller seg fra hverandre med at sterbai har hvite flekker på mørk grunnfarge og haraldschultzi motsatt..

Mine sterbai har tydelige orange/hudfargede striper på "eggen" av "brystfinnene"
Hmmmm, mine ser mørke ut med hvite flekker, men av andre bilder så ligner det veldig på sterbaien:/ Nå er jeg litt usikker her:/
Men, Jeg kjøpte 2 scalarer i går, de er ganske små, den er er hvit med svarte flekker og en gul flekk i panna og den andre er sånn vanlig grå og svart stripete, men har jeg gjort en tabbe med å kjøpe disse?? Trodde de ikke ble så store siden de ikke var med de andre scalarene, eller kan dette være dvergscalare?? Tenker på guppy yngelen og sånn etterhvert jeg:/
Sebrafisk problem...
Sebrafiskene mine er overalt hele tiden, bunnfiskene mine får ikke i seg noe mat for de tør ikke fordi sebrafiskene blir helt gærne og er rundt maten hele tiden, de kommer seg bak bakgrunnen, de er lissom litt overalt hele tiden... De koser seg jo bare Men hva skal jeg gjøre så bunnfiskene får i seg mat??
Guppy yngelen kommer du nok ikke til å se særlig mye til med scalarer i karet dessverre. Tilogmed små scalarer eter yngel gjennom nettet i fødekassa (dette gjelder andre ciklider), så skal det vokse opp noe yngel må de nok ut av karet. Føder guppyene fritt skal det være mye overflateplanter og MYE flaks for at noen overlever..

Tror ikke dvergscalare er så veldig mye mindre enn scalare, men hvis det ikke ble solgt som dvergscalare er det nok ikke det uansett..

Karet er forsåvidt stort nok til et scalarepar, men hvor mye annen fisk du burde ha oppi med et voksent par kan vel diskuteres. Jeg har ikke hav av erfaring med denne fisken så kanskje noen som kjenner den bedre kan hjelpe deg mer..
Vil legge inn bilder, men får ikke til... Går det ikke ann å bare legge inn fra pcen?? Må man innom et eller annet for at bildet skal få en adresse??
Er dette Corydoras sterbai eller Corydoras Haraldschutz??

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Tessa Brattsti-Øhlén
Reklame for plussmedlemskap