Digita/elektronisk vann tester?

Finst det en elektronisk vanntester som måler Ph, KH, Gh osv?

Har lett rundt og ikkje funne noe. Fant ett Ph meter men det sto ingenting om det.
Hanna Instruments har noen gode pH-målere. Jeg har en lignende modell som dette, men min koster noen hundrelapper ekstra da den også måler konduktivitet. Fant ingen link til den akkurat nå.
Måler den kun PH eller måler den gh, kh osv?
Jeg kjenner ikke til noen elektronisk måler av hardhet.
ok takk for svar kampfisk.

Hadde vert greit med en elektronisk måler som hadde målt dei fleste spekter, siden eg er avhengi av en andre person som ikkje er fargeblind når eg skal lese av fargekartet hehe
Kampfisk
Hanna Instruments har noen gode pH-målere. Jeg har en lignende modell [URLBLOCK1], men min koster noen hundrelapper ekstra da den også måler konduktivitet. Fant ingen link til den akkurat nå.

er de lette i bruk de ph-målerene? de må ikke rengjøres med spesielt rengjøringsmiddel etter hvert bruk? vurderer å skaffe meg den du linker til
De bør skylles godt i springvann før og etter bruk. Du bør kjøpe oppbevaringsvæske og sørge for at det alltid er noen dråper av dette i hetta på pH-måleren når du oppbevarer. Og så bør du rense den med rensevæske ca. månedlig.

Den sier fra når den trenger kalibrering, hos meg går det flere måneder mellom hver gang. Til kalibrering bruker du én kalibreringsvæske, eller to hvis du vil ha bedre nøyaktighet.
De måler bare ph. Men du får noen som måler vannets ledningsevne og ph samtidig. Men det var kanskje ikke det du var ute etter?
Ph-penner kan være ømtålige instrumenter. Jeg har hatt noen, og siden jeg var fæl til å miste grepet i dem, så havnet de i tur og orden på gulvet, noe de tålte en stund. Men så fikk de nok Så mine hadde vel en levetid på et år eller noe, før de måtte fornyes.
Ph-penner må jevnlig kalibreres for at føleren (proben) skal måle korrekt resultat. Kalibreringsvæske, rensevæske og oppbevaringsvæske til pennen er derfor ting du trenger å kjøpe.
kjøpte ph-måler på clas ohlson idag, den skal retuneres i morgen..
den målte ikke engang kalibreringsvæsken riktig, målte destilert vann mellom 6,5 til 7,5. Akvarievannet til 7,2 første gangen (til min store glede!!) men dråpetesten viste ca 8 :/
Kommer nok aldri til å stole på den..
At den ikke måler kalibreringsvæsken riktig betyr jo bare at den trenger å kalibreres. Men hvis det var den gule måleren av lav kvalitet som de selger til overpris, så forstår jeg godt at du vil returnere den.
Kampfisk
At den ikke måler kalibreringsvæsken riktig betyr jo bare at den trenger å kalibreres. Men hvis det var [URLBLOCK1], så forstår jeg godt at du vil returnere den.

Har nå testet ph-måleren til Hanna og den virker som den skal
Noen som kan hjelpe?
Har et ph meter ATC, (blått) jeg er ikke sikker på om jeg skjønner bruksanvisningen.

For å kalibrere det så bruker jeg en buffer PH 6,864. Stiller så digitale skjermen til dette med en liten skrutrekker. Men der er kun 2 desimaler så det blir 8.86.
Det står at jeg skal skru til bufferoppløsningen verdi tilsvarende målingentemperaturen er oppnådd. ???? Det står at det er inntil 25 *C så da regner jeg med det er greit.
Så skal jeg dyppe elektroden i buffer ph 4,01 løsning etter omtrent ett minutt,
inntil bufferen solition verdi tilsvarendemålingen temperatur oppnås. Der står også inntil 25 *C men den kommer ikke lenger ned enn til 4,06.
Når jeg måler batterivannet fra biltema er det 6.04, springvannet ligge ca 6.32 og det er der det pleier å ligge.
Hvor mye er dette til å stole på? Gjør jeg det rett?

Noen som kjenner til dette ph meteret?
Hvis det bare er én skrue, er det ikke vits i å kalibrere det med mer enn én kalibreringsvæske. Bruk da den kalibreringsvæsken som ligger nærmest det du skal måle i pH.
Kampfisk
Hvis det bare er én skrue, er det ikke vits i å kalibrere det med mer enn én kalibreringsvæske. Bruk da den kalibreringsvæsken som ligger nærmest det du skal måle i pH.

Mitt Hanna har 2 kalibrerings skruer (7 og 4), må jeg bruke begge?
Ser ut som det virker riktig selv om jeg kun har stilt på 7..
Er bare en skrue men fulgte med 2 buffere 6,864 og 4,01 og slik jeg leser det skal den ene synke ned til den andre etter 1 min. Skjønte det som at når den nådde målet skulle man fjerne den fra bufferen og ting fungere.

Men skal baterivann ha ph 7? det står ikke noe på deklarasjonen og den var i alle fall ikke 7.
Kranvannet virket rett i forhold til tideligere målinger også.
Faiteren
Er bare en skrue men fulgte med 2 buffere 6,864 og 4,01 og slik jeg leser det skal den ene synke ned til den andre etter 1 min. Skjønte det som at når den nådde målet skulle man fjerne den fra bufferen og ting fungere. Men skal baterivann ha ph 7? det står ikke noe på deklarasjonen og den var i alle fall ikke 7. Kranvannet virket rett i forhold til tideligere målinger også.

På Hanna sin skal måleren stå i bufferløsningen (f.eks 6,864) til avlesningen er stabilisert, deretter justeres til bufferløsningens ph (6,864)

Batterivann er ikke nødvendigvis ph 7..! Statoil sitt batterivann har ph 5-5,5..
Faiteren
slik jeg leser det skal den ene synke ned til den andre etter 1 min.

Ja, hvis du har en forståelig bruksanvisning til pH-måleren må du selvsagt følge den, og ikke det jeg skriver. Jeg uttaler meg generelt, og vet jo ikke engang hvilken modell det er du har.

Destillert vann kan ha forskjellig pH ja. Det er derfor man bruker buffervæske til kalibrering; her er pH kjent (og rimelig stabil).
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap