Ciklide som forer yngelen?

Hei.

Jeg har 3 voksne sajica ciklider i karet mitt. 1 hann og 2 hunner. Hannen får vekselvis yngel med hunnene. Den yngste hunnen har i skrivende stund sitt andre kull. Første kullet gikk det ikke så bra med da hun var for opptatt med å jage de andre fiskene og glemte å se til ungene (ironisk nok), men dette kullet vokter hun veldig strengt og har gjort siden hun la eggene 17. mai.

Det jeg har lagt merke til ved flere anledninger er at når jeg gir de mat (voksne som barn) så spiser moren mat som hun sprer over yngelen gjennom gjellene... For meg høres dette veldig rart ut og vet ikke om det er normalt? Men det er jo utrolig stilig og effektivt for da blir maten smått nok for yngelen hennes. Tenkte bare jeg måtte spør her inne om det er andre som har erfaring med dette.

(Legger ved et bilde av mor med barn for noen uker siden da yngelen var mye mindre enn nå)
Dvergcichlider, som bl.a. Apistogramma, gjør dette ofte når det ikke finnes mat liten nok for yngelen.
Hos disse virvler i tillegg mor ofte opp slam fra bunnen med finnene sine, slik at det blir en sky av mikro-organismer som yngelen kan spise av.
Jeg ante ikke at større cichlider også gjør dette, så det er en meget interessant obeservasjon du har gjort! Helt naturlig og normalt.......men ikke desto mindre fascinerende å se på!

Lykke til med de små!
Takk for svar

De er ganske oppfinnsomme de søte små fiskene Og så er det jo litt kult at jeg har observert noe som ikke er like vanlig for større ciklider Jeg har ikke sett at de virvler opp små organismer enda... Skal holde utkikk. Jeg har aldri sett de passe så godt på yngelen som denne gangen. Nå er det 7'ende gangen (tror jeg.. kommet utav tellingen) at det er yngel oppi der. Med svært få overlevende, dessverre. Har nok vært noen glupske medfisker oppi... Men denne gangen ser det lovende ut! De har fått litt mer planter å gjemme seg i og enda bedre yngelfór pluss selvsagt en veeeldig god mor som passer på. Far virker lei og begynner å bli interessert i den andre hunnen som begynner å bli klar for enda en omgang med yngel... Travle dager :P
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Ludviksen
Reklame for plussmedlemskap