Varmt i vannet

vanntemperaturen svinger mye, og jeg har skrudd varmekolben ned til 20. Det har vært svært varme dager her nord, og igår var tempen i vannet 32 grader. Fiskene ser ok ut. Idag er tempen nede i 27. Bør jeg ta ut varmekolben helt, er det lurt å ha hyppige vannbytter på varme sommerdager for å holde tempen mer stabil . Kan nevne at jeg har flyttet karet (40 l) til en gang, så det står ikke i nærheten av varmekilder eller vindu og sollys. Likevel svinger det svært oppi der. Har vanligvis vannbytte hver 14.dag. Takker for svar
Det er neppe varmekolben som er problemet, men lyset/tempraturen i rommet. Hadde selv problemer med at temperaturen svingt mye. Men da jeg tok vekk dekplatene på lys kassen ble tempraturen mer stabil.

Nå gjenstår kun tempraturen i rommet, som kan bli veldigt varmt på sommer dager (ikke så ofte her i Bergen "heldigvis"). Har løst dette ved å ha noen vinduer åpne og takvifte i rommet. Det hjelper på, men ikke helt nok. spesielt på dager med lite vind. Har investert i en kjøler som skal kjøle ned vannet i karet. Mangler noen overganger for å få den koblet til.

1. av med toppplater/dekkglass -> støre fordampning i karet -> laver temp i karet.
2. Få ned tempraturen i rommet som karet står i. -> mindre ytre varme som påviker karet.
3. kjøle ned vannet i karet med:
- vannbytte med kaldere vann
- vifter som kjøler ned overflaten ved å lage større sikulasjon og fordampning
- kjøler som kjøler ned vannet.
Sjekk også at varmekolba di er i orden, sånn at den slår seg av ved 20 grader. Hadde ei kolbe hvor termostaten levde sitt eget liv, det gikk nesten i dass med hele bestanden min..
Takk for gode råd, begge to Det er vel bare å prøve seg fram
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap