Beste måten å flytte akvariet på

Skal flytte en 200l opp på et nytt møbelbord, og lurer på hva beste måten å gjøre det på er. Akvariet er fult, med sand, fisk, reker røtter og planter. Til helst unngå å tømme hele. Skal kun flyttes to-tre meter.

Vil det gå an å tappe slik at det er litt vann igjen, slik at jeg slipper å fange fisk og reker. Og så bare løfte det over? Vil bunnen tåle det? Og så bare fylle på nytt vann til slutt.

Tenker også at det er problematisk å få tak rundt akvariet, slik at vi ikke glipper. Noen tips og råd? Alle tips og råd mottas med takk
Har du store steiner el som en veldig tunge ville jeg ha tatt de ut først. Men du skriver ikke noe om steiner, så da går jeg ut ifra at du ikke har det.
Da tapper du det helt ned, så langt ned at fiskene dine så vidt har nok vann til å holde seg under vann og bevege seg uten de helt store problemene.
Så får du hjelp et en kamerat eller to til og løfte karet over på den nye benken.
Utfordringen med fingrene når du setter det ned på den nye benken kan du løse med underlag av isopor el.
Alltid lurt å ha underlag mellom karet og benken. Vist ikke det er et rammekar da.

Jeg har gjort dette flere ganger uten problemer.
Stress for fisken vil det alltid være uansett fremgangsmåte.
Hvis du har en balje (stoor) eller en del akvariebøtter, så kan du kanskje tappe så mye vann som mulig over i den slik at du kan helle tilbake akvarievann når akvariet er løftet på plass?
Men det er utrolig hvor tungt sand, stein og vann er, så det beste er vel å ta ut så mye som mulig av det du kan ta ut før du løfter. Og løfte så stabilt som mulig så karet ikke forskyver seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap